محمد حسنزاده، مدیر گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تربیت مدرس، در یادداشتی، به بیان دلایل اهمیت و جایگاه کتابداری در عصر حاضر و فرصتها و چالشهای آن پرداخته است.
الف. اطلاعات و دانش در زندگی شخصی و سازمانی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.
ب. انتشار و توزیع اطلاعات در قالبهای مختلف بیش از هر دوره دیگری به اوج رسیده است.
ج. شبکههای اجتماعی با محتوای پیامهای علمی، اجتماعی و فردی به بلوغ خود نزدیک شدهاند.
د. با توجه به فزونی اطلاعات، نیاز به سازماندهی اطلاعات و مدیریت دادههای عظیم یا کلان داده به عینه قابل مشاهده و درک است.
ه. دورههای مرتبط با مدیریت اطلاعات به شکلهای مختلف در سطح جهانی و ملی به صورت روزآمد و متنوع برنامهریزی شده و در حال تدریس و یاددهی است.
و. دولتها تحت فشار افکار عمومی موظف به انتشار اطلاعات دولتی و جریان آزاد اطلاعات هستند.
همه این موارد و چندین مورد دیگر گویای این است که حرفههای مرتبط با علم اطلاعات و دانششناسی از مدیریت داده تا مدیریت دانش در اوج محبوبیت و پویایی خود قرار دارند.
استفاده از این فرصتها نیازمند صلاحیتهایی به شرح ذیل است:
الف. مدیریت محتوا
ب. کار با کامپیوتر
ج. ایجاد و مدیریت پایگاههای اطلاعات
د. مدیریت دانش فردی و سازمانی
ه. دادهکاوی
و. ارتباطات فردی و سازمانی
ز. کسب و کار و بازاریابی
در ارتباط با این صلاحیتها، در آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران چالشهای جدی وجود دارد که برخی از مهمترینهای آن عبارتند از:
الف. همگامی مدرسان دانشگاهی در همگامی با تغییرات فناورانه
ب. نبود دید کسب و کار و کارآفرینی در مجموعههای دانشگاهی
ج. نبود دیدگاه جامع در بین دانشجویان و دانشآموختگان
د. عدم ارتباط ارگانیک گروههای آموزشی با جامعه حرفهای و مجامع کاری
ه. عدم همکاری میانرشتهای
و. کمبود و ضعف زیرساختهای آزمایشگاهی در گروههای آموزشی
ز. عدم برونگرایی حرفهمندان برای معرفی توانمندیها به بیرون از مجامع حرفهای
ح. عدم انسجام جامعه حرفهای در قالب انجمن های حرفهای
نظر شما