یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
بیژن زنگنه: آئینه‌وند مُبلغ خردورزی بود

برخی سیاستمداران و اندیشمندان دیدگاه خود را درباره زنده‌یاد دکتر صادق آئینه‌وند مطرح کردند. خرد‌ورزی و فروتنی این استاد تاریخ، فصل مشترک دیدگاه‌های اهل سیاست درباره وی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم خاکسپاری پیکر زنده‌یاد دکتر صادق آئینه‌وند صبح امروز 20 اردیبهشت 94 با حضور شماری از استادان دانشگاه، پژوهشگران، اهل فرهنگ و سیاست در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. 

سیاستمداران و اندیشمندان دیدگاه خود را درباره این استاد تاریخ اسلام در گفت‌و گو با ایبنا مطرح کردند.

مُبلغ خرد‌ورزی
بیژن زنگنه گفت: زنده‌‌یاد آئینه‌وند از 36 سال قبل می‌شناختم. وی غیر از خصوصیات مطرح شده، مُبلغ خرد‌ورزی و اندیشه‌ورزی بود و نه فقط در تاریخ اسلام، بلکه در تمام حوزه‌های فکری خود هم به همین امر عمل می‌کرد. آئینه‌وند مشکل بزرگ کشور ما و مسلمانان را دوری از خرد‌ورزی و اندیشه‌ورزی می‌دانست.

وزیر نفت کابینه دکتر حسن روحانی، ادامه داد: آیینه‌وند معتقد بود در حوزه‌های اندیشه‌ای و فلسفی بر خرد متکی باشیم زیرا شیوه‌هایی که بر مبانی غیر عقلانی استوار است جهان اسلام را به جایی نمی‌رساند.
 
مورخی بی‌تعصب
سید محمود دعایی دباره شخصیت زنده‌یاد دکتر صادق آئینه‌وند گفت: وی شخصیت عزیز و برجسته‌ و به معنایی می‌توان گفت زلالِ زلال بود. هیچ غل و غش و آلودگی نداشت. انسانی بسیار وارسته که بدون هیچ توجهی به گرایش‌های خاص افراد، پاسخگوی بسیاری از محققان نیازمند علم و تحقیقات بود.

مدیر موسسه اطلاعات ادامه داد: زنده‌یاد آئینه‌وند در خدمت علم و دانش و فضیلت بود. فقدانش عاضه‌ای دردناک است و امیدوارم خداوند در درجه نخست، به خانواده ایشان و سپس به همه دوستان و همکارانش صبر و اجر عنایت فرماید.
 
سه ویژگی ممتاز آئینه‌وند
دکتر رضا صالحی‌امیری، درباره مقام زنده‌یاد آئینه‌وند گفت: مرحوم آئینه‌وند سه ویژگی ممتاز داشت. نخستین ویژگی وی، این بود که شخصیت خموش اما عمیقی داشت. یعنی کم سخن می‌گفت اما درونش مالامال از علم و فضیلت بود. دومین ویژگی وی، داشتن رویکرد رحمانی به اسلام و تاریخ اسلام بود.

رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این‌که تحلیل وی از مبانی اندیشه‌ای و تاریخ اسلامی بسیار عمیق بود، گفت: سومین ویژگی برجسته آئینه‌وند این بود که وی انسانی بسیار متواضع و فروتن و خاضع بود. این ویژگی‌ها زنده‌یاد آیینه‌وند را نسبت به دیگران ممتاز می‌کرد.
 
در انتظار خوشه‌چینی از خرمن دانش آئینه‌وند
محمد‌رضا خاتمی، درباره شخصیت زنده‌یاد آئینه‌وند گفت: شخصیت وی آن‌قدر بزرگ بود که متاسفانه برای بسیاری از افراد جامعه ناشناخته ماند. همچون خورشیدی که انسان به اندازه نورانیت آن نمی‌تواند پی ببرد و انوار تابناک زنده‌‌یاد آئینه‌وند همان قدر گسترده است.

نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آئینه‌وند به ویژه در حوزه تخصصی خود، تاریخ میراث ماندگاری برای این کشور به جای گذاشت، افزود: وی مصداق کامل دانشمندی بود که همواره متواضع و فروتن بودند. طبیعی است که در جامعه ما که های و هوی خیلی زیاد است و اشخاص از این طریق شناخته می‌شوند، شخصیت وی، ناشناخته بماند.

خاتمی گفت: متاسفانه آئینه‌وند در زمانی از میان ما رفت که در اوج پختگی بود و در انتظار خوشه‌چینی از خرمن دانش وی بودیم. اما خواست خداوند چنین بود و حتما با آثار ماندگاری که از خود به جای گذاشت و با تربیت نسل جدیدی که شاگرد وی بودند، مسیرش ادامه خواهد یافت. امیدوارم در زمان حیات افراد به یاد آنان باشیم. جمعیتی که اکنون برای تشییع پیکر وی گردآمده‌اند، به خوبی جایگاه دانش والای وی را مشخص می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها