چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
مدیر نشر بیدگل: رقابت ناشران دولتی و خصوصی غیر‌منطقی است/ لزوم حمایت بیشتر دولت از صنعت نشر

نشر بیدگل مدت هفت سال است که در نشر کتاب فعالیت می‌کند و بیست و پنج سالی نیز از سابقه‌اش در فروش کتاب می‌گذرد. عماد شاطریان،‌ مدیر مسئول نشر بیدگل معتقد است، رقابت بین ناشران دولتی و خصوصی، غیر‌منطقی است.

عماد شاطریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره چالش‌های نشر در کشور می‌گوید: صنعت نشر کشور نیازمند توجه بیشتر دولت است.

وی ادامه می‌دهد: در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب مانند فرانکفورت و چندین نمایشگاه کتاب شرکت کرده‌ام و تجربیاتی از این دست به من نشان داده است که دولت در کشورهای دارای نشر و تولید کتاب، کمک شایانی به آنها می‌کند و همواره یکی از حامیان نشر به‌شمار می‌آید.

تبلیغات رسانه‌ای در شبکه‌های بی‌بیننده

شاطریان به تبلیغات رسانه‌ای درباره کتاب  اشاره می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه در ایران تبلیغات رسانه‌ای هم نداریم. شبکه کتاب و رادیو کتاب از جمله اقداماتی برای تبلیغ کتاب است که در ایران به‌طور ناقص انجام می شود و در شبکه‌هایی پخش می‌شود که کمتر بیننده‌ای دارد.

مدیر مسئول نشر بیدگل، ضمن پرداخت به موضوع کاهش شمارگان کتاب می‌گوید: هرچند در سال‌ها خیر تعداد ناشران افزایش یافته اما شمارگان کتاب نیز به مراتب کاهش یافته است و تعداد 500 نسخه برای بیش از 70 میلیون جمعیت امری نامتعادل است.

شاطریان ادامه می‌دهد: در کشوری مانند تاجیکستان، با 10 میلیون جمعیت تعداد شمارگان کتاب 10 هزار نسخه است که مقایسه آن با ایران و شمارگان کتاب در کشور مایه تاسف است.

خرید دولت؛ پولی از این جیبب به آن جیب

مدیر مسئول نشر بیدگل در ادامه گفت‌و‌گو با ایبنا می‌گوید: خرید کتاب از ناشران دولتی از سوی دولت تنها جابه جایی پول است و در این میان ناشران خصوصی مغفول واقع شده و عمدتا ورشکست می‌شوند.

شاطریان با بیان این مطلب که مهم‌ترین قشر کتابخوان هر کشور را قشر دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند می‌گوید: وقتی پایان‌نامه و کتاب به راحتی در خیابانی مانند انقلاب فروخته و نوشته می‌شوند پس دانشجویان این مقاطع نیز دیگر میلی به کتابخوانی نخواهند داشت و عملا قشر تاثیر‌گذار در کتابخوانی از این مرحله دور می‌شوند.

ضرورت حوزه کتابداری احساس نمی‌شود

مدیر نشر بیدگل، در پاسخ به سوالی درباره  انتشار کتاب در حوزه کتابداری گفت: نشر بیدگل تا به امروز کتابی در این حوزه منتشر نکرده و به‌طور تخصصی در زمینه ادبیات نمایشی، دین و فلسفه کتاب‌هایی را منتشر کرده است.

شاطریان ادامه داد: ناشران به انتشار کتاب با موضوع کتابداری تمایل دارند اما ضرورت آن را احساس نمی‌کنند، این قضیه مثل تالیف و انتشار کتاب در زمینه ویراستاری است، با این‌که همه به وجود ویراستاران اتفاق نظر دارند اما چند کتاب در با این موضوع منتشر شده است؟ مساله انتشار کتاب با موضوع کتابداری نیز به این صورت است، باید گویم در فروشگاه نشر بیدگل دو یا سه عنوان کتب با موضوع کتابداری وجود دارد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها