چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
آخرین مجموعه اشعار دیده‌نشده اخوان ثالث/ زرتشت اخوان ثالث: تاریخ دقیق تولد پدرم نیمه شعبان 1306 است

زرتشت اخوان ثالث، بدون مشخص کردن روزی خاص، اسفند را ماه تولد اخوان ثالث می‌داند و درباره اشعار دیده‌ نشده اخوان ثالث به ایبنا می‌گوید: «سال دیگر، ای دوست ای همسایه» بخش پایانی اشعار قابل چاپ اخوان است که از سوی نشر زمستان منتشر شده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- معمولا تاریخ تولد مهدی اخوان ثالث را 14 اسفند می‌دانند ولی زرتشت اخوان ثالث، فرزند مهدی اخوان ثالث، نظری متفاوت از این قول مشهور دارد. او می‌گوید: ما اسفند را ماه تولد پدر می‌دانیم. پدر درباره تاریخ تولد خود گفته است: من روز تولد حضرت مهدی (عج) در سال 1306 به دنیا آمده‌ام.
 
مدیر انتشارات زمستان، درباره جدیدترین کتاب‌های تجدید چاپ‌ شده از اخوان گفت: به تازگی 9 کتاب از مهدی اخوان ثالث تجدید چاپ شده است که به زودی در بازار کتاب در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. کتاب‌های «زمستان»، «از این اوستا»، «ارغنون»، «سه کتاب»، «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» و «عاشقانه‌ها و کبود» در قطع رقعی تجدید چاپ شده‌اند و مابقی در قطع جیبی.
 
وی افزود: یکی از آثار تازه از اخوان ثالث که کمتر درباره آن سخن گفته می‌شود «سال دیگر، ای دوست ای همسایه» نام دارد که در آن بخش پایانی اشعار قابل چاپ اخوان منتشر شده است. به عبارتی، این کتاب اشعار چاپ‌نشده اخوان است. این آخرین مجموعه اشعار تازه‌ای است که از اخوان منتشر می‌شود.
 
فرزند مهدی اخوان ثالث در ادامه گفت: مجموعه‌ای از مقالاتی که از سال 1340 درباره پدرم نوشته شده، نیز در کتاب «همراه آن لحظه‌های گریزان» منتشر شده است. آخرین مقاله این کتاب نوشته ابراهیم گلستان است که بعد از وفات اخوان ثالث منتشر شده است. این کتاب خواندنی در 700 صفحه و صرفا درباره اخوان ثالث است. یکی از مقاله‌های جالب این اثر، نوشته داریوش آشوری است که در زمان حیات اخوان ثالث در یکی از مجلات منتشر شده بود. اخوان ثالث این مقاله را خوانده بود و با بخش‌هایی از آن مخالف بود. مخالفت‌ها و نقدهای او بر یادداشت آشوری را به صورت پانویس در این کتاب آورده‌ایم.
 
وی درباره دو کتاب‌های تخصصی اخوان ثالث در حوزه نقد درباره نیمایوشیج گفت: کتاب‌های «بدعت‌ها و بدایع نیمایوشیج» و «عطا و لقای نیما» دو کتاب تخصصی در حوزه شعر و نقد ادبی است که فقط اهالی شعر آن را خریداری می‌کنند و می‌خوانند. همین تخصصی بودن موجب شده که این کتاب‌ها کمتر دیده شوند. ولی در هر صورت این کتاب‌ها در کتابفروشی‌ها وجود دارد و هر سال در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.
 
وی در پایان گفت: مجموعه‌ای از مقالات اخوان ثالث راجع به شعر در قالب ادبیات کلاسیک و معاصر، در جلد سوم کتاب «حریم سایه‌های سبز» در سال آینده منتشر می‌شود. 2 جلد نخست این کتاب نیز اوایل سال 94 تجدید چاپ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها