آدام ووگ (متولد 1953) این کتاب را نخستین بار با عنوان اصلی “the history of Rock and Roll” در سال 1999 منتشر کرده و براساس اطلاعات وبسایت amazon مولف آثاری در زمینههای متنوع موسیقی، سینما، ورزش، کودکان و حتی مسیحیت بوده است. به ظاهر همگی این آثار مخاطبان غیر متخصص و عمومی را هدف خود قرار دادهاند.
این کتاب با زبانی ساده و غیر تخصصی به گزارش تاریخ تحولات قریب به 60 ساله این نوع موسیقی پرداخته و معرفیِ به نسبت مفصّلی از هنرمندان و نوازندگان مشهور این جریان موسیقی ارائه میکند.

عناوین فصلها، استعاری و به نوعی ژورنالیستی انتخاب شدهاند تا ماهیت مطالب نوستالژیک و خواندنیتر شوند. «رویش از ریشه»، «اولین انفجار راک»، «پاپ وارد میشود: صنعت موسیقی، راک اند رول را کشف میکند»، «هجوم بریتانیا»، «آن موسیقی شیرین روح (سول)»، «دهه شصت: انفجار راک»، «اوایل دهه هفتاد»، «انرژی جدیدی از زیر زمین»، «دهههای هشتاد و نود» و «موخره: موسیقی ادامه دارد» عناوین فصول این کتاب 160 صفحهای هستند.
فصل نخست به شرح ریشههای موسیقی راک اند رول در موسیقی فولکلور افریقا و امریکا پرداخته و به معرفی خلاقیتها و ویژگیهای هنرمندانی چون اریک کلپتون، تیبون واکر، سام فیلیپس و هانک ویلیامز میپردازد.
فصل دوم از نخستین جرقّههای موسیقی راک و خلق نخستین ترانههای راک اند رول آغاز میکند و نیز از نخستین شرکتهای مستقل ترانه و موسیقی، نخستین هنرمند واقعی راک اند رول، نخستین هنرمند مشهور این نوع موسیقی و همچنین تشکیل گروه راکبیلی توسط الویس سخن میگوید.
فصل سوم آغاز محبوبیت همهگیر موسیقی راک را به خصوص در میان نوجوانان، شرح داده و نخستین موفقیتهای اقتصادی گروههای تولید کننده این نوع موسیقی را مرور میکند.
فصل چهارم مشخصا به ظهور گروه بیتلها و پاگرفتن موسیقی راک اند رول در بریتانا اختصاص دارد. فصل پنجم به معرفی نوازندگان سیاه در امریکا و ظهور موسیقی سول که ارتباط نزدیکی به فضای سیاسی اجتماعی زمان خود داشت، میپردازد. رِی چارلز، سام کوک، جیمز براون، بری گوردی و آرتا فرانکلین، هنرمندانی هستند که در این فصل معرفی میشوند.
فصل ششم حضور شورمند موسیقی راک را در دهه 60 امریکا، اروپا و افریقا که شاهد شورشهای سیاسی و اجتماعی و مملو از وقایع ملتهب بودند، بررسی کرده و مشهورترین آلبومهای منتشر شده در آن دوران را از سوی گروههای مختلف و همچنین وقایع برگزاری نخستین جشنواره مطرح موسیقی راک را مرور میکند.
فصل هفتم به تحولات این نوع موسیقی در دهه هفتاد میپردازد و از گسترده شدن محدوده سنّی و ملیّتی مخاطبان موسیقی راک در این دهه سخن میگوید. رواج استفاده از حرکات و لباسهای نمایشی توسط نوازندگان و هنرمندان در کنسرتهای این سالها، ظهور سبک «هِوی متال» و سبک «دیسکو » از موضوعاتی هستند که در این فصل تشریح میشوند.
فصل هشتم از خاموش شدن تب راک در سالهای بعد از دهه 80 سخن میگوید، سالهایی که به دلیل محبوبیت، مشروعیت و رسمیّتی که این موسیقی یافته بود به کلی از هیجانات تولد زیرزمینیِ خود دور شد و تزریق نیرویی جدید به رگهایش را لازم داشت. در این فصل جنبش زیرزمینی «پانک» در موسیقی و حضور بر آشوبنده و طغیانگر آن در برابر اوضاع تثبیتشده و کلبیمسلک موسیقی راک، معرفی و بررسی میشود.
فصل پایانی به مطالعه دستگاههای تازه و پیشرفتهای تکنولوژیک موسیقی راک در دهههای هشتاد و نود پرداخته و از اختراع دستگاههای پخش کاست و ظهور ویدئو کلیپها سخن میگوید.

مترجم جوان این کتاب، آرش عزیزی (متولد 1366)، تاکنون کتابهای «جسارت امید: تاملاتی در باب بازیابی رویای امریکایی» (نوشته باراک اوباما) و «مسابقه فضایی» (نوشته ناتان آسنگ) ترجمه و به چاپ رسانده است.
چاپ نخست کتاب «تاریخ راک اند رول» با ترجمه آرش عزیزی در 160 صفحه با شمارگان هزار و 500 نسخه و بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار شده است.
نظر شما