یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
در سالن ناشران عربی، رمان و داستان کم بود

جواهر کلام گفت: امکانات سالن از هر نظر، حتی از نظر قفسه‌بندی با سال‌های پیش فرق می‌کرد، ولی کتاب‌ها کم بودند. دنیای عرب، شامل بیست کشور می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمد جواهرکلام، مترجم ادبیات عرب، با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در نمایشگاه کتاب تهران، درباره سالن ناشران عربی گفت: من در سالن ناشران عربی بودم و وضعیت سالن به لحاظ کف و غرفه‌ها، نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر بود. اما در مورد کتاب‌های ناشران عربی؛ متاسفانه کتاب‌های رمان و داستان کم بود. در حالی که کتاب‌های علوم اجتماعی و فلسفه اسلامی زیاد بود. انگار قبل از آن‌که به نمایشگاه بیایند، کسی کتاب‌ها را سوا کرده است. امکانات سالن از هر نظر، حتی از نظر قفسه‌بندی با سال‌های پیش فرق می‌کرد، ولی کتاب‌ها کم بودند. فقط سه راهرو بود. دنیای عرب، شامل بیست کشور می‌شود.
 
جواهر کلام درباره حضور ناشران شناخته شده عرب در نمایشگاه کتاب تهران گفت: به عنوان مثال تونس ناشری دارد به نام«توپقال» که کتاب‌های ادبیات و رمان‌ منتشر می‌کند. و این ناشر اصلا حضور نداشت.

علاوه بر این، من معمولا کتاب‌های نشر «الساقی» را می‌گیرم و حدود بیست سال است که این نشر را می‌شناسم. مرکز آن در لندن است. یک زن و شوهر روزنامه‌نگار لبنانی آن را می‌‍گرداندند. حالا هم کتاب‌هایشان در نمایشگاه هست، اما با نام «الساقی» شرکت نکرده‌اند. بلکه به ناشری نمایندگی داده‌اند. همچنین یک ناشر آلمانی است به نام الجمل که تعدادی کتاب از داستان عرب منتشر کرده است. کتاب‌های این ناشر هم در نمایشگاه هست، اما با نام الجمل شرکت نکرده است. چند تا رمان هم داشت. اما از آنجا که دلار هم گران است، با وجود برخی تخفیف‌ها هم، هزینه یک کتاب کوچک، نود یا صد هزارتومان می‌شد.

محمد جواهر کلام کتاب‌هایی که در نمایشگاه دارد را این طور برشمرد: کتابی به نام «درآمدی تاریخی و انتقادی بر رمان عرب» نوشته راجر آلن که در 340صفحه ترجمه کردم و در نشر کوچک خودم- شادگان- منتشر کردم. الان در غرفه «روزآمد» در نمایشگاه موجود است.

کتاب دیگر من با نام «پهلوی اول و مساله عشایر بختیاری» ترجمه رساله‌ای است که یکی از ایرانیان به نام دکتر جواد کاراندیش در آلمان به انگلیسی نوشته بود. او سی سالی است که در آلمان مقیم شده است. نشر علم این کتاب را منتشر کرده و این کتاب هم در غرفه نشر علم موجود است.

کتاب دیگری هم دارم که نشر مروارید منتشر کرده است. چند سال پیش، شخصی به نام صفر ابوفخر با سه آدم مهم؛ یک فیلسوف، یک شاعر و یک روزنامه‌نگار مصاحبه کرده است. آن شاعر، آدونیس است. من کتاب آدونیس را حدود 10سال پیش از همین نمایشگاه خریدم اسم اصلی کتاب این طور بود؛ «کودکی، شعر، تبعید» مصاحبه‌ای است در 200 صفحه که از کودکی آدونیس شروع می‌شود و سپس به شعر و تبعید می‌پردازد. این کتاب هم در غرفه مروارید موجود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها