پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
عسگری: آگاهی جز با خواندن کتاب میسر نمی‌شود/ حیات رسانه‌ها به مخاطب بستگی دارد

حامد عسگری، شاعر و ترانه‌سرا معتقد است رسانه‌ها باید تدابیری اتخاذ کنند که جامعه به سمت آگاهی برود و آگاهی جز با خواندن کتاب میسر نمی‌شود.

حامد عسگری، شاعر و ترانه‌سرا با با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات درباره کتاب و کتابخوانی سخن گفت و افزود: کتابخوانی پروسه‌ای نیست که طی چند سال از یک نقطه به نقطه دیگر برسیم بلکه کار فرهنگی در جامعه‌ای مانند ما که الویت اول آن دغدغه اقتصادی است و معاش مردم اصل بوده، کار بسیار سختی است.
 
وی ادامه داد: شما نمی‌توانید برای خانواده‌ای که سبد غذایش کامل نیست، کالای فرهنگی تجویز کنید. خانواده‌ای که در معاش‌ خود مانده کالای فرهنگی در ابتدا از سبدش حذف می‌شود، چون شما می‌توانید چند سال سینما نروید اما نمی‌توانید گرسنه بخوابید.
 
عسگری با بیان اینکه رسانه می‌تواند کتاب را ترویج دهد، گفت: اما در عین حال نمی‌توان مشخص کرد که فلان فعالیت را انجام دادیم و بر اثر این فعالیت چه تعدادی کتابخوان شدند. به هر حال آگاهی برای جامعه بسیار حساس و ضروری است.

به گفته این ترانه‌سرا، شاید جامعه ما بر اثر ازدیاد رسانه دانایی داشته باشد ولی هر جامعه دانایی لزوماً آگاه نیست. به طور مثال دانستن قیمت نفت، ارز و ... دانایی است اما اینکه نفت چه تاثیری روی سایر موارد دارد آگاهی است. بنابراین رسانه‌ها باید تدابیری اتخاذ کنند که جامعه به سمت آگاهی برود و آگاهی جز با خواندن کتاب میسر نمی‌شود.
 
عسگری با اشاره به اینکه یک خبرگزاری روی کتاب، صاحبان کتاب و کتابخوانی متمرکز باشد بسیار حرکت ارزشمندی است و تاکید کرد: امیدوارم روز به روز بر تعداد مخاطبان این رسانه اضافه شود.

وی در پایان درباره عملکرد رسانه‌ها در امر ترویج کتاب و کتابخوانی و اینکه این اقدامات مثبت بوده یا خیر عنوان کرد: نمی‌شود گفت کامل بله یا نه! دنیای نسبی است به قدری که با دمیدن هوا از ریه‌هایتان به بیرون دستهایتان را گرم می‌کنید و یا چای تان را خنک می‌کنید.

این ترانه‌سرا یادآور شد:‌ رسانه حیاتش به مخاطب است و نظر سنجی می‌کند و محیط را می‌بیند. گاهی تیتر یک رسانه باید مثلا شکستن پای یک فوتبالیست باشد یا ترجمه اثر فلان استاد. بنابراین هر رسانه با توجه به رسالت خودش انتخاب می‌کند ولی عموماً رویکرد رسانه‌ها به کتاب آنگونه که باید و شاید نیست و امیدوارم کتاب به متن زندگی بیاید و گسترش یابد.

بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات تا 21 آبان‌ماه در مصلای امام خمينی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها