
برندسازی در حوزه چاپ و نشر کتاب مثل کالاهای دیگر نوعی جلب اعتماد مشتری و مخاطب است که بخش مهمی از پازل تولید و فروش در بازار کتاب است.
1. اعتماد
نوشتن یک کتاب خود بخشی از پازلی پیچیده در روند تولید و فروش آن است. در حقیقت در دنیای امروزی نوشتن کتاب سادهترین بخش این پازل است که از همان ابتدا محل قرارگیری آن مشخص شده است ولی باید اولین بخش برندسازی برای موفقیت احتمالی کتاب پیشبینی شود. باید مخاطب را نسبت به محتوا، نویسنده و ژانر کتاب آشنا کرد و اعتمادش را نسبت به کیفیت آن جلب کرد. همگان استیون کینگ را به عنوان نویسنده داستانهای تریلر میشناسند یعنی اولین مرحله برندسازی برای کتابهای کینگ به طور خودکار تامین شده است.
2. خارج از گود بایستید.
در آمریکا و سایر کشورهای جهان سالانه میلیونها کتاب با موضوعات مختلف چاپ میشود. طبق گزارش سایت بوکر در سال 2017 بیش از یک میلیون کتاب تنها از سوی نویسندگان خودنشر وارد بازار کتاب شد که این رقم نسبت به کتابهای دارای شابک در سال 2012 نزدیک به 156درصد افزایش نشان میدهد. با این حجم انبوهی از کتابها بهتر است وارد گود نشوید و سعی نکنید با شبکههای اجتماعی با دیگر ناشران رقابت کنید. تجربه نشان میدهد نویسندگان با کیفیت به تدریج شناخته میشوند و تنها کافی است که در سایت یا وبلاگ خود بخشهایی از کتاب را برای مخاطب منتشر کنید.
3. چشم انداز در حال تغییر طبع و نشر
هرچند امروز با وجود فرمتهای فراوان کتاب مثل نسخههای دیجیتال و صوتی بسیاری از نویسندگان خودنشر به این حوزهها روی میآورند ولی چاپ سنتی کتاب را فراموش نکنید. این مقوله آنقدر مهم است که بعضی از نویسندگان بزرگ کتابهای خود را تنها با فرمت کاغذی یا چاپی منتشر میکنند. ناشران به نویسندگان خوب اهمیت میدهند و کار ارزشمند را میشناسند. جف بزوس صاحب آمازون میگوید یک برند به مشتری در حقیقت شما را یادآوری میکند.
4. برندسازی به فروش کمک میکند.
اگر در کار و شغل نویسندگی جدی هستید و میخواهید از این طریق امرار معاش کنید و پول درآورید نیاز به تمرکز روی برند خودتان کنید. برندسازی خوب به شما اجازه میدهد قبل از کتاب خودتان را به مخاطب معرفی کنید و بتوانید در جهت فروش بیشتر کتاب امکانات لازم را فراهم کنید. برندسازی یعنی تهیه گزارش خوب و قوی از خودتان و نوشتههایتان است.
نظر شما