پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲
«با مهر تا مهر» تاثیر زیادی در اوقات فراغت کودکان دارد

مدیر انتشارات کتاب یک معتقد است؛ اجرای طرح با مهر تا مهر با پشتوانه فکری جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگ می‌تواند تاثیر به‌سزایی در پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده داشته باشد.

محمدتقی حق‌بین؛ فعال حوزه نشر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اهمیت اجرای طرح با مهر تا مهر عنوان کرد: من معتقدم کودکان و خانواده‌های مناطق مختلف تهران باید در غم دیگران شریک باشند و در نظر داشته باشند که سیل اگرچه به پایان رسیده اما اثرات مخرب آن تمام نشده و هنوز وجود دارد.
 
وی افزود:‌ از آنجایی که این طرح یک پشتوانه فکری دارد و همه کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌ها به صورت هدفمند برای گروه‌های سنی مختلف برنامه‌ریزی شده‌اند، می‌تواند تاثیرگذاری به‌سزایی داشته باشد.
 
مدیر انتشارات کتاب یک و انتشارات رنگین‌کمان با بیان اینکه اجرای این طرح به حرکت جمعی برای کودکان در آن مناطق کمک خواهد کرد، گفت: امیدواریم زمینه‌ای ایجاد شود که با مشارکت اهالی نشر، هنرمندان و مردم کشور با اهدای چند جلد کتاب، لوازم‌التحریر و بازی‌های فکری از غم و اندوهی که بر کودکان و خانواده آن‌ها تحمیل شده کاسته شود.
 
روند شکل‌گیری طرح
وی با اشاره به روند شکل‌گیری طرح با مهر تا مهر، ادامه داد: با حضور مجموعه فعالان حوزه نشر و فرهنگ فعال، جلساتی با حضور آقا مسجدجامعی داشتیم و طی این جلسات در تعامل با سازمان جوانان هلال احمر متوجه شدیم که به دنبال پایان فصل مدارس کودکان مناطق سیل‌زده با مساله‌ای به عنوان اوقات فراغت روبه‌رو هستند.
 
حق‌بین با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص مناطق هیچ برنامه منسجمی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این مناطق پیش‌بینی نشده است، گفت: اگر هم برنامه‌ای وجود دارد در بحث سکونت و آینده ساخت و سازهاست، در حالی که به اعتقاد ما بحران و معضل اساسی در این دوران اوقات فراغت آن‌ها است.
 
وی تاکید کرد: در جلساتی که داشتیم آقای مسجدجامعی پیشنهاد کمپین اهدای کتاب، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی داده شد تا علاوه بر اهدای کتاب به کودکان، تجهیز کتابخانه‌ها نیز جدی گرفته شده و برای حضور نویسندگان و مترجمان در مناطق سیل‌زده نیز بحث شود.
 
عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان درباره مشارکت نهادها و بخش‌های مختلف در طرح با مهر تا مهر، توضیح داد: اکنون انجمن‌های مختلف صنفی حوزه نشر نیز برای حضور در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند، همچنین هنرمندان حوزه‌های مختلف نیز دست به دست هم دادند و در شبکه‌های مجازی فعال شده‌اند.
 
وی با اشاره به مشارکت موسسه خانه کتاب، گفت: این موسسه مسئولیت ترغیب کتابفروشی‌ها در سراسر کشور را به عهده گرفته است و تاکنون بیش از 100 کتابفروشی برای ارائه تخفیف برای حضور در این کمپین اعلام آمادگی کرده‌اند و وضعیت‌ به‌گونه‌ای است که این طرح بدون هزینه مالی بر دوش دولت اجرایی می‌شود.
 
اقلام مورد نیاز
حق‌بین همچنین درباره مورد نیاز این طرح توضیح داد: در جلسات مستمری که با حضور کارشناسان و اهالی فن در حوزه کتاب، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی داشتیم متوجه شدیم که در حوزه لوازم‌التحریر سه وسیله مدادرنگی، مداد مشکی، خودکار و دفتر نقاشی از وسایل اولیه مورد نیاز کودکان مناطق سیل‌زده است، در این زمینه تامین کالاها به‌گونه‌ای دید شده که نیاز آن‌ها را تا مهر ماه پوشش دهد.
 
وی ادامه داد: غیر از کتاب و عروسک و اسباب‌بازی که برای کودکان در نظر گرفته شده است، برای گروه‌های سنی بالاتر نیز بازی‌های فکری در نظر گرفته شد تا بتوانیم به نیازهای آن‌ها در زمان‌های مختلف پاسخ بدهیم.
 
حق‌بین با اشاره به مشارکت گروه‌های دیگر در این طرح گفت: در این زمینه علاوه بر ناشران و کتابفروشان انجمن تولیدکندگان اسباب‌بازی و واردکنندگان لوازم‌التحریر هم به این کار وارد شدند و نیازهای هر منطقه را اعلام کردند و نتیجه همه جلسات به پیام آقای مسجدجامعی به جامعه فرهنگ و هنر و مردم ایران برای پیوستن به این کمپین  شد و خوشبختانه با حجم قابل توجهی استقبال از سوی مردم روبه‌رو هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها