رضا مصطفوی، نویسنده کتاب «التیام» گفت: التیام، یک دشمنشناسی دقیق است. دشمن را باید بهصورت واقعی و درست شناخت؛ او را نه آنقدر بزرگ کرد که دیگر نتوان اسمش را آورد و نه آنقدر کوچک و ضعیفش کرد که آسیبپذیر و خوابآلود شویم.
وی افزود: از آنجا که تاریخ و عناصر و شرایط آن همواره در حال تکرار است، شاخصهایی ارائه شده که از آن شاخصها میتوان در آیندهپژوهی هم استفاده کرد. مثلا از پیامبر خدا نقل شده است که هر چه در بنیاسرائیل اتفاق افتاده، در امت من نیز اتفاق خواهد افتاد. با استفاده از قواعد و سنن الهی، میتوان آسیبهای آینده را شناخت و وقایع گذشته را تحلیل کرد. بنی اسرائیل که 400 سال منتظر آمدن منجی بودند، چرا پس از ظهور حضرت موسی (ع) به او گفتند ما قبل از تو اذیت میشدیم، حالا هم اذیت میشویم؟! چون اساسا انتظارشان انتظار همراه با شناخت نبوده است. آنان انتظار یک منجی را داشتند که خودش تنهایی کار و بارشان را درست کند، در حالیکه آنان باید هم برای ظهور و آماده ساختن شرایط و یاران تلاش میکردند و هم برای جهاد و دشواریهای پس از ظهور آماده میشدند.
این کارشناس ارشد تاریخ ادامه داد: تاریخ همانطور که با اکثریت مطلق خوب شروع شد، با اکثریت مطلق خوب هم تمام میشود. خداوند در کتابهای آسمانی و نیز قرآن وعده داده است که زمین را صالحان به ارث خواهند برد و خوبان بر جهان حاکم خواهند شد. این فرجامشناسی تاریخ است و هر کس از قافله عقب بیفتد، مانده است. فرجام ستم، نابودی است.
مصطفوی در ادامه درباره تاریخ قرآن گفت: در تاریخ قرآن ماجراهای مختلفی میبینیم، اما شاهد دو «جریان» پایدار هستیم؛ جریان فرزندان اسماعیل (ع) و جریان تاریخی فرزندان اسحاق (ع). اسماعیل و اسحاق، فرزندان حضرت ابراهیم (ع) هستند. فرزندان اسحاق (ع) تاریخ بنی اسرائیل و یهود را رقم زدند که قرآن در آیات بسیاری به آنان پرداخته است. فرزندان اسماعیل (ع) هم تاریخ اسلام را رقم زدهاند؛ تاریخی که به فرموده پیامبر (ص)، بسیار شبیه تاریخ بنیاسرائیل خواهد بود. کتاب «التیام» روایت میکند که خوبان و صالحان هر دو فرزند حضرت ابراهیم (ع)، از طریق امام زمان(عج) رقمزننده پایان خوش تاریخ خواهند بود. عصاره فرزندان اسماعیل (ع) و اسحاق (ع)، امام زمان (عج) خواهند بود که تاریخ را با اکثریت مطلق خوب رهبری و رقم خواهند زد.
وی درباره دلیل نوشتن کتاب «التیام» اظهار کرد: دادن شاخص برای شناخت جریانهای تاریخ و نیز روشمند عمل کردن در برابر شناخت علل پدیدههای تاریخی، مهمترین انگیزه من بود. ما میتوانیم دست پنهان و رازآلودی را برای اتفاقات تاریخی تصور کنیم، اما تصور این دست پنهان و رازآلود، جز داستانپردازیهای وهمآلود، خاصیتی برای دشمنشناسی ما نخواهد داشت. من در «التیام» دنبال این بودم که بگویم اگر دست پنهانی در تحولات تاریخی هست، این دستهای پنهان چگونه ایجاد میشوند و وقتی چگونگی را فهمیدیم آن وقت میتوانیم با آن مبارزه کنیم، در غیر اینصورت باید تا ابد با سایهها و قصههای رازآلود دشمن زندگی کنیم. «التیام» از این منظر کتاب بینظیری است و به جای توصیف و پدیدهها و چگونگی ایجاد آنها، به دلایل و زمینههای ایجاد پدیدهها پرداخته است.
مشاور تاریخی و مذهبی فیلمنامه حضرت موسی (ع)، درباره وجه تسمیه این کتاب نیز گفت: در تاریخ یک زخم و دشمنی بین فرزندان اسماعیل (ع) و اسحاق (ع) ایجاد شد. این زخم حسادت فرزندان اسحاق (ع) یعنی یهود، بر فرزندان اسماعیل (ع) بود؛ همین حسادت هم باعث شد که در برابر خاتم پیامبران بایستند. آنان حتی انتظار داشتند اشرف پیامبران باید از نسل خودشان باشد و این پیامبر آخرالزمان از بنی اسحاق نبود و از بنی اسماعیل بود.
مصطفوی ادامه داد: خداوند پایان تاریخ را با حجت خودش رقم خواهد زد که حجت تامه کامله بالغه است. برای این دست از بنیاسرائیل هم دیگر بهانهای وجود نخواهد داشت که این حجت خدا را نپذیرند، چراکه این حجت که امام زمان (عج) است، از طریق پدر از فرزندان اسماعیل (ع) و از فرزندان حضرت رسول(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت هستند و از طریق مادر از فرزندان اسحاق (ع) است. یهودیها انتقال نسب را از طریق مادر میدانند، مثل حضرت عیسی (ع) که از طریق مادر، بنیاسرائیلی بود و بدون پدر متولد شده بود.
یهودیها وقتی حضرت مهدی(عج) را ببینند، به سرعت متوجه خواهند شد که او از نسل و نژاد خودشان است، بنابراین آنان با دیدن امام زمان (عج) هیچ بهانهای برای نپذیرفتنش نخواهند داشت؛ مسیحیها هم حضرت مسیح (ع) را در کنار او خواهند دید. این رسیدن دو جریان به هم، التیامبخش یک زخم و جدایی تاریخی خواهد بود و تاریخ بشر از طریق امام زمان (عج) التیام پیدا خواهد کرد؛ از طریق فردی که هیچ شخصی بهانهای برای نپذیرفتنش نخواهد داشت؛ به این دلیل کتاب «التیام» نام گرفت.
مدیر انتشارات «عهد مانا» افزود: این کتاب حاصل جلسات فیلمنامه حضرت موسی (ع) با مرحوم سلحشور است. من مشاور تاریخی- مذهبی و محقق سریال حضرت موسی (ع) بودم و این جلسهها حدود 6 سال به طول انجامید؛ «التیام» تلنگری است که در آن جلسات حاصل شده، ولی نگارش کتاب در مجموع در یک سال انجام شده است.
مصطفوی گفت: سعی کردم در یک روایت خطی، تشکیل و تکامل دو جریان تاریخی را برای شناخت چرایی انحرافات تاریخی روایت کنم. انحرافات تاریخی شاخصهایی دارد و اگر این شاخصها را بشناسیم، گذشته و آینده را درست تحلیل خواهیم کرد. در این کتاب سعی کردم از طریق روایت داستان بنی اسماعیل و بنی اسحاق، شاخصهایی برای جلوگیری از گیر افتادن در انحرافات در زمان خودمان ارائه دهم؛ یعنی اگر آن شاخصها را خوب بشناسیم، به انحرافاتی که در زمان خودمان ایجاد میشود گرفتار نخواهیم شد.
نخستین چاپ کتاب «التیام؛ فرجامشناسی جریانهای تاریخ» در 200 صفحه به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات «عهد مانا» منتشر شده است.
نظر شما