شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ در شهرآفتاب پس از گذشت چهار روز/ از «ایرانیان دوران باستان» تا «بررسی تاریخ»

کتاب‌های «ایرانیان از باستان تا دوره معاصر»، «بررسی تاریخ»، «پرونده هسته‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن»، «برخی بررسی‌ها درباره جهان‌بینی‌ها و جنبش‌های اجتماعی» و مجموعه کتاب‌های «مطالعات تاریخ باستان» در حوزه تاریخ و سیاست بیشترین نرخ فروش را در سه روز گذشته شهر آفتاب از آن خود کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهار روز از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب می‌گذرد. نگاهی به چهار انتشارات مرکز، علمی و فرهنگی، فرزان‌روز و مرکز اسناد انقلاب اسلامی حاکی از این است که کتاب‌های «ایرانیان از باستان تا دوره معاصر» تالیف محمدعلی همایون‌کاتوزیان برگردان حسن شهیدی، «بررسی تاریخ» اثر آرنولد توین‌بی ترجمه محمدحسین آریا، «پرونده هسته‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن» تالیف کامران غضنفری و مجموعه کتاب‌های «مطالعات تاریخ باستان» به کوشش مولفان در حوزه تاریخ و سیاست بیشترین نرخ فروش را در سه روز گذشته به خود اختصاص داده است.

«ایرانیان از باستان تا دوره معاصر»/ نشر مرکز

بر اساس این گزارش چاپ هشتم کتاب «ایرانیان از باستان تا دوره معاصر» تالیف دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان ترجمه حسن شهیدی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه تاریخ نشر مرکز در شهر آفتاب است.
این کتاب تاریخ ایران از‌ آغاز امپراتوری پارسیان تا امروز است. در مقدمه خطوط کلی ویژگی‌های تاریخ و اجتماع ایرانی توصیف شده‌ و چارچوبی برای بحث مفصل‌تر فصل‌های بعد،‌ از جمله شرحی از افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی و همچنین فرقه‌ها و دین‌های ایرانی، هم پیش و هم پس از اسلام فراهم آمده است.
 
کتاب «ایرانیان؛ دوره باستان، قرون وسطی و دوران معاصر» در 15 فصل تدوین شده و مولف به ترتیب مباحثی چون «افسانه‌ها، اسطوره‌ها تاریخ ایران باستان»، «یونانیان،پارتیان و پارسیان»، «اعراب،اسلام و پارسیان»، «ترکان و مغولان»، «بار دیگر امپراتوری ایران»، «فروپاشی و برپایی‌دوباره»، «معمای اصلاح و امروزی‌شدن»،«انقلاب برای قانون»، «حکومت استبدادی نوین»، «اشغال،ملی‌سازی نفت و دیکتاتوری»، «انقلاب سفید»، «انقلاب بهمن 57»، «جمهوری اسلامی»، «ایران پس از امام خمینی(ره)» را در این کتاب به شکل مفصل و با اسناد، ارجاعات و منابع فراوان مورد بررسی قرار می‌دهد.

«بررسی تاریخ»/ علمی و فرهنگی

کتاب «بررسی تاریخ»، اثر آرنولد توین‌بی، به صورتی که اکنون در دو جلد در دسترس خوانندگان قرار دارد، گزارش خلاصه‌شده‌ای است از دوره‌ 10 جلدی بررسی تاریخ که تلخیص آن توسط دیوید چرچیل سامرول، صورت پذیرفته و مورد تایید و تحسین توین‌بی نیز قرار گرفته است. این مجموعه روایتی مستدل، یکپارچه و پیوسته است که ماهیت و الگوی تجربه‌ نژاد انسان، از نخستین ظهور جوامع انسانی تا عصر جدید را شرح می‌دهد.
 
در جلد دوم اثر، مسائل و مباحثی چون حکومت‌های جهانی، نهادهای روحانی جهان‌شمول، اعصار حماسی، مواجهه مکانی میان تمدن‌ها، مواجهه زمانی میان تمدن‌ها، قانون و رهایی در تاریخ و چشم‌اندازهای تمدن مغرب‌زمین به تفصیل بررسی شده‌اند.

کتاب دو جلدی «بررسی تاریخ» با ترجمه‌ی محمدحسین آریا از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
 
مجموعه کتاب‌های مطالعات تاریخی/ فرزان‌روز

سه هزار سال تاریخ ایران بارزترین جلوه تمدن مردم ایران زمین دوران باستان است که تقریبا از 650 ق.م و تا 650 بعد از میلاد یک دوره 1300 ساله را در برمی‌گیرد. این دوره موضوع مجموعه «مطالعات ایران باستان» است و نشر فرزان‌روز انتشار این مجموعه را از سال 1382 آغاز کرد و تا کنون 16 عنوان کتاب در این زمینه منتشر شده است. «امپراتوری هخامنشی»، «امپراتوری اشکانی اسناد و منابع»، «امپراتوری فراموش شده»، «مبانی تاریخ پارتیان»، «مبانی تاریخ ساسانیان»، «کتیبه‌های هخامنشی»، «استوانه کوروش»، «تاریخ سیاسی هخامنشی»، «شورش شش هزار ساله» و«امپراتوری ساسانی» کتاب‌های این حوزه را تشکیل می‌دهد.
 
پرونده هسته‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
 
در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های دانش هسته‌ای باعث شده تا دشمنان سرسخت نظام اسلامی یعنی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی به فکر مقابله جدی با جمهوری اسلامی بیفتد. در این راستا در سال‌های گذشته، کشورهای غربی به سردمداری آمریکا، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال تا با خسته کردن مردم ایران، آنان را وادار کنند تا از حقوق هسته‌ای خود چشم بپوشند که البته ناکام ماندند. اما در دولت شانزدهم دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک تحت عنوان مذاکرات ژنو انجام گرفت که باعث حاشیه‌سازی‌های بسیاری شد.»
 
برخی بررسی‌ها درباره جهان‌بینی‌ها و جنبش‌های اجتماعی/ قومس

این کتاب تالیف احسان طبری است که پس از سال‌ها از سوی علی اردستانی ویرایش شده است. در سطوری از مقدمه اردستانی آمده است: «مجموعه یک سلسله بررسی‌های تاریخی - فلسفی است که درباره برخی جهان‌بینی‌ها، اندیشه‌وران و جنبش‌های اجتماعی ایران پیش از اسلام به نگارش درآمده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها