معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش:
کتابهای درسی تنها بخشی از نیازهای دانشآموزان را مرتفع میسازد
علي زرافشان میگوید: دانشآموزانی که فراتر ازسطح آموزشی متوسط و یا پایینتر از آن هستند، نیاز به منابع آموزشی دارند که بتواند نیازهای آموزشی آنان را به طور کامل پاسخ دهد.
وي خاطرنشان كرد: وجود چنین نگاهی و ضرورت توجه به دیگر منابع آموزشی غیررسمی در مقابل منابع رسمی که همان کتابهای درسی است، باعث شده است که هنوز هم یکی از چالشهایی که در جامعه با آن مواجه هستیم این باشد که بالاخره این مواد و رسانههای آموزشی یا کمک آموزشی جایگاهشان در نظام تعلیم و تربیت کشور کجاست و اصولا آیا ما اینها را به رسمیت میشناسیم یا خیر. و اگر به رسمیت میشناسیم، در هرحال رابطه ما با این پدیده رسمی چیست و چگونه باید اتفاق بیافتد.
زرافشان با اشاره به نقش كتابهای آموزشی در تعمیق و توسعه یادگیری، گفت: به هرحال دانشآموزان علایق و توانمندیهای متفاوتی دارند که منابع درسی رسمی تنها قادر هستند به بخشی از این بپردازند و اگر قرار باشد که این علایق در یک فضا و بستر وسیعتر و با نگاه عمیقتری پاسخ داده شود، نیاز به منابع ديگری وجود دارد.
زرافشان با اشاره به تفاوتهای فردی دانشآموزان و توانمندیهای آنها با يكديگر افزود: در چنین شرایطی، بطور طبیعی كتابی كه ما منتشر میكنيم، بايد متوسطی از توانمندیهای دانش آموزان را در برگیرد. لذا ما برای دانشآموزانی که پایینتر از حد متوسط هستند، نیاز به منابع آموزشی داریم. برای دانشآموزانی هم که بالاتر از حد متوسط هستند نیاز به منابع آموزشی داریم که بتواند نیازهای آموزشی آنان را به طور کامل پاسخ دهد.
کتابهای کمک آموزشی رسمیت دارند
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم تنوعبخشی به منابع یادگیری جزو تکلیفهای ماست، چراکه تنوعبخشی به ارتقای کیفیت یادگیری کمک میکند. بر اساس چنین استدلالی، دیگر نوع برخورد ما نمیتواند برخورد سلبی در جامعه باشد، در همین ارتباط اگر به مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه رجوع کنیم خواهیم دید که، وزارت آموزش و پرورش اصل وجود اين منابع و به كارگيری آنها را به رسمیت شناخته است.
آثار برگزیده حمایت میشوند
زرافشان درباره برگزاری جشنواره کتابهای آموزشی رشد، یادآور شد: برگزاری جشنواره کتابهای آموزشی رشد، گام مهم حمایتی وزارت آموزش و پرورش از مؤلفان و ناشرانی است كه کتابهایشان را بر مبنای استانداردها تولید میکنند. در جشنواره، آثار آنها داوری میشود و کتابهای انتخاب شده، مورد حمایت سازمانی قرار میگیرد. کتابنامههای رشد و فهرستگان رشد هم برای همین منتشر میشود كه هرساله کتابهای استاندارد را در این کتابنامهها به مدارس معرفی كند تا مدارس، در صورت نياز از آنها بهره بگيرند
وي با تاكيد براين كه ما اگر بخواهیم در این حوزه به موفقیت برسیم باید در حوزه نشر و ناشران یک نظام حمایتی داشته باشیم و از ناشران حمایت کنیم، گفت: برپايی جشنواره کار خوبی است که در سالهای اخیر انجام شده است و علاوه بر انتشار کتابنامه رشد و فهرستگان رشد، خوب است هولوگرامهایی هم که به کتابهای آموزشی مورد تایید، داده شود تا اولیا و خانوادهها بدانند که این کتابها مورد تایید قرار گرفته است.
زرافشان با بيان اين كه ما باید قدرت انتخابگری را در معلمانمان افزایش و نحوه گزینش كتاب خوب را آموزش دهیم تا شورای معلمان بتواند مواد مناسب را برای آموزش، انتخاب کند، خاطرنشان كرد: معلم ما بايد به سمت معلم انتخابگر و معلم برنامهریز درسی و مولف، پیش برود؛ معلمی که خودش نه تنها انتخابگر، بلکه تولید کننده و مولف هم هست؛ یعنی از آن سطحی از شایستگیهای حرفهای و علمی برخوردار است که بتواند از بین منابع آموزشی موجود، مناسبترین منابع آموزشی را انتخاب کند.
نظر شما