مجید عمیق بیان کرد: نمیدانم آموزش و پرورش چه زمانی میخواهد از خواب خرگوشی بیدار شود و به آموزش، مهارتهای لازم به کودکان بپردازد.
کتابی که انسان بهتری بسازد اثری مذهبی است
سوسن طاقدیس، نویسنده و منتقد ادبی، در این نشست بیان کرد: در یک نگاه اجمالی شاید مجموعه کتابهای والدو اثری شبیه دیگر آثاری به نظر برسد که هدفشان رساندن پیامی کوچک و راهگشا برای گروه سنی مخاطب است ولی اگر در این کتابها قدم بزنیم، درمییابیم که نویسنده بسیار آگاهانه و هوشمندانه با کار برخورد کرده است.
وی درباره مجموعه «والدو» توضیح داد: در این کتابهای شخصیت اصلی موجودی به نام والدو است که به شکلی ماورایی در زندگی کسانی که به کمک احتیاج دارند حاضر میشود بدون آنکه نویسنده این حضور ماورایی را به طور مستقیم اعلام کند او بدون هیچ دلیل هرجا که وجودش لازم باشد حاضر میشود.
وی ادامه داد: در بین مباحثی که در روانشناسی امروز مطرح شدهاند و مورد توجه قرار گرفتهاند. یک قضیه دوستان خیالی در دوران کودکی است که این دوست خیالی میتواند نماینده نیازهای مختلف کودک باشد. نیاز به یک همبازی، نیاز به یک حامی، نیاز به یک همراه، همفکر و حتی نیاز به یک موجود پلید و قدرتمند که امیال پلید و قدرتطلبانه کودک را در خیال محقق ببخشد. نویسنده این کتابها با آفریدن شخصیت والدو کوشیده است که به این نیازها به شکل مثبتی جهت بدهد. الگو بدهد و از بین گزینههای مختلف گزینه حامی را انتخاب کرده که بسیار هوشمندانه است.
به گفته طاقدیس، ویلهلم به کودک الگویی برای دوست خیالی میدهد که میتواند برای او آرامش و عشق و امید ایجاد کند. میتواند به او این زمینه فکری را بدهد که یکی هست که به او اهمیت میدهد. دوستش دارد. مراقب اوست و خواستههای مشروعش را اجابت میکند و هر زمان که لازم باشد حرف او را میشنود. و دلداریش میدهد. نمیدانم واقعاً قصد این را داشته یا ناخواسته این اتفاق افتاده که کودکی چنین الگویی را باور کند.
این منتقد ادبی در ادامه بیان کرد: کاش سیاستگذاران ادبیات دینی و مذهبی ما میدیدند و به این شناخت میرسیدند که چه طور از راه یک داستان به ظاهر ساده میتوان به عمق نوین زمینههای ذهنی یک انسان و یک کودک برای پذیرش یک حقیقت بزرگ و تعیینکننده، راه پیدا کرد و کتاب مذهبی فقط کتابهای تاریخ اسلام و شرح زندگی ائمه یا دیگر بزرگان دین نیست. هر کتابی که از یک انسان، انسان بهتری بسازد یک کتابِ مذهبی است.
حسن حسینی، نویسنده و مترجم کتابهای کودک و نوجوان، در این نشست به بیان توضیحاتی درباره «هانس ویلهلم» پرداخت و گفت: این نویسنده و تصویرگر آلمانی که در حال حاضر 72 سال دارد تابهحال بیش از 200 عنوان کتاب تصویرگری کرده است و این خیلی مهم است که تصویرگری به زینت نوشتن هم آشنا باشد.
وی افزود: اینکه چگونه مفاهیم و مهارتهای یادگیری را به بچهها انتقال دهیم دغدغه اصلی بسیاری از افراد در دنیاست. یادگیری با آموختن و آموزش دادن تفاوتهایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته این نویسنده، اصولاً یادگیری یک حرکت دینامیک است و با شبکه ذهنی افراد سروکار دارد. یادگیری در ذهن انسانها شکل میگیرد و تمام شدنی نیست. اگر بچهها از کودکی یاد نگیرند که چگونه با مسایل مهمی مانند محیطزیست و آلودگی هوا برخورد کنند در بزرگسالی دچار مشکل میشوند.
آموزش و پرورش کی میخواهد از خواب خرگوشی بیدار شود؟
مجید عمیق، مترجم کتابهای کودک و نوجوان نیز در این مراسم بیان کرد: یکی از مصیبتهای ما در حوزه کودک و نوجوان که مقصر آن آموزش و پرورش است، بحث مهارتهای زندگی است. متاسفانه کودکان ما قدرت نهگفتن ندارند. این کتابها بار مسئولیت آموزش و پرورش را در این زمینه سبکتر میکند و کتابهای خوبی برای آموزش مهارتهای زندگی به کودکان محسوب میشود.
این مترجم ادامه داد: نمیدانم آموزش و پرورش چه زمانی میخواهد از این خواب خرگوشی بیدار شود و به آموزش، مهارتهای لازم به کودکان بپردازد. در جوامع پیشرفته جامعه به دنبال آموزش و پرورش حرکت میکند ولی در ایران سیستم آموزش و پرورش آنقدر مفلوک است که بهجای اینکه خودش الگو باشد به سراغ ذائقه میگردد و به دنبال جامعه حرکت میکند.
لیلا دیانی مترجم مجموعه «والدو» نیز در این نشست بیان کرد: موضوعی که مرا به علاقهمند به ترجمه و انتشار این آثار کرد علاقهای بود که در دانشآموزانم نسبت به این موضوعات میدیدم و همچنین دغدغه خانوادهها در مورد موضوعاتی مانند مرگ و خدا. چون این کتابها به شیوهای مناسب توانسته به صورت غیرمستقیم این مسایل را برای کودکان بیان کند، برایم جذاب بود. همچنین زبان ساده و سرشار از صداقت و آرامش این نویسنده نیز در تشویق من به ترجمه این کتابها موثر بود.
وی افزود: این کتابها به گونهای طراحی شده که نمیتوان آن را یک سرگرمی صرف به حساب آورد بلکه لازم است توسط یک مربی یا پدرومادر برای بچهها خوانده شود و درباره آنها گفتگو شود. سوالاتی که در پایان کتاب مطرح شده نیز میتواند به این مساله کمک کند. موضوع دیگر مباحث و ساختار این کتابهاست که بهگونهای طراحی شده که در کلاسهای فلسفه برای کودکان میتواند به عنوان یک آغازگر مفید باشد.
فتحالله فروغی، مدیر انتشارات شورا در این مراسم بیان کرد: بهعنوان ناشری که حفظ محیط زیست برایش اهمیت دارد، این مجموعه را برای نخستین بار بههمراه کیفهای پارچهای عرضه کردیم و سعی کردیم بهجای کیسههای پلاستیکی از کیفهای پارچهای استفاده کنیم تا کودک را علاوه بر کتابخوانی به حفظ محیط زیست تشویق کنیم.
این ناشر در ادامه به مشورت با معلمان مدارس در ترجمه و تولید این مجموعه اشاره کرد و گفت: مشورت با معلمان سبب شد که ما در ترجمه و تولید این کتابها از خطاهای احتمالی مصون باشیم. همچنین تاخیرمان در چاپ کتابها نیز به دلیل مشکلی بود که در مفاهیم ارایه شده در این مجموعه داشتیم. طبیعتاً آنچه که مفهوم مرگ و خدا را در غرب برای کودکان بیان میکند با آنچه با فرهنگ ما مطابقت دارد، تفاوت دارد و ما مجبور شدیم بومیسازی کنیم. همچنین تغییر تصویرها نیز از موضوعاتی بود که باید انجام میشد و ما با اجازه از نویسنده و تصویرگر این مجموعه این کار را انجام دادیم.
سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.
نظر شما