این کتاب تلفیقی است بین دانش فرهنگ سازمانی و علوم اعصاب و نظریههای شناخت ذهن.
دوره روشنگری، آغاز رویبرتافتن عالمان از یکدیگر و تقسیم و تقلیل علم به رشتههای تخصصی و جزئی بود. فروکاهیدن علم به اجزای کوچک بهمنظور تعمیق و تدقیق علمی، خسرانهای بسیاری را در فهم کلی علم به بار آورد و نوعی جدایی و گسستگی را در دانش بشری ایجاد کرد. افراط در تجزیهی علوم، نهضتهایی را در جهت یکپارچگی و پیوند علوم با یکدیگر شکل داد و علوم بینرشتهای، چندجنسی، و پیوندی پدیدار شدند. عالمان در فرایند دانشورزی به این نتیجه رسیدند که علوم به کمک یکدیگر در رسالت خویش اثربخشتر خواهند بود.
این کتاب نیز تلفیقی است بین دانش فرهنگ سازمانی و علوم اعصاب و نظریههای شناخت ذهن. فرهنگ سازمانی که، در دیدگاه سنتی، با نظریات رفتاریْ توصیف و تبیین میشد، اینک به یاریگرفتن از علوم اعصاب و طرح مباحثی در زمینهی بازتابندگی، تصورات، و هیجانات بهعنوان فرایندهای ذهن، تصویر کاملتری را از خود به دست داده است.
اینک جعبهسیاه محرکـپاسخ گشوده و زوایای جدیدی از فرهنگ سازمانی روشن شده که کار آموزش، تحقیق و استفاده از آن را تسهیل کرده است. به این ترتیب، معلمان، محققان، کارورزان، و بهرهگیران فرهنگ سازمانی با اتکا به این تلفیق، شناخت موسّعی از موضوع پیدا خواهند کرد و در نیل به اهداف خود کامیابتر از پیش خواهند بود.
پیوند این دو دانش، در اثر حاضر، مناظر شگرفی از فرهنگ سازمانی و علوم اعصاب خلق کرده است که انگیزه مطالعه کتاب را افزون میسازد و فهم پیچیدگیهای آن را ممکن میکند.
کتاب «مبانی عصب شناختی فرهنگ سازمانی» نوشته مهدی الوانی و علیرضا نوبتی در نشر نی به قیمت 78 هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما