دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
زنان می‌توانند سطح نشر کشور را ارتقا دهند

شهلا لاهیجی؛ پایه‌گذار انجمن صنفی زنان ناشر با اشاره به فعالیت حدود 200 ناشر زن در صنعت نشر کشور، عنوان کرد که زنان می‌توانند سطح نشر کشور را ارتقا دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «نقش انجمن صنفی زنان ناشر در بالا بردن توانمندی زنان در ارتقای فرهنگ جامعه و حضور در نشر به عنوان اشتغالی مفید» عصر روز گذشته (یکشنبه 8 اردیبهشت) با حضور جمعی از زنان ناشر در تالار علامه دهخدای سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
در این نشست که با حضور شهلا لاهیجی؛ مدیر نشر روشنگران، پروین صدقیان؛ مدیر نشر گل‌آذین، اعظم کیان‌افراز؛ مدیر نشر افراز، شهربانو بیژن‌زاده، مدیر نشر دیرمان و زهرا نبی‌ئی مدیر نشر فلسفه برگزار شد، پروین صدقیان، رئیس هیات مدیره انجمن در سخنانی، گفت: انجمن زنان ناشر در سال 1376 به همت شهلا لاهیجی راه‌اندازی شد و جمعی از زنان ناشر در آن عضو شدند و کم‌کم فعالیت‌های ما رشد پیدا کرد.
 
وی افزود: در این میان مجموعه‌ای از جلسات نقد و بررسی کتاب در نمایشگاه کتاب تهران و فرهنگسراهای مختلف با همکاری اعضای انجمن برگزار شد و فضای فرهنگی خاصی در جامعه ایجاد شد.
 
صدقیان با بیان اینکه من در سال 1377 مجوز نشر گرفتم، عنوان کرد:‌ از سال 1378 به جمع زنان ناشر پیوستم و همچنان یکی از فعالان این جمع هستم و به صورت جدی با مسائل و مشکلات این حوزه آشنا بودم و هستم.
 
وی یادآور شد: فضای همکاری و دوستی در انجمن، ما را به هم نزدیک‌تر کرد و در این مدت به جمع‌آوری اطلاعات درباره زنان مشغول بودیم، همچنین تحقیق درباره مشکلات، نیازها و اولویت‌های زنان ناشر را به صورت جدی دنبال کردیم.
 
صدقیان با اشاره به منظم کردن اهداف انجمن زنان ناشر، توضیح داد: غیر از جمع‌آوری اطلاعات، به دنبال تامین نیاز صنفی و آموزشی زنان ناشر با هدف ارتقای مهارت نیروی انسانی و انتقال دانش به آن‌ها بودیم، از سوی دیگر آن‌ها را به عضویت در تشکل‌های صنفی زنان ناشر تشویق می‌کردیم.
 
وی با اشاره به دریافت مجوز فعالیت از سال 1392، گفت: در این سال توانستیم مجوز خود را از وزارت کار دریافت کنیم و انجمن را به صورت رسمی تشکیل دهیم و از آنجایی که اعضای ما زنان ناشر کارآفرین بودند، مجوز صنفی کارفرمایی به ما دادند که می‌توانست حداقل با 10 عضو کار خود را آغاز کند اما ما 18 عضو داشتیم.
 
رئیس هیات مدیره انجمن با اشاره به برگزاری سه دوره انتخابات در این تشکل صنفی، یادآور شد: در طول این سال‌ها توانسته‌ایم جلسات نقد و بررسی کتاب داشته باشیم، همچنین به صورت منسجم در نمایشگاه‌های استانی حضور داشته‌ باشیم و امسال نیز برای سومین سال غرفه‌ای در قالب انجمن داریم.
 
صدقیان همچنین به راه‌اندازی کتابفروشی انجمن صنفی زنان ناشر در شهریور ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این کتابفروشی را با کمک اعضا و به صورت کاملا مستقل بدون حمایت هیچ ارگانی را در خیابان دانشگاه راه‌اندازی کردیم.
 
زنان حضوری جدی در صنعت نشر دارند
شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران و پایه‌گذار انجمن صنفی زنان ناشر نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه حدود چهار هزار زن ناشر در کشور وجود دارد ، گفت: من در سال 1362 مجوز نشر خود را دریافت کردم و در سال 1375 وقتی از سالن‌های نمایشگاه کتاب تهران عبور می‌کردم، دیدم در بسیاری از غرفه‌ها زنان ناشر حضور دارند و در یک نگاه کلی 10 زن ناشر را در نمایشگاه مشاهده کردم.
 
وی ادامه داد: تا قبل از من سال‌ها به تنهایی در نمایشگاه‌های استانی و شهرستان کار می‌کردم و وقتی جمع شدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم متوجه حضور پررنگ زنان در حوزه نشر شد.
 
لاهیجی با اشاره به افزایش تعداد زنان ناشر در طول سال‌های بعد، گفت: در سال 1376، تعداد زنان ناشر به 54 نفر رسید و اولین نمایشگاه زنان ناشر در 27 اسفند ماه همان سال برگزار شد که مورد توجه مسئولان فرهنگی کشور قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه زنان ناشر مسئولیت سنگینی در حوزه کار و خانواده بر عهده دارند، عنوان کرد: اکنون با وجود کاغذ 500 هزار تومانی و تیراژ‌های 300 نسخه‌ای باید بگویم گویی به دوران مرگ ناشران نزدیک شده‌ایم اما تلاش می‌کنیم راه خود را ادامه دهیم، زیرا معتقدم حرفه نشر، یکی از مقدس‌ترین مشاغلی است که کسی می‌تواند داشته باشد.
 
مدیر نشر روشنگران با اشاره به فعالیت انجمن صنفی زنان ناشر و مشکلات پیش روی آن‌ها در زمان شکل‌گیری، توضیح داد: پس از اعلام موجودیت فعالیت انجمن دغدغه‌ها و مشکلات زیادی داشتیم به عنوان مثال باید به اتحادیه ناشران و کتابفروشان ثابت می‌کردیم که ما به دنبال تقابل نیستیم و بلکه کار خود را می‌کنیم و این موضوع کار سختی بود.
 
لاهیجی تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه زنان ناشر مدارک تحصیلی بالایی دارند می‌توانند سطح نشر را ارتقا دهند، زیرا بسیاری از ناشران حتی خودشان کتاب‌هایشان را نمی‌خوانند و چک‌هایشان را هم شخص دیگری امضا می‌کنند اما هیچ ناشر زنی این مشخصات را ندارد.
 
به گفته وی، امروز در صنعت نشر حدود 200 ناشر فعال داریم که البته در این میان بسیاری از پروانه‌ها به نام زنان است و مردان با آن کار می‌کنند.


 
در بخش دیگری از این نشست، اعظم کیان‌افراز؛ سخنگو و خزانه‌دار انجمن صنفی زنان ناشر در سخنانی با اشاره به اهداف انجمن، گفت: تا دو دهه پیش تعداد ناشران زن به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و صنف نشر کاملا مردانه بود و زنان جایگاه خاصی نداشتند.
 
وی افزود: انجمن زنان نیز به‌همین دلیل و با هدف تبادل افکار و هم‌فکری و ارتقای سطح دانش شکل گرفت.
 
کیان‌افراز با بیان اینکه امروز از میان 17 هزار ناشر، چهار هزار ناشر زن داریم، عنوان کرد: هرچند کلیت این موضوع ایراد دارد ولی بسیاری از این ناشران زن اشتغال‌زایی و کارآفرینی کرده و به‌صورت حرفه‌ای کار کردند و حرفه‌ اصلی‌شان نشر است و اتفاقا جزو ناشران تاثیرگذار این صنف هستند و زنان ناشر نقش مهمی در حرفه‌ نشر و کتاب داشتند.
 
همچنین در پایان این نشست، از زحمات و تلاش‌های شهلا لاهیجی تجلیل شد.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا 14 اردیبهشت 8 هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام  خمینی (ره) برپا است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها