چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
آقامیری: در قدیم پادشاهان حامی هنرمندان بودند در قرن حاضر ناشران

محمدباقر آقامیری، در آیین رونمایی از کتاب «مهر: گزیده آثار استاد عباس جمال‌پور» گفت که دربارهای قدیم محل رشد هنرمندان بود و پادشاهان اصلی‌ترین حامی هنر بودند، در دوران حاضر ناشران جای پادشاهان را در حمایت از هنر و هنرمندان گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «مهر: گزیده‌ای از آثار استاد عباس جمال‌پور» عصر امروز چهارشنبه 27 آبان با حضور محمدباقر آقامیری، محمدعلی رجبی، علی معلم دامغانی، محسن فرشاد یکتا، جواد بختیاری، عباس جمال‌پور و با اجرای نصرالله حدادی، در تالار ایران‌زمین فرهنگستان هنر برگزار شد.
 
حامیان هنرمندان در جهان امروز
محمدباقر آقامیری، هنرمند نگارگر و مدرس دانشگاه در این آیین گفت: در دوره‌های مختلف تاریخ در ایران، هنرمندان را سلاطین و پادشاهان حمایت می‌کردند. هنرمندان بزرگ در کنار دربارها با آسایش خیال، آثارشان را به‌وجود می‌آوردند. در این روزگار این سلاطین، ناشران هستند.
 
وی افزود: در مجموع ما ایرانیان نسبت به فرهنگ و هنرمان بی‌توجه بوده‌ایم. در این سال‌ها بسیاری از کشورها با توجه به کوتاهی ما، پیشینه فرهنگی‌مان از جمله دستگاه‌ها و سازهای موسیقی، بازی‌ها و ورزش‌هایی چون چوگان و... را در سازمان‌هایی مانند یونسکو به نام خود ثبت کرده‌اند.
 
آقامیری ادامه داد: استاد جمال‌پور همیشه مایه نشاط و امید بوده و مدام ما را با سخنان عمیق و پراندیشه خودشان هدایت کرده‌اند. وجود استاد جمال‌پور، در بیاناتش، نقاشی و موسیقی‌اش همیشه متجلی است.
 
شخصیت جمال‌پور عین هنرش است
 
جواد بختیاری، هنرمند خوشنویس و رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: استاد جمال‌پور از معدود هنرمندان معاصر ایران هستند که زندگی و شخصیت‌شان عین آثارشان است و آثارشان عین شخصیت‌شان.
 
وی افزود: در آثار استاد جمال‌پور، تزئین جای کمی دارد و آنچه آمده در جای حقیقی خود به کار رفته است. همچنین آثار استاد معماری ندارند و همه در دل طبیعت شکل گرفته‌اند. شخصیت‌های آثار این هنرمند نیز فرتوت و خموده نیستند و همه سینه‌ای فراخ داشته و دست به آسمان فریاد شوق دارند. همه آزاده و رها هستند که برخاسته از شخصیت خود ایشان هستند.
 
بختیاری در ادامه با اشاره به این نکته که جمال‌پور یک نقاش کاملا ایرانی است، گفت: تمام ویژگی‌های هنر ایرانی را می‌توان در آثار استاد جمال‌پور مشاهده کرد. همچنین ایشان در آثار خود هیچگاه اشرافیت را تبلیغ نکرده و در عین حال به فقر نیز فضیلتی نداده‌اند. شاید وی طیف مخاطب آثار خود را از طبقه متوسط جامعه جست‌وجو می‌کرده است.
 
رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، اضافه کرد: آثار استاد عباس جمال‌‌پور به سه دلیل ماندگار است؛ نخست آنکه ایجاد تفکر می‌کنند، دوم آنکه تخیل مخاطب را بالا می‌برند و سوم آنکه در مخاطب ایجاد تحیر می‌کنند.
 
جمال‌پور هم صاحب سیف است هم صاحب قلم

علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر نیز در این نشست گفت: عباس جمال‌پور به «مهر» شهرت دارد و همه او را به «مهر» به تمام معانی ممکن می‌شناسند. مهر، حقیقت وجود، عهد و پیمان است. بین زن و مرد، پدر و فرزند و همچنین معلم و شاگرد، پیمان برقرار است.
 
وی افزود: عهد‌ها به شمارش درنمی‌آیند، اما این ملت را از قدیم‌الایام به عهد می‌شناختند. عباس جمال‌پور هم متعلق به عهدهای گوناگونی بود. وی در عنفوان جوانی به مدرسه نظام رفت و در زمره نظامی‌ها درآمد. همه گمان می‌کردند که وی دیگر هنرمند نخواهد شد، اما گذشت ایام نشان داد که وی هم صاحب سیف است و هم صاحب قلم.
 
دیدن کتاب لیاقت می‌خواهد
 
محمدعلی رجبی، عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، نویسنده مقدمه کتاب «مهر: گزیده‌ای از آثار استاد عباس جمال‌پور» و از شاگردان قدیمی جمال‌پور نیز دقایقی را در این مراسم برای مخاطبان سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: امروزه کمتر کسی حوصله کتاب خواندن و کتاب دیدن را دارد. «دیدن کتاب» هم لیاقت می‌خواهد و هرکسی را یارای دیدن آثار هنری منتشر شده در کتاب نیست.
 
وی افزود: در هنگام خلق اثر هنری، دست استاد جمال‌پور همراه با فکرش حرکت کرده است. وی در راستای آموزش شاگردانش مدام تاکید می‌کرد که «ای برادر تو همه اندیشه‌ای». اگر هنرمندی بتواند با اثر هنری خود بر طیف وسیعی از مخاطبان تاثیر بگذارد، حتما به حقیقت دست پیدا کرده است. ایشان مدام بیان کرده‌اند که من آنچه را که نسبتی با حقیقت داشته باشد، به بیان هنری در می‌آورم.
 
زن در آثار عباس جمال‌پور
 
محسن فرشاد یکتا، پژوهشگر میان‌رشته‌ای در حوزه‌های عرفان و فیزیک و نویسنده کتاب «اندیشه‌های کوآنتومی مولانا» نیز در این مراسم گفت: استاد جمال‌پور، ضمن آنکه نگارگر برجسته‌ای است، موسیقی را نیز عالی می‌نوازد. وی با رنگ‌هایش اعجاز می‌کند و مهم‌ترین مظهر کمال و جمال در آثارش زن است. زنان در آثار استاد جمال‌پور آیینه تمام زنان جهان هستند.
 
وی افزود: موسیقی جوهر اصلی هستی است و جهان بر پایه موسیقی قرار دارد. هنرهای هفتگانه هنر نیستند و در واقع هنر اصلی «عشق» است. ما سه نوع آگاهی داریم که نوع سوم و عالی آن متعلق به پیامبران، نوابغ و هنرمندان است. این نوع از آگاهی در حقیقت، درک ابعاد مختلف وجود است.
 
کتاب «مهر: گزیده از آثار استاد عباس جمال‌پور» را انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها