حسین عبدالملکی، حجم بالا، جاگیر بودن و خوانش کُند خط بریل نسبت به خط بینایی را از مشکلات اصلی کتابهای بریل میداند و معتقد است، مهمترین تلاش در این حوزه را ایجاد «کوتاهنویسی بریل» در زبانهای مختلف میداند که در نگاه تخصصی به «بریل 2» مشهور شده است.
در این میان، همین حجم بالا و جاگیر بودن نظام نوشتاری بریل نسبت به خط بینایی و البته مبتنی بر لمس بودن خوانش آن، موجب میشود که مطالب نوشته شده به بریل، کندتر از مطالب نوشته شده به بینایی خوانده شود.
از همین رو از همان نخستین دهههای فراگیری خط بریل و کتابهای منتشره در این قالب، عواملی همچون: «حجم بالا»، «جاگیر بودن» و «خوانش کُند آن نسبت به خط بینایی» محل دغدغه فعالان این حوزه بوده، و از محدودیتهای ذاتی آن به شمار میآمده است. به همین سبب، فعالین و متخصصین حوزه بریل در پی بهدست دادن راهکارهایی برای برونرفت و یا تقلیل این محدودیتها برآمدند.
مهمترین تلاش در این حوزه، ایجاد «کوتاهنویسی بریل» در زبانهای مختلف است که در نگاه تخصصی به «بریل 2» نیز مشهور است. در واقع، در پروژه کوتاهنویسی در زبانهای مختلف سعی میشود، بهشکلی مدون، کلمات و ساختهای واژگانی پُرتکرار در همنشینیها و جانشینیهای زبانی، احصاء شده و بنابر مجموعهای از شرایط مختلف، یک علامت اختصاری به هر یک از آنها اختصاص یابد.
در واقع، این علامت اختصاری نشانهای از آن کلمه یا ساخت واژگانی پُرکاربرد به حساب میآید. بهعنوان مثال، در زبان انگلیسی به جای پسوند ATION که بهواسطه 5 حرف خود، 5 سلول بریل را دربرمیگیرد، یک ترکیب دو کاراکتری (دو سلولی) شامل نقطه 6 و N به آن اختصاص یافته است و در هر کجای متن که ATION وجود داشته باشد، از این علامت بهعنوان نشانه آن استفاده میشود.
امروزه قریب به اتفاق زبانهای مهم دنیا، دارای نظام کوتاهنویسی بریل(بریل 2) هستند که با شدت و ضعفهای متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند.
موفقترین نظام کوتاهنویسی بریل، متعلق به «بریل انگلیسی» است که قریب به اتفاق کتابهای موجود به این خط بهصورت کوتاهنویسی انتشار مییابد. بنابر برآوردها، با کاربست کوتاهنویسی بریل انگلیسی تقریباً یک سوم از حجم مطالب به این خط کم شده که طبیعتاً به کاهش حجم و جاگیری و سریعتر شدن خوانش بریل انگلیسی، کاهش مصرف کاغذ در چاپ کتابهای آن و بسیاری موارد دیگر منجر شده است.
از حدود سال 1350، ایجاد نظام کوتاهنویسی بریل فارسی در بین فعالین حوزه بریل، بهعنوان یک ضرورت مطرح شد، اما متأسفانه با یک کار فراگیر، جامع، مدون و علمی و البته مستمر که نتایج عملی و اجرایی مشخصی داشته باشد، همراه نشد.
بهطورکلی، سیر تحول کوتاهنویسی بریل فارسی را میتوان در قالب سه دوره تقسیمبندی کرد:
الف) تلاشهای فردی
در دهه 50 برخی فعالین حوزه بریل تلاش کردند که به شکل فردی، یک نظام کوتاهنویسی خاص بریل فارسی را ابداع کنند. تلاشهای افرادی چون عبدالرحیم بقایی و محمدرضا نامنی و.. را میتوان در قالب این دوره جای داد، اما از آنجا که ایجاد بریل 2 در هر زبان، یک کار روشمند، علمی، زمانبر و پیچیده و با لحاظ مؤلفههای متعددی است، تلاشهای این افراد به توفیق چندانی نینجامید.
ب) کوتاهنویسی در سازمان بهزیستی
دوره دوم تلاش برای ایجاد کوتاهنویسی بریل فارسی، به اوائل دهه 60 در سازمان بهزیستی مربوط میشود. در این برهه، یکی از فعالین حوزه بریل به نام محمدحسن وجدانینژاد با همراهی دانشجویان خود در دوره تربیت معلم آموزش نابینایان، روشی برای کوتاهنویسی بریل فارسی ابداع کرد که این روش در کارگروهی در سازمان بهزیستی پیگیری شد و حتی نظام کوتاهنویسی بریل فارسی مبتنی بر این روش، تدوین و منتشر شد، اما از آنجا که این روش بیشتر از آنکه مبتنی بر یک راهبرد علمی و روشمند باشد، مبتنی بر سلیقه و ابداعات ذوقی بود، و نقایص و کاستیهایی نیز در آن دیده میشد، بنابراین چندان مورد اقبال قرار نگرفت.
ج) کارگروه کوتاهنویسی آموزش و پرورش استثنایی
در تداوم این کار از اواسط دهه 60، کارگروهی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تدوین کوتاهنویسی بریل فارسی تشکیل شد و حتی کوتاهنویسی تدوین شده در سازمان بهزیستی نیز در این کارگروه بهعنوان پایه کار، مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفت و افراد مشارکتکننده در آن نیز به این کارگروه دعوت شدند.
این کارگروه پس از چند سال تلاش و البته ایجاد وقفههای مختلف در کار، سرانجام روشی را برای نظام کوتاهنویسی بریل فارسی تدوین کرد و حتی کارگاههای آموزشی نیز برای رواج و عملیاتیسازی آن برگزار کرد، اما به دلیل مسائل مختلف، که تشریح آنها بهصورت تخصصی در حوصله این متن نمیگنجد، هیچگاه به مرحله اجرا در نیامد.
هماکنون بریل فارسی با عمری نزدیک به یک قرن و البته کارنامهای 50 ساله در حوزه نشر بریل، برخلاف بسیاری از زبانهای مهم و متداول دنیا دارای نظام کوتاهنویسی مدون و اجرایی شده مختص به خود نیست که طبیعتاً بهعنوان یکی از مهمترین چالشهای نشر بریل فارسی به شمار میرود.
در صورت وجود یک نظام مدون و عملیاتی شده برای «بریل 2 فارسی» طبعاً از یکسو، حجم کتابهای بریل تقریباً تا یک سوم کم شده و از سوی دیگر، امکان خوانش سریعتر بریل فارسی را برای کاربران آن فراهم میساخت. در کنار محاسن فراوان وجود بریل 2 فارسی، صرفاً وجود این دو مزیت(کاهش حجم کتابها و امکان خوانش سریعتر بریل) میتوانست در اقبال بیشتر نابینایان به سوی بریل و کتابهای منتشره در قالب این خط، بسیار مؤثر باشد.
کمبود کاغذ مناسب برای چاپ کتابهای بریل و فرسوده شدن ماشینهای چاپ موجود به روشنی ضرورت وجود نظام کوتاهنویسی بریل فارسی در شرایط کنونی را بهصورت ویژهای نمایان میسازد.
چراکه به تأخیر افتادن ایجاد بریل 2 فارسی، علاوه بر تحمیل هزینههای فروان در چند دهه اخیر در کمرنگ شدن و به حاشیه رفتن تدریجی خط بریل در سبد مطالعاتی نابینایان نقش مهمی را ایفا کرد که تبعات مختلفی را با خود به همراه داشته است.
از اینرو باید در سریعترین زمان ممکن در زمینه نظام کوتاهنویسی بریل فارسی با لحاظ تمامی شرایط و بهویژه تأخیر چند دههایی در ایجاد آن، تصمیمگیری شود.
به نظر میرسد ایجاد بریل 2 فارسی میتواند در کاهش هزینههای چاپ، مصرف کاغذ و حجم کتابهای منتشره به این خط، بالابردن سرعت خوانش بریل فارسی و بسیاری موارد دیگر مؤثر باشد.
حتی اگر با توجه به شرایط کنونی و به تأخیر افتادن چند دههایی ایجاد کوتاهنویسی بریل فارسی، امکان استفاده کارآمد از آن با توجه به امکانهای موجود در زمینه کتابهای بریل کاغذی چندان به صرفه نباشد، اما حداقل میتواند بهعنوان یک نظام نوشتاری و خوانش برای استفاده در نمایشگرهای بریل و در نتیجه مطالعه متون و کتابهای الکترونیک به شکل بریل بسیار مؤثر و راهگشا باشد؛ و در نگاهی حداقلی امکان جدیدی را پیشروی کابران بریل فارسی در تلفیق بریل و فناوری ایجاد کند.
بدون تردید نخستین گام در این راه، مبنا قرار دادن کوتاهنویسی تدوین شده از سوی کارگروه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، و بازبینی و ارزیابی جدی آن با استفاده از فناوریهای موجود و بهرهگیری از علوم مختلف و بهویژه زبانشناسی و رفع نقایص، مشکلات و محدودیتهای موجود در آن است.
روندکاوی بریل 2 فارسی، قصه پُرغصهای را پیشروی ما قرار میدهد که هزینههای فراوانی را در ابعاد مختلف به مهمترین روش بیواسطه دسترسی به منابع اطلاعاتی برای نابینایان فارسیزبان، وارد کرده است و باید هر چه زودتر برای روشن شدن بود و یا نبود امکانات پیشروی آن، با توجه به تأخیرات چند دههای در راه ایجاد آن، تصمیمگیری و چارهاندیشی شود.
نظر شما