سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
داستان‌های تام هنکس تکرار کلیشه جنسیتی مردان نسبت به زنان است

تام هنکس، این ستاره هالیوودی که سودای نویسندگی دارد و با انتشار مجموعه داستان کوتاهی به نام «گونه نادر» نشان داده در این راه مصمم است، در داستان‌هایش نتوانسته از کلیشه‌های جنسیتی مردان نسبت به زنان رهایی یابد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، تماشای نگارش یک داستان توسط بازیگری هالیوودی درست مانند این است که سگی در حال سخنرانی باشد. البته این اتفاق اگرچه مسخره به نظر می‌آید اما تحسین همگان را بر می‌انگیزد! اولین تجربه نویسندگی تام هنکس تحت عنوان «گونه نادر» نشان از کشف استعداد جدید دیگری در بیان موضوعات کلیشه‌ای و کهنه دارد. مایه خجالت است که نخستین اثر داستانی برنده دو جایزه اسکار، نشان از عدم توانایی وی در خلق شخصیت مؤنثی فارغ از کلیشه‌های جنسیتی باشد.
 
در دوره‌ای که توجه همگان به روی نوع رفتار هالیوود با زنان است و فاجعه آزار جنسی یکی از تهیه‌کنندگان معروف در مرکز اخبار قرار دارد، تحلیل شخصیت‌های ضعیف یک بازیگر ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد و البته شخصیت مؤدب هنکس انتقاد از او را کمی سخت کند.
 
بازیگر فیلم «فارست گامپ» برنده دو جایزه اسکار است و از احترام زیادی در جامعه خود برخوردار بوده و قطعاً از قصد، چنین شخصیت‌های زنی خلق نکرده است. اما 17 داستان کوتاه این مجموعه نشان از 17 فرصت از دست رفته نویسنده برای نگارش زنی محکم دارد. زنی که فقط به زیبایی، موها و ظاهرش توجه نکند و از شخصیتی والا و محکم برخوردار باشد. حتی در داستانی که یک زن شخصیت اصلی است از او به عنوان «زنی جوان و زیبا» یاد می‌شود. نیمی از داستان «گذشته برای ما اهمیت دارد» در این مجموعه نیز درباره عشق شخصیت اصلی به زنی زیبا و کوچک با لباسی سبز است.
 
البته تام هنکس تنها کسی نیست که به زنان توهین می‌کند. ادبیات معاصر پر از شخصیت‌های زنی است که فقط به سفرهای احساسی شخصیت‌های مرد در طول زندگی کمک می‌کنند. داستان شاهزاده‌های قصه‌های شاه‌پریان نمونه خوبی از حضور توهین‌آمیز زنان در داستان است یا به عنوان نمونه همه مردهای داستان‌های فیلیپ راث را در نظر بگیرید. زنان در داستان‌های راث وسیله اقناع جنسی مردان به حساب می‌آیند و افکارشان به خواننده ارائه نمی‌شود.
 
با در نظر گرفتن همه این موارد آیا داستان‌های ساده و ضعیف تام هنکس موجب شگفتی خواننده می‌شود؟ داستان‌های او برآمده از محیطی است که وی در آن رشد کرده و در بهترین شرایط زن‌های داستان‌هایش در حال شوهرداری هستند و اگر قهرمان داستان باشند، بسیار زیبا هستند یا زیبایی‌شان از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر هنکس می‌خواهد در کتاب بعدی خود عملکرد بهتری داشته باشد، بهتر است دست از خواندن فیلم‌نامه‌های هالیوودی بردارد و آثار نویسندگان مطرح زن را بخواند تا شاید یاد بگیرد زنان تنها ابزاری برای سرگرمی و عشق‌ورزی مردان نیستند و خود می‌توانند نقش شخصیت‌های بااراده، محکم و حتی انقلابی در داستان ایفا کنند. اتفاقی که بارها در دنیای واقعی رخ داده و درس بزرگی به همه انسان‌ها از جمله مردان داده است.
 
ایرانیان تام هنکس را با فیلم‌هایی چون «فارست گامپ»، «مسیر سبز» و «نجات سرباز رایان» می‌شناسند. او تاکنون دو بار برنده اسکار بهترین بازیگر مرد و یک بار برنده جایزه گلدن‌گلوب شده است. این بازیگر 61 ساله در فیلم «ترمینال» نقش یک مهاجر ایرانی را بازی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها