سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
داوری در شورای ارزشیابی هنرمندان یک عزم جمعی است

سید محمد مجتبی حسینی درپی برخی شبهات مطرح شده گفت: داوری و رأی در شورای ارزشیابی هنرمندان،‌ نویسندگان و شاعران کشور که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است با بحث و اقناع بین داوران پیش می‌رود و نظر نهایی درباره یک اثر به صورت برآیند جمعی اعلام می‌شود و اینگونه نیست که رأی فردی و نظر شخصی در داوری اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید محمد مجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان‌، نویسندگان و شاعران کشور افزود : شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده و طبق آیین نامه‌ای که دارد مختار است تا کمیته‌های تخصصی و مشورتی در رشته‌های تخصصی ایجاد کند.

وی افزود: رییس این کمیته‌های تخصصی معاون آن حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری هستند.

حسینی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته در شورای ارزشیابی هنرمندان، ‌نویسندگان و شاعران کشور 4 حوزه و کمیته تخصصی برای فعالیت‌های تخصصی تشکیل شده است که شامل کمیته شعر و داستان زیر نظر معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد،‌ کمیته سینما و آثار تلویزیونی زیر نظر سازمان سینمایی،‌ کمیته تئاتر،‌موسیقی و هنرهای تجسمی زیر نظر معاونت امور هنری وزارت ارشاد و کمیته هنرهای سنتی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

وی گفت: در ابتدا این 4 کمیته آثار متقاضیان را بررسی و داوری می‌کنند و رأی مشورتی خود را به شورای  ارزشیابی هنرمندان، ‌نویسندگان و شاعران کشور اعلام می‌کنند.

مشاور وزیر فرهنگ افزود: در شورای ارزشیابی هنرمندان،‌نویسندگان و شاعران کشور علاوه بر حضور کارشناسان متخصص در حوزه‌های مختلف نمایندگانی هم از معاونت راهبردی ریاست جمهوری،‌ وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری،‌ فرهنگستان هنر و‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان صدا و سیما (در آثار سینمایی) حضور دارند.

وی ادامه داد: پس از بررسی آثار از سوی کمیته‌های تخصصی آنها رای خود را به شورای ارزشیابی اعلام می‌کنند و در این شورا مجددا تمام فرایند داوری صورت می‌گیرد و با توجه به رای خود نظرش را نسبت به رای کمیته‌های تخصصی اعلام می‌کند.

حسینی با تاکید بر اینکه شورای ارزشیابی هنرمندان،‌ نویسندگان و شاعران کشور تشریفاتی عمل نمی‌کند افزود: طبیعی است که در دوره‌های مختلف اعضای شوراها تغییر کند و طبق مقررات مسوولان بخش‌ها در صورت تشخیص و ضرورت این اختیار را دارند تا عضوی را تغییر دهند.

وی گفت: استفاده از نیروهای تازه نفس در این شورا و بهره گیری از توانایی‌های آنها به طور قطع باعث ایجاد تعامل و هم‌افزایی در میان هنرمندان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها