محمد رضایی، مدیر انتشارات «سپید برگ» در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به آغاز فعالیتش در حوزه نشر اظهار کرد: با تمرکز برشناسایی افراد موثر و چهرهای شاخص بینالمللی در حوزه مدیریت، روانشناسی مانند موفقیت و کارآفرینی به جمعآوری آثارشان اقدام شده است.
وی درباره شیوه شناسایی افراد موثر در حوزه مدیریت و روانشناسی افزود: جستجو در پایگاههای اینترنتی مانند آمازون، ایندیگو، نیویورک تایمز و پایگاههای مشابه یکی از روشهای آشنایی ما با نویسندگان تاثیرگذار در سطح بینالمللی است. نتیجه این جستجوها در نزدیک به 1500 صفحه، ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مولفان و محققان حوزه مدیریت و روانشناسی بود.
رضایی با اشاره به توجه به برگزاری کارگاهها و سمینارهای مرتبط با موضوع مدیریت و روانشناسی گفت: علاوه بر بررسی کتابهای مولفان مطرح در حوزههای مدیریت و روانشناسی، بررسی کارگاهها و سمینارهای مرتبط نیز در دستور کار«سپیدبرگ» قرار دارد. تریسی، جک کنفیلد، رابرت کیوساکی، و آلن رابرت از جمله شخصیتها و مولفان حوزه روانشناسی و مدیریت فهرست 1400 نفری ما هستند که در ایران شناخته شدهاند. علاوه بر این افراد چهرههای کمتر شناخته شدهتری نیز شناسایی شده اند که تمرکز ما بیشتر بر این افراد است.
وی افزود: بسیاری از ناشران حوزه مدیریت و روانشناسی توجه کمی به مخاطبشناسی و میزان پذیرش اثر دارند، به عبارتی دیگر بیشتر تلاش دارند هر چه سریعتر کتاب را در اختیار مخاطب قرار دهند بدون توجه به «برش» کتاب.
کتاب به جای خودکار/ تاثیر بخش صنعت در افزایش فروش کتاب
رضایی با اشاره به راهکارهایی برای افزایش کیفیت و فروش کتاب در کشور ادامه داد: با توجه به قیمت کتاب و وضعیت اقتصادی مردم میتوانیم از بخشهای صنعتی، تجاری و اجرایی کشور برای عرضه و فروش کتاب استفاده کنیم. براساس این سیاست، با عرضه و معرفی آثارمان به بخشهای مختلف به نوعی آنها را با حوزه نشر درگیر کنیم.
وی تصریح کرد: بهعنوان مثال، ما آثارمان را به بخشهای تجاری کشور عرضه میکنیم بنابراین آنها را در سرمایهگذاری و خرید کتاب درگیر میکنیم. سازمانها و ارگانهای مختلف با خرید شمارگان بالای آثار مربوط به حوزه فعالیتشان به توزیع کتاب بین کارمندان مجموعه خود اقدام کنند. توزیع کتاب از سوی سازمانها در قالب یک هدیه فرهنگی تعریف میشود که طی سالها برای افراد مختلف کاربرد دارد. کتاب میتواند جای هدایایی مانند خودکار را بگیرد.
رضایی درباره برنامه «سپید برگ» گفت: ترجمه آثار حوزه مدیریت و روانشناسی نخستین برنامه «سپید برگ» توجه بیشتر بر انتخاب آثار بین فرهنگی است که کار دشواری خواهد بود اما اگر به درستی انتخاب شوند در جامعه ما نیز کاربرد خواهند داشت.
وی درباره نیازسنجی در انتخاب آثار گفت: به دنبال تقویت اعتماد به نفس در مردم هستیم. باید مردم به جای تکیه بر دولت به خود و تواناییهای شخصی تکیه و اعتماد کنند. هدف «سپید برگ» ترویج خلاقیت و کارآفرینی است. توجه به مقوله کارآفرینی در بسیاری از کشورها به نتایج خوبی منتهی شده است.
رضایی درباره گام بعدی «سپید برگ» گفت: برگزاری کارگاه و همایش در حوزه کارآفرینی و مدیریت و به احتمال قوی به مرور برای تالیف نیز برنامهریزی خواهیم کرد. اما بیشتر آثار حوزه علوم انسانی و حتی علوم پزشکی تالیف صرف نیستند بلکه جنبه گردآوری دارند.
وی با اشاره به شناسایی زندگی کارآفرینان موفق ایرانی افزود: یکی از برنامههای آتی «سپید برگ» در حوزه تالیف، توجه به تجارب کارآفرینان ایرانی است.
دکتر محمد رضایی، دانشآموخته رشته پزشکی متولد سال 1349 است. از سال 1374 به حوزه نشر وارد شده و به تالیف و ترجمه کتاب اقدام کرده است. در سال 1378 که جواز نشر را دریافت کرد بعد از چند سال به طور جدی وارد حوزه نشر شد و فعالیت پزشکی را رها کرد.
تالیف دو جلد از پنج جلد کتاب «نسخه نویسی برای پزشکان عمومی» و ویراستاری آثار حوزه پزشکی نیز از جمله فعالیتهای دکتر رضایی است.
سهشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
نظر شما