سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
رضاییان با «تیترنویسی در وب» به نمایشگاه مطبوعات آمد

کتاب «تیترنویسی در وب» نوشته دکتر مجید رضائیان - پس از کتاب تیترنویسی- همزمان با بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «تیترنویسی در وب» دومین پژوهش نظری، تجربی در موضوع تیترنویسی است که در هشت فصل تالیف شده و حاصل تجربیات نویسنده و تیترنویسان حرفه‌ای وب است.

دکتر مجید رضائیان که سابقه ممتد روزنامه‌نگاری و سردبیری دارد، بر این باور است که تیترنویسی در وب، به دلیل ویژگی‌های خاص وب‌نگاری، پیچیده‌تر است و گاه تیترنویس مجبور می‌شود از قواعد تیترنویسی تا حدودی فاصله بگیرد. وی البته معتقد است «تیترنویسی در وب یک، با وب 2» تفاوت دارد. او در این اثر تفاوت‌های این دو را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب «تیترنویسی در وب» شامل مبانی شکل‌گیری تیتر در وب است که به بررسی شکل‌گیری معنا در جهان مجاز و واقعیت پرداخته است. این که در جهان واقعی، «شکل گیری معنا»، «معرفت شناسانه» است و در جهان وب، «معنا» تنها بر دانستن‌های سطحی و ترکیبی استوار است.

وی با استفاده از مفهوم بینا متن و بینا رسانه، واژه بدیعی به نام «بینا تیتر» را به بحث می‌گذارد. عوامل تأثیرگذار بر تیتر وب، فصل بعدی است که به موضوع «تابعیت تیتر در وب از متن یا حاشیه» می‌پردازد و خلاصه یک پژوهش از دانشگاه آتن ـ تحت عنوان «تیترهای تأثیرگذار از دید مخاطبان و کاربران» ـ را بررسی می‌کند.

نویسنده پس از ذکر کارکردهای هشت‌گانه تیترهای چاپی و کارکردهای یازده‌گانه تیترهای اینترنتی به «ویژگی‌های تیتر در وب‌نگاری» می‌پردازد. عناصر ساختاری چهارگانه و ویژگی‌های نه‌گانه تیتر در وب، این فصل را شامل می‌شود. در فصل بعدی، «تکنیک‌های تیترنویسی در وب»، به طور مستقل و با ذکر نمونه، معرفی شده و توصیه‌های کلیدی مت تامسون، سردبیر و تیتر نویس حرفه‌ای وب (سایت NPR بوستون) و برایان کاسل، طراح و دیزاینر و نویسنده وب ( از کالج کلمبیا در شیکاگو) را مورد بررسی قرار داده است.

به باور نویسنده، در فضای آنلاین ژورنالیسم فارسی، نقش تأثیرگذار دکتر یونس شکرخواه و تأثیراتی که او بر سردبیری و تیترنویسی وب در سایت‌های فارسی زبان بر جای گذاشته ـ در مقایسه با سردبیران حرفه‌ای وب دنیا ـ غیر قابل کتمان است.

تیتر در دو سبک وب‌نگاری خبری، شامل بلوک‌نویسی رویترز و سبک الماس خبری، در کنار انواع تیتر تحلیلی، فصول بعدی کتاب را تشکیل می‌دهند. فصل آخر به تیتر نویسی در وب، از شبکه‌های اجتماعی تا آینده اختصاص دارد که جدای از بررسی تیترنویسی در شبکه‌های اجتماعی، به ظهور پدیده «تیتر- لید» در شبکه‌های اجتماعی موبایلی می‌پردازد و در بخش آخر با مطرح کردن چشم‌انداز تیترنویسی در وب آینده یا وب هوشمند، این بحث را به میان می‌کشد که «به زودی نرم‌افزار به جای شما تیتر می‌زند.»

رضاییان این بحث را از پژوهشی که دانشگاه‌های لایپزیک و اولم آلمان انجام داده‌اند، استفاده کرده و به طور خلاصه، تأثیر هوشمند شدن وب بر تیترنویسی آینده را مطرح کرده است و برای نخستین بار موضوعی به نام «تیتر هوشمند» را در این اثر معرفی می‌کند. 

کتاب «تیتر نویسی در وب» در 120 صفحه در قطع رقعی و به قیمت 8 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. هم اکنون این کتاب در ایام نمایشگاه مطبوعات، در غرفه 278، انتشارات ثانیه، موجود است.

پیش از این، کتاب «تیترنویسی» که در سال 91 از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها، منتشر شده بود، ویراست دوم آن در ماه گذشته رونمایی و نقد شد. کتاب «تیترنویسی در وب» در راستای دو اثر قبلی از این نویسنده، عملاً مبحث پژوهشی و آموزشی تیترنویسی را، برای دانشجویان و روزنامه‌نگاران ارتقأ داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها