یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
شعار نمایشگاه تمایل به سمت جوان‌گرایی است/کمبود در تبلیغات کمی و کیفی کتاب

مدیر انتشارات سروش می‌گوید: کتاب‌های خوب‌ باید شناسایی و خوانده شوند‌. تبلیغات کنونی ما برای کتاب بسیار سطح پایین بوده و حتی در کمیت‌ آن با کمبود مواجه هستیم.

مهدی فضائلی در بازدید از بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: ما امسال 650 عنوان کتاب را در نمایشگاه عرضه کرده‌‌ایم و محصولات ما در سه سالن شبستان، بخش دانشگاهی‌ و بخش کودک و نوجوان قابل دسترسی است. همان‌طور که می‌دانید انتشارات سروش طی سال‌های گذشته‌ در بخش دانشگاهی‌ حضور نداشته‌ اما از سال گذشته‌ توانسته‌ایم در این بخش حضور پیدا کنیم.

کتاب‌های برنامه «معرفت‌» حاصل سخنرانی‌های داوری‌اردکانی‌

وی ادامه داد: انتشارات در سال گذشته‌ بیش از 200 عنوان کتاب منتشر کرده که 50 عنوان آن چاپ اولی و نزدیک به 170 عنوان آن بازچاپی بوده است. در بخش کتاب‌های چاپ اولی‌ برخی از آثار متعلق به حوزه‌ کودک و نوجوان است‌ که طی سه سال اخیر‌ تولید شده است. در بخش بزرگسال نیز مجموعه‌هایی تولید شده که به‌طور مثال می‌توان به‌ مجموعه‌ کتاب‌های برنامه «معرفت‌» که حاصل سخنرانی‌های دکتر رضا داوری‌اردکانی‌ در شبکه چهارم سیماست‌ اشاره کرد. از این مجموعه‌ تاکنون دو جلد کتاب منتشر شده‌ و تا بیست عنوان نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: دو جلد از مجموعه‌ «بازخوانی اندیشه مدرن» نوشته شهریار زرشناس نیز در نمایشگاه‌ ارائه می‌شود‌. در حوزه کتاب‌های ارتباطات‌ و رسانه‌ نیز دو عنوان جدید در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

حذف سالن‌ یاس نقطه ضعف نمایشگاه‌ کتاب

مدیر انتشارات سروش در بخش دیگری از سخنانش اصل واگذاری نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی را قابل دفاع دانست و گفت: اگر دولت بخواهد بخشی از مسئولیت‌های خود را به حوزه خصوصی واگذار کند‌ به لحاظ کلی قابل دفاع‌ است‌ اما اینکه کدام بخش و چگونه می‌تواند جای دولت را بگیرد‌ خود موضوع دیگری است. جا دارد که روی این بحث تأمل شود‌.

وی تاکید کرد: چراکه اگر قرار است‌ واگذاری صورت بگیرد‌ باید درنظر داشته باشیم‌ که اهداف و سیاست‌های کلان نظام در واگذاری مورد توجه باشد و در واقع‌ تنها جنبه‌های اجرایی کار به بخش خصوصی واگذار شود. به‌هر حال من تاکنون ارزیابی دقیقی از نمایشگاه امسال نداشتم با این وجود معتقدم‌ حذف سالن‌ یاس یکی از نقاط ضعف نمایشگاه‌ کتاب امسال است‌ چراکه همواره‌ بیان می‌شود‌ که در نمایشگاه کتاب‌ فروش بر معرفی و نمایش‌ کتاب‌ غلبه دارد در حالی که‌ با راه‌اندازی سالن یاس در سال‌های گذشته‌ این نقیصه‌ تا حدودی برطرف می‌شد.

شعار نمایشگاه و تمایل به سمت‌ جوان‌گرایی

فضائلی همچنین درباره شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «خواندن؛ گفت‌وگو با جهان» نیز اظهار کرد: رویکرد برنامه‌ریزان در طراحی شعار امسال نمایشگاه کتاب نشان می‌دهد که تمایل به سمت‌ جوان‌گرایی است‌ و سیاست‌گذاران‌ نمایشگاه‌ کتاب توجه داشتند که اگر جامعه جوان اقبال به مطالعه پیدا کند و اهل گفت‌وگو شود‌ در آینده می‌توانیم‌ اهداف روشن‌تر و بهتری‌ برای کشور داشته باشیم چراکه جوانان امروز‌ی مسئولیت‌های آینده را‌ برعهده می‌گیرند‌ و هرچه این نسل از نظر آگاهی‌ عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد‌ برای ما بهتر است.

وی با بیان اینکه انتشارات سروش برای گفت‌وگو با جهان‌ کارهایی را‌ در حوزه‌ کودک و نوجوان انجام داده است‌، گفت: در حوزه بزرگسال نیز کار ترجمه مجموعه «غرب‌شناسی» آغاز شد چراکه معتقدیم اگر بخواهیم غرب را بشناسیم بهتر است‌ از منظر آنها‌ به فرهنگشان‌ نگاه کنیم‌. چون در این حالت متهم به یکجانبه‌گرایی نمی‌شویم‌ و غربی‌ها نیز بهتر می‌توانند‌ سخنان ما را درک کنند. به‌هر حال آنها در این فضا متولد شده‌ و فکر کرده‌اند‌ و ما از طریق نگاهی که غربی‌ها به خودشان دارند بهتر می‌توانیم از آنها شناخت کسب کنیم‌.

انتشارات سروش در حوزه بین‌الملل کار چندانی نکرده است‌

وی با اشاره به اینکه در حوزه بین‌الملل انتشارات سروش کار چندانی نکرده است‌، گفت: تنها یک مجموعه‌ای از کشور لبنان‌ برای ترجمه دریافت کردیم و به‌صورت متقابل آثاری را برای ترجمه به آنها پیشنهاد دادیم. اما به صورت کلی باید بگویم در حوزه بین‌الملل و بازارهای آن‌ حضور جدی نداشتیم‌ و تنها از طریق انتشارات الهدی و مجموعه‌های دیگر‌ در نمایشگاه‌ها و بازارهای خارجی حضور پیدا می‌کنیم. البته‌ باید در نظر داشته باشیم‌ که در این بخش‌ همه انتشارات‌ داخلی مشکل دارند.

فضائلی در بخش دیگری از سخنانش برای ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور راهکارهایی ارائه کرد و گفت: نگاه مثبت به مقوله کتاب و کتابخوانی و نیز کاهش انرژی‌های منفی به این حوزه می‌تواند برای ما راهگشا باشد‌. معتقدم که نباید‌ یک سری از آمار‌ها و اطلاعاتی را که نگرش منفی درباره سرانه مطالعه به ما می‌دهند‌ تکرار کنیم. باید در دراز‌مدت‌ نگاه مثبتی به این مقوله داشته باشیم‌.

فرهنگ جامعه باید از فرهنگ شفاهی‌ به مکتوب تقویت شود‌

وی ادامه داد: فرهنگ جامعه ما باید از فرهنگ شفاهی‌ به مکتوب تقویت شود‌. برخی کارها نیز در کوتاه‌مدت می‌تواند تاثیرگذار باشد‌. به‌طور مثال‌ اگر تولید کتاب خوب را مفروض بگیریم‌ کتاب‌های خوب‌ باید شناسایی و خوانده شود‌. نحوه عرضه‌ کتاب و صفحه‌آرایی آن نیز بسیار مهم است چون برخی از مخاطبانی که به کتاب علاقه‌ای ندارند از طریق همین ویژگی می‌توانند به این محصول فرهنگی جذب شوند. مسأله دیگر تلاش برای دیده‌شدن کتاب است بسیاری از کتاب‌های خوب‌ که تولید می‌شوند‌ دیده نمی‌شوند و در این‌باره باید‌ تبلیغات‌ وسیع‌تر و بهتری‌ صورت گیرد‌.

وی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه تبلیغات کنونی ما برای کتاب بسیار سطح پایین بوده و حتی کمیت‌ آن هم کم است، گفت: بنابراین باید‌ سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این حوزه‌ها صورت بگیرد. مجموعه‌ها و نهاد‌های فرهنگی مانند معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ که به مقوله کتاب توجه دارند‌ باید‌ به کمک تبلیغ کتاب بیایند‌ تا کتاب رونق بگیرد و دیده شود. در دراز‌مدت نیز باید برنامه‌ریزی و ساماندهی برای تکثیر فروشگاه‌های کتاب در نظر گرفته شود‌ تا دسترسی مردم به کتاب آسان‌تر شود. کتاب باید‌ بهتر دیده شود‌ و نتیجه این حرکات‌ و اقدامات‌ می‌تواند در بهتر دیده شدن کتاب موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها