پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
​زهره قائینی: «با من بخوان» برنامه‌ای برای نگریستن از نوع دیگر است

زهره قائینی در همایش دوسالانه «با من بخوان» گفت: این برنامه از نفرین تاریکی پرهیز می‌کند و در دست هر کودکی که در چارچوب این برنامه قرار می‌گیرد شمعی می‌گذارد. کار این برنامه دادن الگو و توانمند کردن جامعه‌های محلی است. «با من بخوان» برنامه‌ای برای نگریستن از نوع دیگر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همایش دوسالانه «با من بخوان» صبح امروز (پنجشنبه 20 آبان‌ماه) با حضور نوش‌آفرین انصاری، زهره قائینی، نهضت قریشی، ماریت تورن کویست( تصویرگر هلندی) و جمعی از اهالی فرهنک و فعالان و مربیان حوزه کودک و نوجوان در تالار گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شد.

زهره قائینی در این آیین، از نهادها و تشکل‌هایی که به یاری همایش «با من بخوان» شتافتند قدردانی کرد و گفت: درود و سپاس به همه شما که امروز دعوت ما را پذیرفته‌اید و از راه‌های دور و نزدیک در نخستین گردهمایی برنامه با من بخوان شرکت کرده‌اید. سپاس ویژه از مسئولان و دست‌اندرکاران کتابخانه ملی که این مکان را به رایگان در اختیار ما گذاشتند و برای شکل‌گیری چنین همایشی در همه مراحل ما را یاری کردند. سپاس از مسئولان خانه کتاب که پشتیبان برگزاری این برنامه بودند و سپاس ویژه از شرکت عمران آذرستان که امکان حضور شماری از آموزگاران را از راه‌های دور فراهم کردند و پشتیبان جایزه‌ای به نام «جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ» شدند که از این‌ پس هر دو سال یک‌بار به 10 آموزگار برتر برنامه «با من بخوان» در مناطق دوردست یا محروم اهدا خواهد شد.

وی درباره دستاوردهایی که «با من بخوان» تاکنون داشته، اظهار کرد: این نخستین همایش را به این سبب برگزار می‌کنیم که بیش از پنج سال از کار «با من بخوان» می‌گذرد و در این فاصله به دستاوردهایی دست‌یافته که می‌تواند با دیگران سهیم شود و درباره آن‌ها سخن بگوید. برنامه «با من بخوان» امسال معتبرترین جایزه بین‌المللی ترویج خواندن «ایبی- اساهی» را از آن خود کرد. این جایزه در اوکلند نیوزلند در سی و پنجمین کنگره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان به نمایندگان این برنامه اهدا شد. دو نماینده‌ای که در این کنگره شرکت کردند، نمایندگی نزدیک به 30 آموزشگر، بیش از یک‌هزار آموزگار و مربی و در آن زمان نزدیک به 15 هزار کودک و نوجوان زیرپوشش برنامه «با من بخوان» را داشتند. ما از این‌که در یک نشست بین‌المللی با شرکت 800 نماینده از سراسر جهان به نام ایران چنین جایزه‌ای را دریافت کردیم، برخود می‌بالیم. آنچه در این مقدمه کوتاه به آن اشاره کردم روایت کاشتن یک هسته و بالیدن آن است.

این عضو شورای کتاب کودک افزود: آن روز که این هسته در زمین ایران کاشته شد، تنها سرمایه ما امیدمان بود؛ امید به این‌که بتوانیم ذره‌ای در دگرگون کردن وضعیت نابسامان کودکانی که به حال خود رها شده‌اند، مشارکت داشته باشیم. اما این هسته کاشته شد و با یاری شما عزیزان و با یاری همه آموزگارانی که اکنون در اینجا حضور ندارند، اما بخشی از شاخ و برگ این درخت جوان هستند، می‌رود که این درخت دانایی گستر هرچه بیشتر بارور شود.

قائینی درباره ضرورت‌های برنامه‌ریزی خواندن با کودکان محروم، بیان کرد: فلسفه وجودی برنامه «با من بخوان» به گرد کودکانی شکل گرفته که دیده نمی‌شوند و هیچ برنامه جامعی نیز برای دیده شدن آن‌ها وجود ندارد. این حق کودکان است که دیده شوند و به همه نیازهای آن‌ها از حق طبیعی برای زیستگاه و ایمن بودن در خانه و داشتن خوراک گرم و امکانات بازی و آموزش بهره‌مند شوند. یکی از این حقوق که کودکان باید از آن بهره ببرند، داشتن کیفیت در زندگی است و یکی از کیفی‌ترین نیازهای کودکان بهره بردن از فرهنگ سرشار و غنی انسانی است.

وی ادامه داد: «با من بخوان» برنامه‌ای برای نگریستن از نوع دیگر است. این برنامه از نفرین تاریکی پرهیز می‌کند و در دست هر کودکی که در چارچوب این برنامه قرار می‌گیرد، شمعی می‌گذارد. کار این برنامه دادن الگو و توانمند کردن جامعه‌های محلی است. ما نمی‌توانیم به بسیاری از بی‌عدالتی‌ها پایان دهیم، اما می‌توانیم کودکانمان را توانمند کنیم تا خود برای دشواری‌هایشان راه‌حل بیابند. ما به برنامه‌های ساختارمند و قابل‌انعطاف نیاز داشتیم تا هم مشکلات را شناسایی کنیم و هم راه‌حل‌های مناسبی بیابیم که در محیط‌های متفاوت قابل‌اجرا باشد.

این مترجم و تصویرگر آثار حوزه کودک با اشاره به تجریات مختلفی که «با من بخوان» تاکنون پشت سرگذاشته، گفت: امروز ما از شما دعوت کرده این تا در این تجربه‌ها با ما سهیم شوید. در این همایش تلاش شده تا با نشان دادن فیلم، اسلاید، انجام سخنرانی، میزگرد و نمایشگاهی از عکس‌ها و کارهای کودکان و آموزگارانشان نشان دهیم که اگر بخواهیم می‌توانیم در میان این  جریان بی‌پایان روایت‌ها، ما هم روایتی خلق کنیم که آسیب‌پذیرترین بخش جامعه یعنی کودکان محروم و کم‌برخوردار بتوانند از آن بهره ببرند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها