دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پدیدآورندگان حوزه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری این هفته خود، ضمن تشریح سیاست‌های این وزارتخانه به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: این وزارتخانه در سال جاری حمایت از نویسندگان، اندیشمندان و هنرمندان فعال در عرصه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (23 فروردین‌ماه) در سالن همایش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
 
وی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه‌هایی را تدوین کرده و در صدد اجرایی کردن آنها برآمده است. از میان این برنامه‌ها می‌توان به گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای تحقق سیاست‌های ابلاغی، تدوین، تصویب، ابلاغ و اجرای سیاست‌های مقاومتی در سطح وزارتخانه و تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده اشاره کرد.
 
نوش‌آبادی حمایت از نویسندگان، اندیشمندان و هنرمندان فعال در حوزه ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را از دیگر سیاست‌های وزارتخانه در سال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی در محیط‌ های علمی، آموزشی و رسانه‌ای، گفتمان‌سازی و ترویج فرهنگ مقاومتی با استفاده از ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای، چابک‌سازی ساختاری دستگاه‌های مختلف، شفاف‌سازی در توزیع منابع، بازنگری و مهندسی فرایندها و روش‌ها و حمایت از مطالعات و پژوهش‌های کاربردی برای تبیین و شفاف‌سازی وضعیت فرهنگی از دیگر برنامه‌‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تحقق شعار سال 1395 به شمار می‌آیند.
 
وی توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی در راستای به کارگیری ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کشور و حمایت از آثار سینمایی، نمایشی، رسانه‌ای، فرهنگی و تبلیغاتی گام برداشته است. این وزارتخانه می‌کوشد از فضاهای فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی برای کاهش تهدیدهای خارجی بهره بگیرد. همچنین همکاری با سایر نهاد و مراکز فرهنگی کشور را به منظور هم‌افزایی و جلوگیری از موازی‌کاری را در دستور کار خود قرار داده است.
 
نوش‌آبادی حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی و هنری فاخر و متناسب با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را از دیگر اقدام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری دانست و گفت: حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و مسابقه‌ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.
 
سومین همایش مالکیت ادبی و هنری برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست از برگزاری سومین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری در سیزدهم اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این همایش با رویکرد حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی و الزامات ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد. این همایش اهداف فرهنگسازی برای رعایت حقوق پدیدآورندگان، معطوف ساختن نگاه‌ها به نیازهای و خواسته‌های ذی‌نفعان این حوزه و تثبیت جایگاه و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حقوق مؤلفان را دنبال می‌کند.
 
وی ادامه داد: با توجه به مسئولیت خطیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حق مؤلف، سعی می‌کنیم در راستای ترویج فرهنگ حفظ حقوق مؤلفان به منظور حمایت و صیانت از پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری گام برداریم چرا که یکی از نگرانی‌های صاحبان آثار، مورد تعرض واقع شدن آثارشان به طرق مختلف است. به همین منظور همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری با حضور مسئولان بلندپایه کشوری و متخصصان حوزه حق کپی‌رایت و با هدف معطوف ساختن اذهان به حقوق مؤلفان در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار خواهد شد. همچنین از کارشناسان سازمان وایکو به منظور حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده است.
 
پرسش و پاسخ‌

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه «آیا میزبانی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های آینده نیز رایگان خواهد بود یا متولیان نمایشگاه باید در سال‌های آتی هزینه‌ای را متقبل شوند؟» گفت: حوزه فرهنگ همواره به حمایت همه نهادها و سازمان‌ها نیازمند است به همین منظور از مجموعه شهرداری تهران نیز به منظور آماده‌سازی شهر آفتاب برای برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکر می‌کنیم البته ناگفته نماند که در دنیا شهرداری‌ها موظفند که بخشی از منابع خود را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده است مجموعه شهر آفتاب به مدت 5 سال رایگان در اختیار متولیان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار خواهد گرفت. اما قابل ذکر است که در 5 سال آینده مشخص نیست که چه اتفاقاتی در شهرداری تهران به وقوع می‌پیوندد به طور مثال ممکن است با تغییر شهردار تهران شرایط تغییر کند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شد مهم‌ترین دغدغه نمایشگاه بین‌المللی تهران یعنی حمل و نقل با راه‌اندازی متروی شهر آفتاب برطرف شده است. همچنین در این مجموعه امکانات رفاهی و جانبی برای بازدیدکنندگان پیش‌بینی شده است. در مجموع تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا نمایشگاه کتاب تهران در محیطی با زیرساخت‌های نمایشگاه برگزار شود. امیدوارم در سال‌های‌ آینده نیز تدابیر بهتری برای هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن نمایشگاه کتاب تهران اندیشیده شود.
 
 نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «آیا نمایشگاه قرآن سال جاری نیز در ماه رمضان در مجموعه شهر آفتاب برگزار خواهد شد یا در باغ‌موزه دفاع مقدس شاهد برگزاری آن خواهیم بود؟» گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن در سال جاری در مجموعه شهر آفتاب منوط به برگزاری موفق نمایشگاه کتاب تهران در این مجموعه است.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که جویای راهکارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور جلوگیری از عرضه قرآن‌های غیرمجاز در نمایشگاه قرآن سال جاری شد، عنوان کرد: همواره اجرای یک فعالیت بزرگ ملی و بین‌المللی با یک سری از نواقص و ضعف‌ها همراه است به طور مثال وقوع برخی تخلفات صنفی و نه محتوایی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران از جمله این نواقص است که البته منجر به حضور نیافتن در نمایشگاه کتاب تهران سال جاری است؛ بیش از 100 ناشر در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به دلیل تخلفات صنفی حضور نخواهند یافت.
 
نوش‌آبادی ادامه داد: ناشران باید توجه کنند که شرکت در نمایشگاه کتاب تهران یک حضور بین‌المللی است و یک رخداد بزرگ در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود و بنابراین باید قدر این لحظات را بدانند و به واسطه تخلفات باعث منع حضورشان در نمایشگاه کتاب نشوند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه به تخلفات نمایشگاه سال گذشته نیز رسیدگی کرده است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «این وزارتخانه چه تمهیدی برای جلوگیری از وقوع تخلفات در بیست و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران اندیشه است؟» اظهار کرد: قوانین نمایشگاه کتاب تهران به صورت کامل در اختیار ناشران قرار گرفته است بنابراین اگر تخلفی هم صورت گرفته با علم به این‌که اینها تخلف هستند صورت گرفته است بنابراین ناشران باید بیش از همه حرمت نمایشگاه را حفظ کنند و باعث حاشیه‌سازی در این زمینه نشوند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه با ناشران متخلف در نمایشگاه تهران سال گذشته برخورد کرده است.
 
نوش‌آبادی در پاسخ به خبرنگار دیگری که از وضعیت پیوستن ایران به قانون کپی‌رایت پرسید اظهار کرد: ایران هنوز به دو کنوانسیون برن و رم نپیوسته است تحقق این مهم نیازمند اجماع مسئولان و مقامات ارشد نظام است یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد البته به تازگی تحقیقاتی درباره پیوستن به این دو کنوانسیون انجام شده است اما هنوز درباره این‌که منافع ملت و دولت در پیوستن به این دو کنوانسیون تأمین شود یا خیر به جمع‌بندی کلی نرسیده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها