یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
کسی که کتاب نخواند سلامت روحی و جسمی‌اش به خطر می‌افتد

سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» کالاهای فرهنگی را کالاهای استراتژیک خواند که عدم استفاده از آن‌ها سلامت روحی و جسمی جامعه را به مخاطره می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی درباره اهمیت این حوزه گفت: جایزه  فیروزه شامل کالاهایی هستند که پیوستگی بیشتری با فرهنگ دارند و ارتباط آن ها با فرهنگ بیشتر و پیوسته تر است و ویژگی کالاهای فرهنگی این است که استراتژیک هستند و اثرات دراز مدت دارند.

وی افزود: اگر کالای استراتژیک قطع شود، تاثیرات بسیار مخربی بر جامعه دارند و اگر کسی از آنها استفاده نکند؛ مثلا کتاب نخواند، سلامت جسمی و روانی‌اش در معرض خطر است. کالاهای فرهنگی اگر مصرف نشوند بنیان انسانیت را به هم می‌زنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کالای استراتژیک ادامه داد: کالایی استراتژیِک است که اگر از بیرون به داخل کشور وارد کنیم استقلال ما را به خطر می اندازد. اگر در کالای فرهنگی شامل فیلم، اسباب بازی و کتاب، وابسته به واردات باشیم، استقلال ملی ما در خطر است، به همین دلیل ویژگی اصلی کالاهای فرهنگی این است که یک کالای استراتژیک برای جامعه است و اگر درک درستی از این مفهوم داشته باشیم سرمایه گذاری ما در حوزه کالاهای فرهنگی ارتقا پیدا می‌کند.

دیپلماسی رسمی؛ دیپلماسی فرهنگی
صالحی گفت: کالاهای فرهنگی، کالاهایی دیپلماسی هستند و بخش زیادی از دیپلماسی رسمی بر عهده دیپلماسی عمومی است و بخش زیادی از دیپلماسی عمومی بر عهده دیپلماسی فرهنگی است و کالاهای فرهنگی مهمترین نکته ارتباطی دیپلماسی فرهنگی و عمومی است.

وی با بیان اینکه ویژگی سوم کالاهای فرهنگی، اقتصادی بودن آن ها است، تاکید کرد: کالاهای فرهنگی صرفا کالای هزینه بر نیستند بلکه درآمدآفرین و ارزش افزوده آفرین هستند، است این تصویر و تصور که کالاهای فرهنگی فقط کالاهای امدادخواه هستند، تصویر کاملا نادرست و اشتباهی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروزه شاهدیم که کالاهای فرهنگی ابتدا غربی و به مرور کشورهایی مثل کره جنوبی با ساخت فیلم ها سریال ها، ترکیه با ساخت بیش از 100 سریال در 10 سال اخیر و ارسال آن ها به 70 کشور دنیا، توانسته اند با دیپلماسی فرهنگی و هنری، تاثیرگذاری را برای فضای پیرامونی افزایش می دهند و ازاین طریق نفوذ می کند.

ضرورت حمایت‌های دولتی
وی گفت: کالاهای فرهنگی علاوه بر اینکه باید از سوی دولت حمایت شود، مردم نیز باید از آن حمایت کنند. صنایع دیگر اغلب متولی دارد اما صنایع فرهنگی اگرچه چندین مجموعه با آن درگیر هستند، اما مسئول و متولی روشنی ندارد و در این زمینه معتقدم حداقل چند وزارتخانه مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه پاره ای از مجموعه های دیگر مجموعه ای فرادستگاهی تشکیل دهند تا حمایت و نظارت لازم را انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: فعالان حوزه کالاهای فرهنگی نشان دادند که میتوان با ایده و خلاقیت کالای فرهنگی را به یک فعالیت درآمدزا و سودآفرین تبدیل کرد. اگر به اقتصاد مقاومتی فکر میکنیم با همان مولفه‌هایی که در تفسیر اقتصاد مقاومتی مطرح شده و یک بخش آن درآمدزایی و خلاقیت دارد، بیشترین حوزه ای که خلاقیت و درآمدزایی دارد، حوزه کالای فرهنگی است.

صالحی درباره افزوده شدن بخش هدایای فرهنگی به جایزه فیروزه نیز گفت: امسال به بخش ها، هدایای فرهنگی افزوده شده است، زیرا یکی از کالاهای پرکابرد و پرصرف این هدایا هستند، هدایایی که می توانند با قیمت های مناسب تر و مرتبط با حوزه های ایرانی اسلامی تولید شوند.

صالحی با انتقاد از تداوم روش‌های سنتی، گفت: ویژگی خلاقیت و نوپردازی؛ یکی از این ویژگی ها است زیرا عنصر خلاقیت در کالاهای فرهنگی بسیار مهم است تا بتواند با کالاهای دیگر رقابت کند، نکته دوم برندسازی است. عنصر سوم و چهارم نیز تبلیغات، پیوستگی، یادگیری و مهارت است و عنصر پنجم استفاده از سرمایه معنوی.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: معتقدم این 5 ضلع تولید کالای فرهنگی هستند و بالای آن بخش پژوهش و مشاوره است.
 
در پی یافتن بازارهای بین المللی باشیم
محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از مراسم اختتامیه نمایشگاه‌ و جشنواره کالاهای فرهنگی اظهار داشت: درخیلی نمایشگاه ها و جشنواره ها معاونت فرهنگی باید هزینه کند تایک کار فرهنگی انجام شود اما این نمایشگاه نه تنها برای ما هزینه ای نداشته بلکه سودی داشته است.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه سودی هم نصیب اهالی فرهنگ و بازار فرهنگ کشورمان است و امیدوارم با اینکه درآغازین گام های خود هستیم بتوانیم در آینده نمایشگاه پر نشاط وو فعال تبدیل شود و عرصه ای برای نمایش کالاهای فرهنگی چه به صورت خرده فرهنگ ها که مادرکشور داریم و چه به صورت بین المللی .
وی افزود: در این نمایشگاه به دنبال این هستیم که ذائقه‌های مختلف را ببینیم و درپی یافتن بازار بین ‌المللی باشیم. و فعالیت های فرهنگی والگوی اسلامی ادامه پیدا کند و این گونه فعالیت ها در دنیا گسترش یابد.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها