پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران به روایت نیکی کدی

شماره 58 و 59 فصلنامه 15 خرداد از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در شماره 58 و 59 فصلنامه 15 خرداد، با توجه به آغاز دهه پنجاه انقلاب اسلامی، موضوع محوری سخن سردبیر و میزگرد در بخش ویژه که با حضور چند تن از پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر تشکیل شده بود، به بازخوانی شیوه‌های رویارویی خط مقاومت و خط سازش که یکی از نقاط کانونی راهبردهای انقلاب اسلامی است، اختصاص دارد؛ و در کشاکش مباحثات میزگرد مذکور، خط مقاومت به عنوان جریانی که به دنبال آرمان‌های راستین انقلاب اسلامی است در تقابل با جریان سازشکار که به دنبال تئوریزه کردن مفهوم وابستگی و پشت پا زدن به آرمان‌های اصیل انقلابی است، قرار می‌گیرد.

در بخش مقالات، مظفر نامدار در مطلب «مکتب امام خمینی و بازتولید فقه اجتماعی شیعه در چله انقلاب اسلامی» به بررسی توان دین اسلام و سنت اجتماعی فقه شیعه در حل مسائل و مشکلات جهان امروزی و پیوند ناگسستنی سیاست با دیانت می‌پردازد. همچنین مقاله «تنها گزینه در گرانیگاه چله انقلاب اسلامی؛ استقلال یا وابستگی» نوشته سید حامد پورمحب‌حسینی، با ابتناء بر قاعده نفی سبیل بر اساس آیه شریفه 141 سوره نساء و با تمرکز بر دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مفاهیمی فریبنده همچون: تعامل جهانی، جهانی شدن، بین‌المللی شدن، عضویت در جامعه جهانی برای رسیدن به رفاه، توسعه و... را به چالش می‌کشد.

در بخش فلسطین، علیرضا سلطانشاهی در مطلبی با عنوان «اختراع‌های مسئله‌ساز صهیونیستی» کتاب اختراع قوم یهود اثر شلومو ساند را معرفی و نقد می‌کند و نشان می‌دهد که ساند گرچه در کتاب خود پایه‌های اسطوره‌های صهیونیسم را به لرزه درآورده اما در واقع با آسیب‌شناسی تاریخی و نظری سابقه و اندیشه صهیونیسم، به بقای یهودیتی که بدان تعلق دارد، یاری رسانده است.

در بخش نقد متون، منابع و دیدگاه‌های این دو شماره، قسمت سوم از سلسله مقالات نقد متون در خصوص نقد کتاب الف لام خمینی نوشته هدایت‌الله بهبودی به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید حمید روحانی به نگارش درآمده است که در آن مانند قسمت‌های پیشین، گوشه‌هایی از آورده‌های خلاف واقع و به دور از روش پژوهشی متقن و مستدل کتاب الف لام، با دلایلی علمی، عقلی و منطقی مورد واکاوی قرار گرفته است.

همچنین در این بخش سید محمد میرصالحی در مقاله‌ای با عنوان «خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران به روایت نیکی کدی»، ضمن بازخوانی شبکه ارتباطات انسانی نیکی کدی، به زمینه‌های نگارش کتاب نتایج انقلاب ایران و خوانش انتقادی محتوای آن پرداخته است.

در بخش مناسبت‌ها، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حمید روحانی در مقاله‌ای با عنوان «گذری بر نهضت امام و قیام حماسی 15 خرداد» که قرار است در شماره‌های آتی نگارش بخش‌های دیگری از آن ادامه یابد، به بررسی و تحلیل قیام 15 خرداد 42 به عنوان نقطه عطف تاریخ معاصر ایران پرداخته است و نگارنده نشان می‌دهد که نهضت 15 خرداد توانست تمامی رخدادهای گذشته را با روندها و فرآیندهای تحولات ساختاری ایران که منجر به انقلاب اسلامی شد، پیوند بزند.

در بخش از تاریخ این شماره نیز، ضمن ارائه اسنادی از فراگیری نهضت 15 خرداد 42، رساله‌ای از سیدصدرالدین صدر در خصوص تبیین شیوه‌های نفوذ استعمار انگلستان در کشورهای اسلامی با مقدمه و تحشیه محمدحسن رجبی معرفی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها