پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
پگاه: آخر هفته را با «13 حکایت شیرین از طهران» سرکنید

حمیدرضا پگاه، بازیگر سینما و تلویزیون، کتاب «13 حکایت شیرین از طهران» را برای مطالعه در آخر هفته پیشنهاد داد و گفت: این کتاب که فایل صوتی آن نیز در قالب CD ضمیمه آن شده، شامل حکایت‌هایی نسبتا مختصر از تهران قدیم است که هرکس می‌تواند آن را در فواصل کاری یا در وسایل حمل و نقل عمومی بخواند و از آن لذت ببرد.

حمیدرضا پگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود به مخاطبان، عنوان کرد: کتاب «13 حکایت شیرین از طهران» از جالب‌ترین کتاب‌هایی بود که این اواخر خواندم. این کتاب حکایت‌هایی از تهران قدیم را به صورت مستند ارائه می‌کند.

وی افزود: این کتاب که با مقدمه‌ای از داریوش شهبازی منتشر شده، مجموعه‌ای است از اسناد، گزارش‌های میدانی، مصاحبه و گفت‌وگو با افراد مشهور و صاحب‌نام درباره تاریخ تهران قدیم که توسط فرزانه نیک‌روح متین گردآوری شده است.

این بازیگر ادامه داد: این کتاب که فایل صوتی آن نیز در قالب یک CD ضمیمه این کتاب شده، شامل حکایت‌هایی نسبتا مختصر است که هرکس می‌تواند آن را در فواصل کاری و یا در وسایل حمل و نقل عمومی بخواند و از آن لذت ببرد. لذتبخش ترین قسمت این کتاب به نظر من، حکایت ببری خان، گربه ناصرالدین شاه بود که با ارائه مستنداتی روایت شده است.

کتاب از 13 داستان با عناوینی چون «خیابانی به درازای تاریخ تهران»، «داستان پلیس در تهران»، «سرشناس‌ترین گربه تهران»، «از دیزی تا اسلامبولی پلو»، «خرافه، بخت‌گشای دختران»، «تب گرامافون»، «اولین بنای مرتفع تهران»، «شکارگاهی به نام تهران»، «ارج و قرب گل نزد تهرانی‌ها»، «ورود اتومبیل به دارالخلافه»، «تفریح و سرگرمی تهرانی‌ها»، «مجازات‌های عجیب وغریب» و «سیزده روایت کوتاه» تشکیل شده است.

در حکایت سوم این کتاب با عنوان «سرشناس‌ترین گربه تهران» می‌خوانیم: «خانم ببری‌خان، گربه خوش شانسی بود که به جای آن‌که در کوچه پس کوچه و گذرهای دارالخلافه پرسه بزند و مراقب باشد به دنبال لقمه چرب و نرم زیر درشکه و کالسکه تلف نشود، اتفاقی وارد دربار شد، آن‌هم دربار شاه عاشق‌پیشه، ناصرالدین‌شاه.»

کتاب «13 حکایت شیرین از طهران» به کوشش فرزانه نیک‌روح متین با مقدمه داریوش شهبازی در 160 صفحه همراه با CD، شمارگان دو‌هزار نسخه و به بهای 15‌ هزار تومان از سوی انتشارات سیزده در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها