وی که تسهیلگر سه باشگاه کتابخوانی فردوسی، چمسوز و کتابباز است، میافزاید: ادبیات دارای چهار بعد عاطفی، رفتاری، ارزشی و مذهبی است و فعالان و کنشگرانی که در این حوزه فعالیت میکنند، باید از بین این ویژگیها توجه و اولویتشان را بیشتر بر روی بعد عاطفی قرار دهند.
این مدرس شاهنامهخوانی و نقالی برای کودکان، درخصوص برگزاری دورههای شاهنامهخوانی اضافه میکند: با توجه به احساسات قوی که بچهها دارند، تلاش میکنیم با روشهای جذاب همچون: جلب اعتماد کودکان، اداره کلاس توسط خود بچهها، نقش مدرس به عنوان راهنما، ترکیب کردن موسیقی در شاهنامهخوانی بهعلت سنگینی ابیات شاهنامه و استفاده از دیگر جلوههای بصری یادگیری شاهنامه را برای کودکان و نوجوانان آسانتر کنیم.
این نویسنده و کارگردان نمایش کودک اندیمشکی ادامه میدهد: هدف ما این است که در شاهنامهخوانی قصهها، نقلهایی از شاهنامه و داستانهایی مثل «گردآفرید» که مورد علاقه زیاد دختران است، «زال و سیمرغ» و «ضحاک» را انتخاب کنیم که علاوه بر هیجان بالا نیز مناسب روحیه بچهها باشند.
وی اضافه کرد: تلاش میکنیم کودکانمان را با اساطیر سرزمین مادری آشتی داده تا از الگوبرداری قهرمان بیگانه دوری کنند.
جمیل گفت: شیوع ویروس کرونا موجب شد که برنامهها در فضای مجازی اجرا شود اما با توجه به اینکه مناطق محروم دسترسی به فضای مجازی ندارند در صدد برآمدیم با رعایت پروتکلهای بهداشتی بستههای فرهنگی شامل: بازیهای فکری و سرگرمی، کتاب و اقلام بهداشتی برای کودکان آماده کرده و درب منزل تحویل آنان دهیم.
این فعال ادبی کودک و نوجوانان توضیح داد: والدین باید به دنبال کشف استعدادها و علاقهمندی بچهها باشند و با برنامهریزی مناسب سعی کنند کودکان را با فضاهای ادبی و فرهنگی همچون کتابخانهها، فرهنگسراها، خانه نمایش و سینما آشنا کنند تا کودکان ضمن شناخت بتوانند سمت علاقهمندیهایشان بروند.
وی یادآور شد: در سال 98 بچههای شاهنامهخوان با همین سبک و ایده در نمایش شاهنامهخوانی توانستند مقام اول تئاتر را در استان خوزستان کسب کنند و این امتیاز موجب شد که تعداد علاقه مندان به شاهنامهخوانی افزایش یابد.
نظرات