سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
واکنش موسسه خانه کتاب به اظهارات یک ناشر

موسسه خانه کتاب به اظهارات یک ناشر در گزارشی از ایبنا با عنوان «غربت نمایشگاه کتاب دانشگاهی در استقبال اندک اهالی دانش» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در پی انتشار گزارش «غربت نمایشگاه کتاب دانشگاهی در استقبال اندک اهالی دانش» روابط عمومی موسسه خانه کتاب جوابیه‌ای به خبرگزاری ایبنا ارسال کرده است که متن کامل آن به شرح زیر است.

در گزارش منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران، «مسئول غرفه «انتشارات رشد» عنوان کرد که «اطلاعات موجود در سایت خانه کتاب ناقص بود و اطلاعات بعضی کتاب ها بر روی این سایت ثبت نشده است به عنوان نمونه یکی از آثار ما با ده ها نوبت چاپ، هنوز در بانک اطلاعات خانه کتاب به ثبت نرسیده است.»

در پاسخ به صحبت‌های مسئول غرفه انتشارات رشد می‌توان گفت که نرم‌افزار فروش کتاب در نمایشگاه کتاب دانشگاهی توسط همکاران موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و با پشتوانه اطلاعات موجود در بانک اطلاعات خانه کتاب طراحی و پیاده‌سازی شده است.

کتاب مورد اشاره انتشارات رشد در بانک اطلاعات خانه کتاب ثبت شده و موجود است. عدم بازیابی اطلاعات کتاب در سیستم فروش نیز ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد ازجمله محدود بودن کتاب‌ها براساس تاریخ نشر. با توجه به آیین نامه نمایشگاه درباره بازه زمانی تعریف شده برای کتاب‌های  قابل فروش و عرضه در نمایشگاه و یا عدم بازیایی اطلاعات کتاب به دلیل مغایرت شابک و بارکد درج شده در پشت جلد کتاب که در این صورت در نرم‌افزار امکان بازیابی کتاب با سایر مولفه‌ها مانند عنوان، نام، پدیدآور و... پیش‌بینی شده است.

در بخش دیگری از این گزارش، مسئول غرفه انتشارات دانشگاه تهران اعلام کرد که «چیزی نزدیک به هزار عنوان از کتاب‌های موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران هنوز در بانک اطلاعات کتاب ثبت نشده است.»

در این خصوص می‌توان گفت: مبنای ثبت اطلاعات در بانک اطلاعات خانه کتاب، دریافت اعلام وصول از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به‌عبارت دیگر در زمان اعلام وصول یک نسخه از کتاب برای ثبت در بانک اطلاعاتی خانه کتاب واسپاری و به خانه کتاب ارسال می‌شود. براساس بررسی‌های به عمل آمده و پس از صحبت با همکاران انتشارات دانشگاه تهران مشخص شد که تعدادی از کتاب‌های این انتشارات که عمدتا مربوط به قبل از سال 90 هستند‌ (البته نه بیش از هزار عنوان!!!) به دلیل روال موجود در این انتشارات روند رسمی چاپ و نشر را طی ننموده و بدون دریافت اعلام وصول و حتی در مواردی بدون دریافت مجوز پیش از چاپ منتشر گردیده‌اند. مسلم است کتاب‌هایی که مجاری قانونی و رسمی نشر کشور را طی نکرده باشند به مرحله واسپاری نرسیده و در بانک اطلاعات خانه کتاب نیز ثبت نمی‌شود. البته این مساله تنها منحصر به این انتشارات نبوده و بسیاری از ناشران دولتی خود را ملزم به دریافت مجوز پیش از چاپ و اعلام وصول نمی‌کنند.

امیدواریم دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی بتواند راهکاری برای ناشران دولتی و دانشگاهی که به خصوص در سال‌های پیش از این، اقدام به دریافت مجوز پیش از چاپ یا اعلام وصول کرده‌اند، مشخص کند.
 در حال حاضر نسبت اطلاعات کتاب‌های اعلام وصول شده در بانک اطلاعات خانه کتاب به‌روز بوده و ناشران کشور می‌توانند آخرین کتاب‌های اعلام وصول شده خود را حداکثر یک هفته پس از اعلام وصول و واسپاری کتاب در بانک اطلاعات خانه کتاب مشاهده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها