شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
علامه طباطبایی علم را خدمتکار زندگی می‌دانست

حمید طالب‎زاده استاد دانشگاه تهران گفت: تمام فلاسفه از شناخت شروع می‎کنند و از عوارض ذاتیه وجود بحث می‎کنند ولی در بیان علامه طباطبایی، علم در خدمت عمل و زندگانی درمی‎آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست تخصصی تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی، در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در قم با حضور حمید طالب‎زاده استاد دانشگاه تهران برگزار شد.
 
طالب‎زاده در ابتدای نشست مقاله ششم علامه در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را دارای ظرفیتی فوق‎العاده‎ در حوزه‎های مختلف معرفی کرد و گفت: ایشان این بحث مهم را مطرح کردند و علی رغم نقدهایی که شاگردان و دیگران داشتند هیچگاه این بحث را پس نگرفتند و تکمله‎ای را نیز بر آن بار نکردند؛ ما نیز به این میراث اصرار می‌کنیم که این بحث در سنت فلسفه اسلامی ما وجود محکمی دارد.
 
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: علامه طباطبایی از یک مقدمه به فعالیت‎های عملی می‎رسد؛ فعالیت‎های عملی، به معنی زندگانی است؛ بحث اعتباریات مستقیماً به بحث زندگانی بشر مرتبط است؛ محور تفکر و فلسفه و دین، زندگی است.
 
وی افزود: علامه طباطبایی از زندگی عملی و حیات به عنوان محور سخن می‌گویند؛ در اینجا است که یک فیلسوف اسلامی برای اولین بار از زندگی شروع می‎کند؛ تمام فلاسفه از شناخت شروع می‎کنند و از عوارض ذاتیه وجود بحث می‎کنند ولی علامه طباطبایی از منشاء زندگی سخن می‎گوید که این امر عالی و استثناء است.
 
طالب زاده با ذکر این مطلب که علامه بیان می‎کند حیات طبیعی معروض یک سلسله عوامل علی و معلولی هستند، یادآور شد: از آن‌جایی که فصل انسان، نطق است و حیوانیت برای انسان ذیل فصل نطق میسر می‌شود، بنابراین تمام فعالیت‎های حیاتی ذیل نطق محقق می‎شوند.
 
استاد فلسفه دانشگاه تهران در خصوص اینکه حوزه حکمت عملی، ذیل حکمت نظری شکل می‌گیرد و در اینجا علامه طباطبایی ربط بسیار خوبی را بین این دو حکمت بیان می‎کنند، گفت: در اینجا یک اعتبار شکل می‎گیرد، یعنی معنایی به نام ضرورت ابتدا در ساحت طبیعی پدید آمده و تقوم پیدا کرده و سپس معنابخشی شده است؛ سپس از این مرتبه فراتر می‌روند و در ساحت عمل به بحث علم می‎پردازند.
 
طالب زاده در پایان گفت: علامه طباطبایی بیان می‎کند که به شکل دائم به دنبال واقع می‎گردیم و هر کاری می‎کنیم که به واقع برسیم و در این رهگذر علم را به منزله کاشف از واقع، اعتبار می‎کنیم؛ علامه دامنه اعتبار را به حقایق ماهوی نیز سرایت می‎دهند؛ در بیان علامه، علم در خدمت عمل و زندگانی درمی‎آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها