شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» منتشر شد

كتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» نوشته دكتر محمدحسن زورق با موضوع نقش حضرت فاطمه (س) در پایایی و پویایی دین اسلام است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، كناب «فاطمیت فاطمه و تاریخ»، توسط دكتر محمد زورق نگاشته شده و به عنوان تحلیل تاریخی فلسفه وجودی نقش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در تداوم و حیات اسلام است. در این اثر  تلاش شده با سخن گفتن درباره فطرت و نیازهای سرشتی و زیستی انسان یادآور شود كه تمایل به خداوند امری فطری است؛ استعدادی بالقوه كه باید به فعل درآید. در ادامه به مقوله «نبوت» به عنوان نهادی تاریخی و سازوكاری تجزیه ناشدنی پرداخته است. امامت به این معنا كه انسان موجودی اجتماعی و ناگزیر از نظام سیاسی است و تنها نظام امامت است كه با نهاد انسان پیوند و سازگاری دارد.

مبحث اصلی این كتاب نیز بحث درباره این موضوع است كه پس از جنگ خندق به ویژه بعد از فتح مكه، عده زیادی نه از باب گرایش به حقیقت اسلام، بلكه از باب گرایش به واقعیت قدرت اسلام به این دین گرویدند و معادلات قدرت عوض شد.

در نتیجه این تفكر دو جامعه شكل گرفت، نخست جامعه ای كه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ایجاد كرد و مدینةالنبی نام داشت و دوم، جامعه‌ای بود كه مجموعه ای از مؤلفه ها نظیر اسلام، آداب و رسوم گذشته و مهاجرانی كه تازه به اسلام گرویده بودند در پیدایش آن تأثیر داشتند، این جامعه مدینةالعرب نام گرفت. در این میان نقش فاطمیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) یعنی نقش جداكنندگی كه چگونه ایشان سرنوشت مدینةالنبی را از مدینةالعرب جدا كردند و به واسطه تدابیر و اقداماتشان پایایی و پویایی اسلام را رقم زدند، اهمیت والایی دارد و موضوع اصلی این كتاب را تشكیل می دهد. یكی از امتیازات این كتاب موضوع بدیع آن است.

زورق درباره مبحث اصلی این كتاب پیش تر عنوان كرده بود: مبحث اصلی كتاب بحث درباره این موضوع است كه پس از جنگ خندق به ویژه بعد از فتح مكه، عده زیادی نه از باب گرایش به حقیقت اسلام، بلكه از باب گرایش به واقعیت قدرت اسلام به این دین گرویدند و معادلات قدرت عوض شد.

نویسنده كتاب فاطمیت فاطمه و تاریخ درباره محتوای این كتاب گفته بود: كوشیدم با سخن گفتن درباره فطرت و نیازهای سرشتی و زیستی انسان یادآور شوم كه تمایل به خداوند امری فطری است؛ استعدادی بالقوه كه باید به فعل درآید. در ادامه به مقوله «نبوت» به عنوان نهادی تاریخی و سازوكاری تجزیه‌ناشدنی پرداخته‌ام.

 كتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» در 158 صفحه با شمارگان 2500 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها