سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
صالحی: کتاب را به کالایی مدفون تبدیل نکنیم/ اهمیت رسانه‌ها در جاگیری کتاب در دل ملت

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه گفت: رسانه‌ها می‌توانند در بال و پر کتاب، در پرواز کتاب و در عمق جاگیری کتاب در دل ملتی که می‌خواهد مدنیت را فراموش نکند، نقش ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه (26 آبان‌ماه 1394) در اختتامیه چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه که در فرهنگسرای شفق برگزار شد، ضمن قدردانی از استادان و فعالانی که با دوبال کتاب و رسانه پرواز می‌کنند، گفت: رسانه‌ها می‌توانند در بال و پر کتاب، در پرواز کتاب و در عمق جاگیری کتاب در دل ملتی که می‌خواهد مدنیت را فراموش نکند نقش ایفا کند.
 
وی ادامه داد: امروز در حوزه کتاب مباحث چالشی بسیاری داریم و رسانه‌ها می‌توانند کمک کار جدی‌ برای کتاب باشند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کارکردهای مختلف رسانه‌ها در پرداختن به کتاب اظهار کرد: می‌توان کارکردهای رسانه‌ها را در این باره گسترش داد. رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، حوزه کتاب از جمله عرصه‌هایی است که در آن تولید خبر بسیار اتفاق می‌افتد اما اطلاع‌رسانی آن به خوبی صورت نمی‌گیرد.
 
صالحی تاکید کرد: چون اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب به خوبی صورت نگرفته علاوه بر اینکه زحمات مولدان به بار نمی‌نشیند مصرف‌کنندگان هم از دستاوردهای آن محروم می‌مانند.
 
وی تبلیغ در حوزه کتاب را یکی از کارکردهای رسانه در این حوزه عنوان کرد و گفت: کتاب کالای فرهنگی اقتصادی است و رسانه‌ها نقش اساسی در این موضوع دارند که کتاب به کالایی مدفون تبدیل نشود.
 
به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌ها همچنین در حوزه کتاب و کتابخوانی کارکرد ترویجی دارند چرا که کتاب در کنار تبلیغ نیاز به ترویج دارد و رسانه‌ها در این باره می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.
 
این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر کارکرد رسانه‌ها درباره نقد کتاب اظهار کرد: اگر کتاب کانون تفکر و تمدن‌سازی است با نقد پالایش می‌یابد، رسانه‌ها ابزار نقد کتاب هستند و می‌توانند با نقادی مسیر تفکری را که کتاب در آن کاشته شده به پیش ببرند.
 
صالحی همچنین تکریم و تجلیل از مولفان و فعالان عرصه کتاب را یکی دیگر از کارکردهای رسانه‌ها در این حوزه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند با به یادآوردن پدیدآورندگان کتاب به تجلیل از تمدن، مدنیت و پیشرفت بپردازند.
 
وی افزود: کتاب‌پژوهی نیز یکی دیگر از کارکردهای رسانه‌ در حوزه کتاب است و این حوزه‌ای است که سیدفرید قاسمی باب این ادبیات را گشوده است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: می‌توان کتاب را به عنوان پدیده‌ای در نظر گرفت و به قول فلاسفه مطالعات درجه دوم درباره آن داشت چرا که کتاب با توجه به تنوع و حلقه‌های زیادی که دارد نیازمند پژوهش است و رسانه‌ها مکمل جریان پژوهشی در ارتباط با کتاب هستند.
 
به گفته این مقام مسئول، رسانه‌های تخصصی نیز می‌توانند به کتاب‌پژوهی در کشور کمک کنند و البته در این باره باید آینده‌پژوهی جهانی و ملی را در نظر داشت.
 
صالحی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند، افزود: از این منظر رسانه‌ها می‌توانند فعالیت‌های مدیران و مسئولان کتاب در کشور را نقادی کنند و به کمک جریان مدیریتی در کشور بیایند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اگر رسانه‌ها جایگاه کتاب را در جامعه درک کنند شاید بیش از این بتوانیم کارکردهایی را برای ایفای نقش رسانه‌ها در عرصه کتابخوانی قائل شویم و از این منظر مسئولیت رسانه در این حوزه بیشتر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها