هجری گفت: البته در سراسر جهان رسم است که ناشر یا نویسنده ، رده سنی مخاطب را در کتاب ها،فقط به عنوان پیشنهاد مشخص می کنند اما بعد از آن، بر عهده خود خواننده است که تصمیم بگیرد چه نوع کتابی و از چه رده سنی بخواند، چون هیچ سیستمی نمیتوانیم یکسری کتاب را به عنوان کتاب کودک و نوجوان تولید کند و بگوید بچهها تنها باید این کتاب را بخوانند و سراغ کتاب دیگری نروند.
به اعتقاد این نویسنده کودک و نوجوان، تعیین گروههای سنی هیچگونه اجباری را به همراه نمیآورد و تنها به عنوان یک پیشنهاد مطرح است و خانواده ها هم باید بنا به توانایی کودکان و نوجوانان خود کتاب بخرند.
این پژوهشگر گفت: تصور من این است که کارشناس، نویسنده و ناشر باید راهنمایی و مشورت خود را به مخاطب ارائه دهند اما نباید تلاششان این باشد که کسی را مجبور به خواندن یک کتاب خاص کنند. آنها باید بر این نکته واقف باشند که اجبار، مخاطب را دچار سرخوردگی خواهد کرد.
این ردهبندیها 100 درصد علمی نیست
اکبر صحرایی نویسنده کودک و نوجوان نیز درباره تقسیمبندی کتابهای کودک و نوجوان گفت: کارشناسان این حوزه براساس تجربه و آگاهی و یکسری چارچوبهای موجود، این ردههای سنی را تعیین می کنند اما نمیتوان به طور قطع و یقین اثبات کرد که مشخصا، همه این تقسیمبندیها قابل اجرا ست.
صحرایی گفت: درصد فکری، ذهن،خلاقیت و تیزهوشی کودکان نسبت به یکدیگر متغیر است و با هم یکسان نیست. به همین علت نمیتوان صد درصد اذعان کرد که این تقسیمبندیها، علمی و کارشناسانه است.
وی گفت: البته به عقیده من نمیتوان همه این عملکرد را هم نادیده گرفت، به شرط این که الزامی برای خواننده در مطالعه یک کتاب خاص ایجاد نکند. می توان این پیشنهاد را به کودک و نوجوان ارائه داد تا به یکسری دستورالعمل و قواعد عمل کند اما نمیتوان او را موظف به انتخاب یک کتاب خاص کرد.
نظر شما