کتاب «فناوری اطلاعات در مقیاس جهانی» با تاکید بر لزوم توجه صاحبان کسبوکارها به ابزارهای نوین، از سوی انتشارات گرایش تازه به بازار کتاب عرضه شده است.
در مقدمه مترجم آمده است: «کسب و کارهای سنتی باید به فکر استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات باشند تا بتوانند ماندن در بازار و ادامه مسیر تعالی خود را تضمین کنند. اما این کار ساده نیست!»
در بخش دیگری از مقدمه مترجم میخوانیم: «اکنون جایگاه فناوری اطلاعات به سرعت از سطح کاربردی و ابزاری بودن در بنگاههای اقتصادی، در حال ارتقا به سطح راهبری و حتی فراتر از آن میباشد؛ بهگونهای که مدیرعامل سیتی بانک در کنگره جهانی سال 2014 اعلام میکند که سیتیبانک یک سازمان آی.تی است که پروانه کسبوکار بانکی دارد! لذا لازم است چالش هویت آی.تی در سازمانهای ایرانی به سرعت مدیریت و برطرف شود، در غیر این صورت استمرار کسبوکارها با خطرات بسیار جدی مواج خواهد شد.»
فناوری اطلاعات در مقیاس جهانی
در پیشگفتار در تعریف فناوری اطلاعات در مقیاس جهانی آمده است: «منظور از فناوری اطلاعات در مقیاس جهانی چیست؟ باید اذعان کرد که واژهای پُرمعناست. ما در اطراف خود، شاهد سازمانهایی هستیم که خدمات در مقیاس جهانی یا تولیداتی در مقیاس جهانی یا حتی کارکنانی در مقیاس جهانی را معرفی میکنند. این شرکتها، اغلب در یک منطقه جغرافیایی محدود، فعالیت دارند، اما علاقه دارند که در ذهن این تصور ایجاد شود که به مجموعههای جهانی معتبر شبیه هستند.
در توضیح فناوری اطلاعات در مقیاس جهانی باید اعتراف کرد که هیچ تعریف مشخصی در دسترس نیست. آنچه برای یک شرکت چندین میلیارد دلاری و چند ملیتی مناسب و با بالاترین حد نصاب از کارایی معنا دارد، ممکن است برای شرکتی محلی چندان معنیدار نباشد.»
10 ویژگی مرتبط با اصل «کارکنان» در نخستین فصل کتاب معرفی شده است. نویسنده در ابتدای این مبحث تاکید دارد که لازم است بهصورت روشمند به جذب، آموزش و حفظ کارکنان آی.تی در مقیاس جهانی بپردازیم. در ادامه این مقوله میخوانیم: «همانگونه که مدیران حوزه آی.تی در تلاش برای ایجاد شرکت امروزی و مدرن در سطح جهانی هستند، این نکته هم شایان اهمیت است که کارکنان نیز باید مهارتهای لازم را در کارشان داشته باشند.»
«فهرست مهارتهای موجود»، «برنامهریزی برای نیروی کار»، «شرح مشاغل، نقشها و مسئولیتها»، «ارزیابی عملکرد»، «تشویق و اعطای پاداش به عملکرد برتر»، «برنامهریزی کارراهه شغلی کارکنان»، «ارزیابی فرهنگ آی.تی»، «آموزش»، «نگهداری افراد مورد نیاز» و «جذب افراد مورد نیاز» 10 ویژگی مرتبط با اصل «کارکنان» است.
مولف در دومین فصل کتاب، ضمن تاکید بر اهمیت موضوع زیرساختهای آیتی در تعریف این مفهوم آورده است: «تعریف من از زیرساخت به شرح زیر است: سختافزار، نرمافزار، دادهها، مؤلفهها، سیستمها و برنامههای کاربردی و مدیریت سرویس و پشتیبانی آنها. سایر تعاریفی که مشاهده کردهام ناظر بر اضافهکردن افرادی است که با فناوری اطلاعات سروکار دارند؛ اما همانگونه که در قسمت پیش اشاره شد ما آنها را از هم مجزا کردهایم. دقت داشته باشید که اصل زیرساخت، با اهمیتترین اصل در میان پنج اصل است.»
هشت ویژگی مدیریت موثر پروژهها و مجموعه سیستمها در سومین فصل کتاب بررسی شده که شامل «خلق ایدهها»، «اولویتبندی»، «بودجه»، «مدیریت مجموعه سیستمها»، «مدیریت و اجرای پروژهها ویژگی ششم: تضمین کیفیت»، «بازنگری و تدوین گزارش» و «تحلیل پروژه پس از اتمام آن» است.
ارتباط درون واحد فناوری ارتباطات، ازجمله موضوعات چهارمین فصل کتاب است. مولف در تشریح این اصل آورده است: «هنگامی که مدیران فناوری اطلاعات به منظور فهم نیازهای سایر بخشهای سازمان با آنها همکاری میکنند و هنگامی که افراد با سابقهتر در سازمان فناوری اطلاعات روابط منسجمتری با همکاران خود در سایر بخشهای سازمان برقرار میکنند، روابط درون واحد فناوری حائز اهمیت خواهد بود. بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات که جزو طرفهای مشاور من هستند، اطلاعات را بهخوبی توزیع میکنند و بهخوبی با یکدیگر برنامه را توسعه میدهند؛ البته در برخی موارد بخشهای متفاوت سازمانهای فناوری تحت رهبری آنان، بهخوبی با هم کار نمیکنند؛ بنابه دلایلی، روابط منسجمِ سطوح بالایی به سطوح پایین منتقل نمیشود.»
درباره برونسپاری نیز در پنجمین فصل کتاب میخوانیم: «برونسپاری فعالیتها به پیمانکاران خارج سازمان مزیتهایی را به وجود خواهد آورد؛ درصورتی که ملاحظاتی نظیر موارد زیر در دستور کار قرار گیرد. یکی از اعضای تیم واحد فناوری اطلاعات لازم است که زمان قابل توجهی را در حین عملیات با پیمانکار سپری کند.»
پشت جلد کتاب آمده است: «متدولوژی «فناروی اطلاعات در مقیاس جهانی» یکی از ابزارهای مؤثر مدیریتی است که میتواند منافع زیادی را به سازمانهایی که محصولات و خدمات خود را با تکیه بر تکنولوژی ارائه میکنند، هدیه کنند.
این سیستم تاکنون در کثیری از شرکتهای بینالمللی با فعالیتهای متنوع از جمله خدمات مالی، بیمه، ارتباطات، پیمانکاریها، خردهفروشیها، صنایع داروسازی، صنایع بهداشتی، خدمات مسافرتی، حمل و نقل وپیادهسازی شده است. مطالعه این کتاب به سرمایهگذاران، مدیران کسب و کارها، کارشناسان آی.تی و علاقهمندان مباحث مدیریتی و تکنولوژی توصیه میشود.»
«فناوری اطلاعات در مقیاس جهانی» با شمارگان یکهزار نسخه در 326 صفحه، به بهای 17 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات «گرایش تازه» منتشر شده است.
نظر شما