حسین شیخ رضایی، دبیر علمی جشنواره، با بیان اینکه در این دو روز با مفهوم و تعریف دیگری و ربطش با ادبیات کودک آشنا میشنویم، به تحقیقات انجام شده اشاره کرد و گفت: از آزمایشهایی که در حوزه شناخت انجام شده است میتوان به آزمایشی که در سال 1970 از سوی یک روانشناسی انگلیسی انجام شده، اشاره کرد. او گروهی از دانشاموزان را انتخاب کرد و کاملا تصادفی به 2 گروه تقسیم کرد اما به آنها گفت شما براساس امر بیاهمیتی تقسیم شدهاید و از آنها خواست بگویند اگر 100 واحد پول داشته باشند چگونه تقسیم میکنند. از بین 4 استراتژی موجود برای تقسیم پول، آنها تمایل طبیعی داشتند که به گروه خودشان سود بیشتری برسد. او این آزمایش را دوباره در سال 1974 انجام داد اما این بار بچهها میدانستند کاملا تصادفی تقسیم شدند اما دوباره همان نتیجه حاصل شد.
غالبا دیگری را همگن میبینم
این پژوهشگر افزود: آزمایش بعد در سال 1988 انجام شد و افراد به 3 گروه تقسیم شدند؛ آمریکاییهای انگلیسی، آمریکاییهای مکزیکی و آمریکاییهای آفریقایی. و آنها را فروشگاهی فرستادند و از آنها خواستند تا از بین مشتریان تعداد همشهریهایشان و تعداد سایر آمریکایی را تشخیص دهند. اما آنها فقط همشهری خودشان را شناختند و بقیه را یکسان دیده بودند، که نشان میدهد ما دیگری را همگن میبینم.
به گفته دبیر علمی همایش، به دلایل مختلف مغز ما به گونهای ساخته شده است که تمرکز بیشتری روی افرادی داریم که از خودمان میدانیم ولی به لحاظ تکامل جوری هستیم که انرژی بیشتری روی دیگری میگذاریم. اخلاق و ادبیات در اینجا نقش مهمی ایفا میکنند و میخواهند این مرز و تمایل طبیعی ما را بردارند.
ادبیات کودک میتواند نقش تعدیل کننده داشته باشد
شیخ رضایی با بیان اینکه ادبیات کودک میتواند نقش تعدیل کننده داشته باشد، نشان دادن تنوع برون گروهی، کاستن سوگیریهای زبانی، نشان دادن تفاوتهای برونگروهی و تعدیل کردن نشانهها به سمت گروه پیش از سوگیری را از راهکارهای این موضوع برشمرد.
به گفته دبیر علمی همایش، مفهوم دیگری هنوز در زبان فارسی ناآشناست و به نظر نمیرسد بتوان درباره آن در ادبیات کودک بحث کرد.
شیخ رضایی با بیان اینکه 60 مقاله به دبیرخانه سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک رسیده است از ارائه 20 تا23 مقاله در همایش خبر داد.
نظر شما