چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
آیت‌الله حسینی بوشهری: باید به سمت آموزش پژوهش محور حرکت کنیم

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره و تجلیل از پژوهشگران برتر مؤسسه حوزوی امام رضا (ع) گفت: باید تکالیف پژوهشی را وارد مدارس علمیه کرده و به سمت آموزش پژوهش محور حرکت کنیم.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره و تجلیل از پژوهشگران برتر مؤسسه حوزوی امام رضا (ع) چهارشنبه (25 آذرماه) همزمان با روز پژوهش، در مؤسسه حوزوی امام رضا (ع) در قم و با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، استادان، پژوهشگران و جمعی از دانشجویان برگزار  شد.
 
در این مراسم آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری طی سخنانی با اشاره به اهمیت پژوهش در جوامع مختلف اظهار کرد: پژوهش از مسائل مهم در جامعه است و آنچه امروز در کشورهای توسعه‌یافته مهم است و زیربنای پیشرفت آنها را در بردارد مسئله پژوهش است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در موضوعات مختلف بدون پژوهش در حقیقت نوعی اتلاف وقت و سرمایه است، گفت: بزرگان دین و تراث گذشته بر اساس شرایط وقت کارهای بزرگی از خود به یادگار گذاشته‌اند و هر جا احساس نیاز می‌کردند با پژوهش، به آن موضوع پاسخ مناسب می‌دادند که باید بگوییم در این عرصه خوب درخشیدند و بسیار تأثیرگذار بودند.
 
امام‌ جمعه قم با بیان این نکته که کار پژوهشی در حوزه برای طلاب امری اجتناب‌ناپذیر است و باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: حوزه از طلبه مقدماتی انتظار کار خاص پژوهشی ندارد، ولی می‌تواند تا حدودی با راهنمایی استادان، کار تحقیقاتی مناسب با موضوعاتی که با آن درگیر است، انجام دهد.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: باید تکالیف پژوهشی را وارد مدارس علمیه کرده و به سمت آموزش پژوهش محور حرکت کنیم. مسئولین حوزه به دنبال عملیاتی کردن امر پژوهش هستند و کار طلبه باید از همان ابتدا پژوهش‌محور باشد و کار پژوهشی انجام دهد.

عضو خبرگان رهبری در پایان به برخی از آسیب‌های پژوهش اشاره کرد و افزود: عدم نیازسنجی، سطحی‌نگری، تکیه‌ بر پژوهش فردی، شتاب‌زدگی در امر پژوهش، نوع گرایی و نو گریزی، ازدیاد مراکز پژوهشی، کم بودن نیروهای انسانی در امر پژوهش و عدم حمایت مالی از پژوهشگران از جمله آسیب‌های موجود در عرصه پژوهش است.
 
در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام سید محمدرضا شریعتمداری، معاون پژوهش مؤسسه حوزوی امام رضا (ع) با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی این موسسه اظهار گفت: ارسال مقالات به دبیرخانه جشنواره از زمان فراخوان مقالات آغاز و در مجموع 42 اثر پژوهشی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از داوری از میان آثار، 14 اثر در سه بخش تألیف کتاب، نگارش مقاله و شرکت در همایش‌های علمی به مقام برتر پژوهش دست یافتند که در پایان مراسم از نفرات برتر قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها