پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
برخی معتقدند سطح نوشتار با پیچیده‌نویسی بالا می‌رود، اما ما این گناه را مرتکب شدیم و روان نوشتیم

آیت‌الله مکارم شیرازی در همایش کتاب سال بانوان گفت: برخی معتقدند سطح نوشتار با پیچیده‌نویسی بالا می‌رود، اما ما این گناه را مرتکب شدیم و روان نوشتیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیین اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان امروز پنجشنبه 9 اسفند با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا (س) و جمعی از مدیران حوزوی، علما، فضلا، اساتید، پژوهشگران و طلاب در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا (س) در قم برگزار شد.
 
در این همایش، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به دوران تاریخ و ماقبل تاریخ، بیان کرد: تمدن بشر از زمانی آغاز شده که خط اختراع شد؛ چون بشر توانست تجربیات خود و علم و دانش را برای آیندگان به یادگار بگذارد.

وی با بیان اینکه قلم و خط، تاریخ‌ساز بشر است و در قرآن مجید اهمیت زیادی به آن داده شده است، گفت: دوران جاهلیت مکه مهم بود اما در تمام مکه افراد باسواد 17 نفر بودند و همه مردم بی‌سواد بودند.

این استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینکه پیامبری درس نخوانده در چنین فضایی قیام کرد که اولین آیات نازل شده بر ایشان درباره قلم بود، افزود: امام صادق (ع) به اصحابشان توصیه می‌کردند احادیث را بنویسند و می‌فرمودند: زمانی می‌آید که تنها مرجع مردم کتاب‌هایشان است.

وی با بیان اینکه بیان و قلم دو راه انتقال وسیله علم است، ادامه داد: بیان در چنین فضایی محو می‌شود اما قلم ماندگار است؛ بیان به وسیله قلم ماندگار می‌شود، مانند خطبه‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) که به وسیله قلم ماندگار شد و اگر قلم کمک نمی‌کرد، امروزه این خطبه‌ها در دسترس نبود.
 

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در نوشتن، نوآوری و گردآوری مطرح است، تصریح کرد: گردآوری و تکرار مکررات آسان است و اینگونه تالیفات افتخار نیست مگر اینکه گردآوری ناب باشد؛ پس باید در نوشته‌ها و تالیفات سعی بر نوآوری باشد تا مطالب نو و به‌روز مطرح شوند و شما پژوهشگران، هم باید به خلأهای پژوهشی توجه کنید و در جاهایی که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد، قلم فرسایی کنید.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه سعی کنید با روان‌نویسی آشنا شوید، گفت: باید روان بنویسید تا مردم به راحتی مطالب را متوجه شوند؛ برخی می‌گویند که باید پیچیده نوشت تا علمی به نظر برسد و یا تصور می‌کنند که سطح نوشتار با پیچیده‌نویسی بالا می‌رود، اما ما این گناه را مرتکب شدیم و روان نوشتیم.

این استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه امروزه تفسیر نمونه به خاطر روان بودن، در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود و این کتاب به بسیاری زبان‌های دیگر هم ترجمه شده است، افزود: هر نوشته‌ای یک سری مخاطب دارد، از ابتدا مشخص کنید که مخاطبان کتاب شما چه کسانی هستند، اگر مخاطب خود را مشخص نکنید، قلم شما ناموزون می‌شود.

وی با بیان اینکه در نوشته و آثار نباید ریاکاری باشد، بیان کرد: خلوص باید در نوشته انسان موج بزند و معلوم شود که انسان خالصانه می‌نویسد و قصد او خالصانه، مخلصانه و برای خداوند و هدایت مردم است، همچنین نویسنده باید احترام مخاطب را نگه دارد، خودستایی نکند و متواضعانه سخن بگوید.

ما باید نویسندگی را از قرآن کریم یاد بگیریم
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ما باید نویسندگی را از قرآن کریم یاد بگیریم، چنانچه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ»، تصریح کرد: یک نکته را باید از قرآن کریم استفاده کنیم و آن، این است که قرآن کریم بسیاری از مسائل را به صورت سوال بیان می‌کند و وجدان مخاطب را مورد سؤال قرار می‌دهد، تا فرد درباره موضوع تفکر کند، مثل آیه هَلْ یسْتَوی الذینَ یعْلَمُونَ والذینَ لَا یعْلَمُونَ.

این مرجع تقلید در پایان از دست اندرکاران این همایش، پژوهشگران و برگزیدگان این همایش قدردانی کرد و افزود: امید است که همه، صاحبان قلم شوید و از طریق بیان و قلم به وظایف خود عمل کنید.
 

اولین کتاب به میراث مانده بعد از پیامبر اکرم (ص) املای یک زن است
در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سید محمود مدنی ضمن عرض تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه (س)، گفت: ایشان نخستین مؤلف کتاب، پس از حضرت محمد (ص) هستند که امیدواریم همه ما مورد عنایت حضرت صدیقه کبرا (س) قرار بگیریم و قدم‌هایی که برای تشویق مؤلفان و محققان این همایش برداشتیم، بر صراط ایمان ثابث و بر صراط قیامت استوار باشد.
 
رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش کتاب سال بانوان، با اشاره به اینکه جامعه بانوان مفتخر است که اولین کتاب به میراث مانده بعد از پیامبر اکرم (ص) املای یک زن است، تصریح کرد: صحیفه فاطمه (س) که افتخار ماست، به عنوان اولین نگارش و تألیف یادگار یک بانو، حضرت صدیقه طاهره (س) است.

مدیر جامعه الزهرا (س) ادامه داد: به عنوان یک مسلمان پیرو دین و آیینی هستیم که معجزه پیامبر (ص) کتاب است و سوگند با عظمت این دین، قلم و نگاشته‌های قلم است؛ به عنوان یک شیعه مفتخریم در دوران حساسی که دیگر مذاهب، کتابت حدیث و نگارش سنت نبوی و به یادگار گذاشتن میراث مکتوب خاتم الانبیاء را تحریم کردند، ما پیرو مذهبی هستیم که در آزادی و گشایش و در اختناق و فشار، نوشتن و نگارش را تعطیل نکرد و این میراث مکتوبِ ارزشمند را به یادگار گذاشته است.

وی بیان کرد: زمانی که دیگران با نهایت قدرت اعلام می‌کردند همه تمدن‌های بشری باید در برابر تمدن غرب هضم شوند، ملت ایران با تکیه بر قرآن کریم مسیر جدیدی را پیش‌روی بشریت باز کرد و امروزه راهبریِ گسترده‌ترین و قدرتمندترین گفتمان جهان معاصر را به عهده دارد.

مدنی ادامه داد: این مرکز علمی و آموزشی در راستای اهداف نظام اسلامی و تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری، تبیین و گسترش اسلام ناب محمدی تا رسیدن به جایگاه اول در معارف حوزوی بانوان، این تلاش را متوقف نمی‌کند.

مدیر جامعه‌الزهرا (س) با اشاره به برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان افزود: افتخار داشتیم همایش کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه را داشته باشیم، در راستای این همایش‌ها اقتضا می‌کرد توجه خاصی به ظرفیت بانوان شود و این ظرفیت بالای مغفول مانده، مورد توجه ویژه قرار بگیرد و بانوان در این همایش عزمی مجدد و همتی بلند را آغاز کنند که هم کاستی‌ها را جبران و هم ظرفیت‌ها و نقاط قوت را ارتقا دهند.

رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش کتاب سال بانوان، اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این همایش را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: به این همایش امسال به‌عنوان یک بذرافشانی نگاه می‌کنم که امیدواریم این همایش شجره طیبه‌ای باشد که اصل آن ثابت است، و جامعه‌الزهرا (س) افتخار می‌کند که دبیری علمی همایش را داشته است.


انقلاب اسلامی ایران با حضور و پشتیبانی فراگیر مردم و بانوان به پیروزی رسید
در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا با بیان اینکه حضور بانوان در حرکت‌های اجتماعی از نقاط قوت انقلاب اسلامی ایران است، گفت: انقلاب با شیوه و روش نوین پدید آمد که با همه شیوه‌ها و روش‌های انقلاب‌های معاصر فرق داشت، همه روش‌هایی که برای مبارزه علیه انقلاب اسلامی در طی قرن بیستم در برابر حضور فراگیر و همگانی مردم خصوصاً بانوان بود ناکارآمد شد و این انقلاب با حضور و پشتیبانی فراگیر مردم و بانوان به پیروزی رسید.

دبیر علمی همایش ملی کتاب سال بانوان ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران در عرصه توسعه آموزش عالی و حضور بانوان موفق بوده است، برخی از تحلیلگران با نگاه به دنیای غرب و واقعیتی که در فرهنگ غرب وجود دارد، این تحلیل را داشتند که این دو عامل سبب آسیب به انقلاب خواهد شد و همچنین مانع شکل‌گیری جامعه دینی و تداوم انقلاب اسلامی است.
 
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران همانگونه که در شیوه مبارزه و قبل از آن در رویکرد اجتماعی و تاریخی و فرهنگی خود نوآوری داشت، در هویت علمی خود و عرضه آن به جامعه و هویت بخشی به انسان‌ها و بانوان نیز نوآور بود.

پارسانیا با اشاره به اینکه حضور بانوان و علم‌آموزی در تناقض و تزاحم با انقلاب نیست، بلکه از عوامل تداوم انقلاب است، افزود: همایش کتاب سال بانوان حضور بانوان و علم را فراهم کرده تا نشان دهیم که انتخاب این همایش تلاشی برای مقابله با ظلمی است که بر بانوان در گذشته و جهان امروز می‌گذرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها