یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
مجموعه آثار «کتاب هفت» می‌تواند اتفاق جدیدی در بازاریابی کتاب باشد

حمید کیانی، معاون برنامه‌ریزی اداره کل فرهنگی شهرداری تهران گفت: انتشار مجموعه کتاب‌های «کتاب هفت» می‌تواند اتفاق جدیدی در حوزه بازاریابی کتاب باشد. به گفته وی کتاب‌های این مجموعه توانسته داستان‌های اثرگذار را در متن زندگی روزمره افراد وارد کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم رونمایی سومین اثر از مجموعه «کتاب هفت» با عنوان «از کجا معلوم?!» گردآوری مهدی رحمانی یکشنبه سوم خردادماه در سالن اجتماعات ایوان شمس برگزار شد. در این نشست از عوامل اجرایی این مجموعه و نیز جشنواره شمسه قدردانی شد.

حمید کیانی، معاون برنامه‌ریزی اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در ابتدای این مراسم توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری مجموعه «کتاب هفت» ارائه کرد و گفت: روز نخستی که ایده کتاب هفت مطرح شد، برای ما خیلی جذاب و جدید نبود، چون پیش از این نیز ایده‌هایی این چنینی در شهرداری مطرح شده و به موفقیت نرسیده بود.

وی ادامه داد: به طور مثال در گذشته کتاب دوشنبه به عنوان لایه مجله دوچرخه‌ توزیع می‌شد که مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه بود اما پس از مدتی مسئولان بیان کردند که این کار اسراف در کاغذ است و دیگر این مجموعه منتشر نشد. بعدها در پارک‌ها، کیوسک‌های گلستان راه‌ندازی شد که کتاب‌های موسسه همشهری را می‌فروخت اما به دلیل عدم استقبال و برخی از مشکلات آن‌ها هم به روزنامه فروشی تبدیل شدند. در یک مقطع زمانی دیگر انتشار کتاب همراه در همشهری شروع شد. 60 کتاب در این باره تولید و توزیع شد و در دوره‌ای دیگر کتاب‌های اتوبوس و مترو ب ه چاپ رسیدند که همه با عدم موفقیت روبه‌رو شدند.

وی افزود: بنابراین ذهنیت ما نسبت به پروژه انتشار «کتاب هفت» حامی نبود با این وجود چاپ کتاب‌های این مجموعه با اصرار مهدی رحمانی شروع شد و سعی کرد ما را اقناع کند که این کار به ثمر خواهد رسید.

کیانی با بیان اینکه امسال در نمایشگاه کتاب فروش مجموعه آثار «کتاب هفت» با موفقیت همراه بوده اضافه کرد: فروش سه کتاب «شمارش معکوس عشق»، «شک مقدمه یقین است» و «از کجا معلوم؟!» به عنوان سه کتاب منتشر شده از مجموعه «کتاب هفت» در ایستگاه‌‌های مترو و نیز نمایشگاه کتاب با موفقیت همراه بوده است.


این مقام مسئول تاکید کرد: فروش «کتاب هفت» می‌تواند در حوزه بازاریابی کتاب یک اتفاق جدید باشد و کتاب‌های این مجموعه توانسته داستان‌های اثر گذار را در متن زندگی روزمره افراد وارد کند. هر چند که حوزه نشر کتاب در کشور سامانی ندارد و روش توزیع کتاب در کشور مانند توزیع هندوانه است، اما چنین اتفاقاتی به شرطی که اراده خصوصی پشت آن باشد و دولت حامی‌اش نباشد می‌تواند اثر گذار و موفق باشد.

وی همچنین گفت: تا زمانی که این طرح از مسیر اصلی خودش یعنی درج داستان‌های کاربردی در کتاب‌ها خارج نشده است، موفق خواهد بود.

کیانی درباره برخی از برخوردهای تند کارکنان مصلی امام خمینی (ره) در نمایشگاه کتاب با عوامل «کتاب هفت» توضیح داد: به هر حال مسئولان مصلی شاید فکر کنند که ما می‌خواهیم این کار را از دست آنها دربیاوریم اما این گونه نیست چون برگزارکننده نمایشگاه کتاب در سال آینده شهرداری تهران خواهد بود و باید برای ترویج کتاب و کتابخوانی بین مجموعه‌ها همدلی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: به هر حال فروش 25 هزار نسخه از آثار «کتاب هفت» خاطره خوبی برای عوامل اجرایی این مجموعه خواهد بود.

در پایان این مراسم از جلد سوم «کتاب هفت» با عنوان «ازکجا معلوم؟!» رونمایی شد. هدف از انتشار مجموعه «کتاب هفت» تاثیرگذاری بر زندگی روزمره افراد از طریق داستان کوتاه است. این کتاب‌ها امسال در نمایشگاه کتاب و در مکان‌هایی مانند ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی به بهای 2 هزار تومان توزیع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها