سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
نشست کتاب‌خوان «بانوان فرهیخته استان یزد» برگزار شد

نشست تخصصی کتاب‌خاون بانوان فرهیخته استان یزد با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و جمعی از بانوان یزدی در کتابخانه دکتر جوادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در این نشست کتاب‌خوان تخصصی که با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، 4 تن از بانوان مسئول و فرهیخته یزدی به معرفی کتاب‌های برگزیده خود پرداختند.

رقیه کرمانیان، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد نخستین ارائه کننده معرفی کتاب بود.

وی کتاب «نواندیشی دینی و مسأله زن» نوشته مهدی مهریزی را به حاضران معرفی کرد.

کرمانیان در خصوص محتوای این کتاب گفت: به گفته نویسنده، کتاب حاضر جزو دغدغه‌های فکری وی بوده که پس از تحقیق و پژوهش در این حوزه، در نهایت این کتاب را تألیف کرده است.

وی ادامه داد: نویسنده کتاب معتقد است برای شناخت جایگاه زن از منظر اسلام باید به منابعی همچون قرآن، سنت قولی و فعلی رسول مکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) و نمادها و الگوهای شخصیت‌های دینی رجوع کرد تا به فهم درست و اصولی از دیدگاه اسلام در خصوص جایگاه و شخصیت زن رسید.

کتاب «زنان شاهنامه»  اثر حسین صفی و محمد نجاری، دومین کتابی بود که در نشست کتاب‌خوان بانوان فرهیخته استان معرفی شد.

سیده جمیله مدرسی، مدرس دانشگاه در خصوص این اثر بیان داشت: براساس نظر نویسندگان کتاب، فردوسی در شاهنامه نقش‌های متعددی برای زنان فعال ذکر کرده است که عمدتاً نقش‌هایی مثبت و اثرگذار است.

وی افزود: سین‌دخت در این منظومه، نماد زنان سیاست‌مدار و مدیر و گردآفرید نیز یکی از نمادهای زنان دلاور و قهرمان شاهنامه است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: با وجود این‌که نقش سودابه در شاهنامه، نقشی منفی و فریبکارانه است، ولی در مجموع نگاه فردوسی به نقش زنان در اثر خود، متمدنانه بوده است.

در ادامه این نشست، فهیمه سهیلی‌راد، کارشناس ارشد تئاتر، به معرفی یکی از آثار خود با عنوان «قاف قرار» پرداخت.

این کارشناس عرصه تئاتر و نمایش ضمن معرفی این کتاب، اظهار داشت: داستان‌های کهن ادبیات، ظرفیت این را دارند که به نمایش‌هایی زیبا و آثار هنری جذابی تبدیل شوند و بنده نیز در این کتاب که در قالب نمایش‌نامه‌ای از داستان‌های شاهنامه تهیه شده است، تلاش کرده‌ام گوشه‌ای از این ادبیات فاخر کهن را در قالب اثر هنری ارائه دهم.

چهارمین و آخرین ارائه دهنده معرفی کتاب در این نشست، مهناز مرتضوی، مدرس دانشگاه و مشاور خانواده بود که کتاب «خشنوت زناشویی» را که اثری از این استاد دانشگاه و چهارتن از همکاران وی است، معرفی کرد.

وی در تشریح محتوای کتاب گفت: این کتاب به بررسی ماهیت خشونت در زندگی مشترک افراد، انواع بروز خشونت و همچنین عوامل خشونت‌های زندگی زناشویی پرداخته است.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در ابتدای این جلسه با بیان این‌که نشست‌های کتاب‌خوان، یکی از طرح‌های اثرگذار نهاد کتابخانه‌های عمومی برای معرفی منابع مفید به جامعه است، بیان داشت: هدف اصلی این نشست‌ها به اشتراک‌‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و انتقال تجربیات مطالعاتی خود به دیگران است و از این طریق عموم مردم و جامعه‌ هدف نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان، به مطالعه کتاب‌های معرفی شده ترغیب می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح «کتابخانه‌گردی» در کتابخانه‌های منتخب استان یزد اشاره کرد و گفت: در روز پنج‌شنبه 17 اسفند و همزمان با چهاردهمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح «کتابخانه‌گردی» با هدف معرفی خدمات و فعالیت‌های کتابخانه به عموم مردم، مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در سراسر کشور اجرا می‌شود و در استان یزد نیز 10 کتابخانه منتخب در شهرستان‌های مختلف میزبان مردم، مسئولان و اصحاب فرهنگ خواهند بود.

وی افزود: در شهرستان یزد نیز این طرح همزمان با بازگشایی کتابخانه عمومی رئیس فرهمند یزد برگزار می‌شود و مراجعان می‌توانند از ساعت 8 الی 18 با حضور در این کتابخانه با کتابخانه‌های عمومی و خدمات آنها بیشتر آشنا شوند.

گفتنی است، در پایان نشست کتاب‌خوان تخصصی «بانوان فرهیخته استان یزد» از ارائه دهندگان معرفی کتاب، با اهدای لوح سپاس و یادمان نشست تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها