شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
خاطرات وزیر پهلوی به «ره‌انجام حکمت» می‌رسد

رضا یکرنگیان، مدیر نشر خجسته چند سالی است که مشغول چاپ خاطرات علی‌اصغر حکمت با تحشیه و مقدمه دکتر محمد دبیرسیاقی است. وی از انتشار مجلد سوم خاطرات با عنوان «ره‌انجام حکمت» خبر داد.

رضا یکرنگیان، مدیر نشر خجسته درباره تاخیر چند ساله در انتشار خاطرات «علی‌اصغر حکمت» به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: جلد سوم این خاطرات که تقریبا در سه بخش و 1500 صفحه تدوین شده، مدتی است که آماده چاپ است. این اثر با تصحیح، مقدمه و تحشیه دکتر محمد دبیرسیاقی منتشر می‌شود.
 
وی افزود: جلد سوم خاطرات مربوط به زمانی است که حکمت کفیل وزارت فرهنگ و معارف دوره رضاشاه بوده و مدتی بعد مورد غضب قرار گرفت و 9 ماه به شیراز رفت و دوباره به سمت وزیر بهداری انتخاب شد و در زمان محمدرضاشاه نیز به عنوان وزیر امورخارجه در کابینه قرار گرفت.
 
مدیر نشر خجسته ادامه داد: حکمت از 17 سالگی به تالیف یادداشت‌های روزانه خود در دفترچه‌های بزرگ قطع رحلی پرداخت. خاطراتی که تا پایان عمر به ثبت آن ادامه داد و تقریبا در 100 جلد آنها را منعکس کرد.
 
یکرنگیان اظهار کرد: پیش‌تر یادداشت‌های 17 سالگی حکمت تا دو سال بعد که برای تحصیل به خارج از کشور رفت، با عنوان «ره‌آغاز حکمت» از سوی دکتر دبیرسیاقی تدوین و از سوی نشر خجسته در دو جلد منتشر شد.
 
وی افزود: پس از آن خاطرات زمان تحصیل در تهران و خارج از کشور با نام «ره‌آورد حکمت» و بعد از آن یادداشت‌های مربوط به دوره وزارتش در سه جلد با عنوان «ره‌انجام حکمت» تنظیم شده است.
 
این ناشر کتاب‌های حوزه تاریخ بیان کرد: وقتی یادداشت‌های مربوط به دوره وزارت حکمت در سه جلد با عنوان «ره‌انجام حکمت» آماده چاپ شد، برای گرفتن مجوز انتشار در اختیار دست‌اندرکاران وزارت ارشاد دولت دهم قرار گرفت که در آن زمان خواستار برخی اصلاحات در متن شدند که دکتر دبیرسیاقی نپذیرفت و کتاب منتشر نشد.

یکرنگیان افزود: در حال حاضر جلد سوم خاطرات برای دریافت مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شده و منتظر هستیم تا مجوز دریافت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها