جعفر همایی درباره استقبال مخاطبان از کتابهای صوتی گفت: جا افتادن کتاب صوتی در جامعه احتیاج به زمان دارد. در کل مخاطبان کتاب، در ایران بسیار کم است و وقتی علاقه به استفاده کتاب در جامعه کاهش یابد، در فروش هر سه گونه کتاب اعم از چاپی، صوتی و الکترونیک هم تاثیرگزار است.
وی افزود: اگر ناشر تولید کتابهای صوتی را خودش بر عهده بگیرد هزینه زیادی را متقبل میشود. اصولا فرایند تولید اینگونه کتابها پر هزینهتر از کتابهای چاپی است و ساز و کار پر پیچ و خمی دارد؛ بنابراین تولید کتابهای صوتی از سوی ناشران هزینه زیادی را برای آنها رقم میزند و با فروش کمی که دارند طبیعتا سود زیادی نمیتواند برای آنها داشته باشند.
همایی درباره اصلیترین ویژگی که یک کتاب صوتی باید داشته باشد، گفت: چون کتاب صوتی برای فرد جایگزین کتاب چاپی میشود؛ محتوا و انتقال آن در تولید از اهمیت ویژهای برخوردار است و کسی که کتاب صوتی گوش میدهد، هدفش آگاهی از محتوای کتاب است؛ بنابراین نوع خواندن و فردی که کتاب را میخواند اهمیت دارد.
مدیر مسئول نشر نی خاطر نشان کرد: در ابتدا، خودمان کتابها را صوتی میکردیم که این اتفاق برای اولین بار در سال 93 افتاد و با هر نسخه چاپی فایل صوتی آن هم به فروش میرسید و بایت همین امر مبلغ اندکی به کتابهای چاپی اضافه شده بود. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی استقبال چندانی از این نوع کتابها از سوی مردم دریافت نکردیم.
وی در ادامه افزود: پس از آن تصمیم گرفتیم با مجموعه نوار همکاری داشته باشیم و خوشبختانه فعالیتهای ثمربخشی رقم خورد. در این همکاری کتابها از سوی مجموعه نوار صوتی و به صورت آنلاین منتشر میشوند.
همایی درباره درآمد حاصله از کتابهای صوتی گفت: همانطور که گفتم کتابهای صوتی درآمد زیادی ندارند به همین دلیل این کتابها برای اهل نشر جاذبه چندانی هم ندارند. با توجه به اینکه هنوز کتاب کاغذی جذابیت بیشتری نسبت به کتابهای صوتی و الکترونیک برای افراد دارد، اغلب ناشران مجوز تولید کتابهایشان را به شرکتهایی که کتابها را به صورت تخصصی صوتی میکنند، میدهند.
به گفته این ناشر با توجه به کمبود وقت مردم که فرصت چندانی برای خواندن کتاب ندارند کتاب صوتی میتواند جایگزین مناسبی برای مطالعه باشند و امیدواریم در آینده شاهد استقبال بیشتری از سوی مردم از این کتابها باشیم.
همایی درباره محتوای کتابهایی که صوتی میشود، خاطر نشان کرد: هر کتابی را نمیتوان صوتی کرد و در ابتدای کار باید سمت کتابهایی رفت که از سوی مخاطبان مورد استقبال واقع میشوند. اولین کتابهایی که از سوی نشر نی صوتی شد، عمدتا در حوزه رمان، شعر و داستان بود که مخاطبان بسیاری داشت.
وی درباره استقبال نویسندگان از صوتی شدن کتابهایشان گفت: برای جذابیت بیشتر برخی کتابها را با صدای نویسنده، مترجم و یا شاعران صوتی میکردیم. این عمل تا حدودی استقبال نویسندگان را به همراه داشت.
همایی گفت: جا افتادن کتاب صوتی در جامعه احتیاج به زمان دارد. همانطور که میدانید در سالهای اخیر شاهد کاهش تیراژ کتابهای چاپی بودیم. وقتی علاقه به استفاده کتاب در جامعه کاهش یابد، در فروش هر سه نسخه کتاب اعم از چاپی، صوتی و الکترونیک تاثیرگزار است.
همایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه نشر غیرقانونی کتاب در سالهای اخیر افزایش یافته است، این معضل چقدر گریبان کتابهای صوتی را هم گرفته است؟ در مورد نشر غیرقانونی کتابهای صوتی دو مورد مطرح است یکی اینکه کتابی که از سوی ناشر صوتی میشود و از سوی متخلفان در فضای مجازی و سایتهای اینترنتی به صورت غیرقانونی منتشر میشود. این امر ضربهای به درآمد ناشر کتاب از فروش کتاب صوتی شده میزند. در هر حال بستر نشر غیرقانونی فایلهای دیجیتالی کتابها بسیار بیشتر از نشر چاپی فراهم است.
وی ادامه داد: مورد دوم که بیشتر اتفاق افتاده و ما را هم تا حدودی درگیر کرده است؛ اینکه متخلفان کتاب ناشران را بدون مجوز از طرف خود ناشر صوتی میکنند و به راحتی در فضاهای گوناگون منتشر میکنند. بارها شاهد تولید کتابهای خودمان بودیم که در فایل صوتی منتشر شدهاند.
همایی درباره روندی که ناشران برای انتخاب کتابها برای صوتی شدند میکنند، گفت: اغلب ناشران عموما کتابهای موفقی که چاپ کاغذی آنها پر فروش بودهان را صوتی میکنند. چون چنین تجربهای را پشت سر گذاشته است و آنها را از فروش کتابهای صوتی مطمئنتر میکنند.
وی درانتها درباره کتابهایی که ممکن است مورد نیاز نابینایان باشد و از سوی ناشران صوتی نشده باشد، گفت: ناشران معمولا کتابهایی را صوتی میکنند که مخاطبان زیادی داشته باشند در این بین امکان دارد که نابینایان خواهان استفاده از کتابهایی باشند که ناشران توجه چندانی به تولید نسخه صوتی آنها نکنند. به همین دلیل ناشران چندان نمیتوانند خدمات اجتماعی مانند تولید کتابهای صوتی که مورد نیاز نابینایان است را برای آنها ارائه دهند. برای رفع این مشکل، کمبود و کسریهای کتابصوتی را مراکز بهزیستی باید مرتفع سازند که تا حدودی مرکز رودکی و کتابخانه حسنیه ارشاد، فعالیتهایی از قبیل تولید کتابهای صوتی در حوزه آموزش و دیگر حوزهها را انجام میدهند. در کل مراکز خاص باید کسریهای بازار کتاب صوتی را برطرف کنند.
به گفته همایی کتابهایی که از سوی چنین مراکزی صوتی میشوند، معمولا کیفیت تزیینی ندارند و ملاک درست خوانی متن کتاب است و کتابی که از سوی این مراکز صوتی میشوند کم هزینهتر است. چون کیفیت تزیینی ندارند و فقط باید درست خوانده شوند.
نظر شما