یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
لوح و تندیس پایتخت کتاب ایران از اهواز به نیشابور رفت

در همایش گردهمایی آموزشی مدیران فرهنگی کشور و پانزده نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی دومین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران» که در نیشابور برگزار شد، لوح و تندیس «پایتخت کتاب ایران» از اهواز به نیشابور تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی دومین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران»، در همایش گردهمایی آموزشی مدیران فرهنگی کشور و پانزده نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی دومین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران» در شهر نیشابور، لوح این جشنواره با حضور  همایون قنواتی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به عباس کرخی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور تحویل داده شد. این همایش روز گذشته (19 تیرماه) برپا شده است.

پیش‌تر، در مراسم پایانی دومین جشنواره «پایتخت کتاب ایران» شهر نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران معرفی شده بود. با تحویل لوح عنوان پایتختی از اهواز به نیشابور، این شهر تا یک سال آینده به‌صورت رسمی به عنوان پایتخت کتاب ایران خواهد بود و مسئولان و مردم شهر نیشابور برنامه‌های پیشنهادی‌ خود در عرصه ترویج کتاب و کتابخوانی را به طور جدی‌تر دنبال و اجرا خواهند کرد.

غلامحسین مظفری، فرماندار نیشابور در سخنانی از کسب عنوان پایتخت کتاب ایران توسط شهر نیشابور به عنوان رویداد مهم فرهنگی در این شهر یاد کرد و گفت: نیشابور با کسب عنوان پایتخت کتاب ایران باید بیش‌ از پیش در ترویج و گسترش کتابخوانی بکوشد و گل سر سبد شهر‌های ایران در عرصه‌ کتابخوانی باشد.

وی افزود: در کسب عنوان پایتخت کتاب ایران توسط نیشابور نهاد‌های متعدد دولتی همکاری داشتند و البته بیشتر از نهاد‌های دولتی، جریان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی کوشیدند و اگر مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد نبود کسب عنوان پایتخت کتاب توسط نیشابور میسر نمی‌شد.
 
در ادامه این مراسم، همایون قنواتی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره‌ای برای ترویج کتابخوانی، گفت: جشنواره «پایتخت کتاب ایران» به رقابت مؤثر و تأثیرگذار در عرصه‌ کتابخوانی منجر شده است.
 
اهواز در نخستین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران» به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد. مدیر‌کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز نیز گفت: با کمال میل و افتخار لوح و تندیس پایتخت کتاب ایران را به مردم فهمیم نیشابور تقدیم می‌کنم.

همایش مدیران فرهنگی و پانزده شهر نامزد دومین دوره پایتخت کتاب ایران از  19 تا 21 تیرماه در نیشابور به عنوان دومین پایتخت  کتاب ایران برگزار می‌شود.
 
اجرای خیام‌‌خوانی برخی دانش‌آموزان که در طرح «چلّه چارانه» و حفظ رباعیات خیام موفقیت داشتند، اهدای لوح پایتخت کتاب ایران به شهردار و سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، رونمایی از نشان شرکت «گرینه» از حامیان مالی غیردولتی این طرح در پایتخت کتاب ایران با نام «نیشابور، ققنوس کتاب ایران» و رونمایی از کتاب‌های «نیشابور؛ فلزکاری در اوایل دوره اسلامی» ترجمه هادی بکائیان و «مهر از شهر راز» تألیف مهدی کوثری از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد بود.
 
برگزاری کارگاه‌های برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتخت کتاب ایران
 
نخستین روز از کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتخت کتاب ایران در نیشابور روز گذشته (19 تیرماه) در راستای مجموعه فعالیت‌های مربوط به دومین پایتخت کتاب ایران، برگزار شد.
 
به گفته علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 50 مدیر و کارشناس فرهنگی در این همایش شرکت می‌کنند. وی اظهار کرد: با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی و همچنین حمایت از برنامه‌های ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتابخوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری برخی نهادهای دولتی و غیردولتی، از میان شهرهای متقاضی، پایتخت کتاب ایران را معرفی می‌کند.


 
وی افزود: این مجموعه کارگاه‌ها یکی از برنامه‌های پیشنهادی شهر نیشابور است که با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت نمایندگان ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و 15 شهر نامزد اولیه پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود.
 
کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتخت کتاب ایران، در حاشیه‌ همایش پانزده شهر، نامزد پایتخت کتاب ایرن، برای  تبادل تجربه‌ها و هم‌افزایی بیشتر در ترویج کتابخوانی از 19 تا 21 تیرماه در نیشابور، دومین پایتخت کتاب ایران برای مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شود از جمله موضوع‌های این نشست‌ها و کارگاه‌ها می‌توان به «روابط عمومی و مستند‌سازی فعالیت‌ها»، «الگو‌های تدوین برنامه عملیاتی»، «اصول برنامه‌ریزی فرهنگی»، «مدیریت‌ منابع و شیوه‌های مشارکت مردمی»، «تجربه‌های موفق ایرانی در حوزه کتابخوانی»، «تجربه‌های موفق ترویج کتابخوانی در جهان»، «ترویج کتابخوانی برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان»،«چگونه با رسانه‌ها کتابخوانی ترویج کنیم؟»، «ظرفیت‌‌های رسانه‌های بر خط و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج کتابخوانی»، «برنامه‌ریزی ترویج کتابخوانی؛ از ایده تا عمل» اشاره کرد.
 
در این کارگاه‌ها رضا خانی، مرتضی رضوان‌فر، علی‌اصغر سیدآبادی، بهروز فتحی و همایون قنواتی به ارائه‌ مباحث فوق‌ می‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها