یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
مکتب تفکیک با حکیمی و سیدان به نمایشگاه آمد

انتشارات «دلیل‌ ما» و موسسه نشر «الحیاة» دو ناشری هستند که جدیدترین کتاب‌های آیت الله سید جعفر سیدان و استاد محمدرضا حکیمی ــ مشهورترین چهره‌های مکتب تفکیک ــ را به بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تاکنون انتشارات «دلیل ما»، از میان آثار تفکیکیان، بیشتر، آثار محمدرضا حکیمی ــ مشهورترین چهره مکتب تفکیک ــ را منتشر می‌کرد، اما در این چند سال اخیر نشر «الحیاة» نیز دست به انتشار بیشتر آثار حکیمی زده است. 

به نظر می‌رسد فعالیتهای تازه این نشر، «دلیل ما» از تمرکز بر آثار حکیمی کاسته و به انتشار کتاب‌ها و مکتوبات «آیت‌الله سید جعفر سیدان» ــ دیگر چهره مشهور مکتب تفکیک ــ اقدام کرده است. 

هرچند حکیمی و سیدان هر دو به مکتب تفکیک تعلق دارند، اما روش فکری این دو متفاوت است، به گونه‌ای که حکیمی بیشتر با روش استاد خود میرزا مهدی اصفهانی شناخته می‌شود و سیدان با روش شيخ مجتبى قزوينى. شایان ذکر است که میرزا مهدی اصفهانی و شیخ مجتبی قزوینی، هر دو، فلسفه و عرفان رایج را علومی وارداتی در معرفت‌شناسی دینی می‌دانستند و بر تفکیک این دو علم از بینش اسلامی و تفسیر آموزه‌های دینی اصرار می‌کردند. 

انتشارات دلیل ما، برای بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برخی آثار جدید آیت‌الله سیدان را به ارمغان آورده است. کتاب دو جلدی «معارف وحیانی» شامل مجموعه مقالات، درسگفتارها، گفت‌وگوها و مناظرات در مورد معارف اسلامی از جمله توحید، مسائل جبر و اختیار، نسبت عقل و وحی و... اثر این استاد مشهور حوزه علمیه مشهد است. این کتاب بهار چاپ 1393 است و 984 صفحه دارد. بهای این دو جلد 40 هزار تومان است. 

«توحید از نگاه وحی، فلسفه و عرفان» دیگر کتاب آیت‌الله سیدان در غرفه دلیل ما است. این کتاب در زمستان 1392 با قیمت هشت هزار و 500 تومان منتشر شده است. همچنین کتاب «نفس نفیس خاتمیت» مجموعه گفتارها و خطابه‌های آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، نیز از دیگر کتاب‌های جدید نشر دلیل ما است. آیت‌الله وحید نیز در حوزه علمیه قم به مخالفت با عرفان و فلسفه رایج مشهور است. 

پیش از این‌که به دیگر کتاب‌های این ناشر بپردازیم گفتنی است که کتاب «آیات العقائد» آیت الله سیدان، یکی از کتاب‌های غایب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. این کتاب اکنون شهرت بسیاری پیدا کرده و در بسیاری از دانشکده‌ها و حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود، اما متاسفانه این کتاب که برای نخستین بار در زمستان 1389 منتشر شده بود، تاکنون فرصت تجدید چاپ را پیدا نکرده است. 

«مذهب ابن عربی: تاملی در اعتقادات محی الدین عربی» تالیف علامه سیدجعفر مرتضی عاملی به ترجمه سیدمهدی نوری کیذقانی، از دیگر کتاب‌های جدید انتشارات دلیل ما با بهای 10 هزار تومان است. آیت‌الله مرتضی عاملی، محقق لبنانی است که به قم نیز رفت و آمد بسیار دارد. پیشتر، از این قلم کتاب مشهور «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» منتشر شده بود که ترجمه فارسی آن عنوان «سیرت جاودانه» داشت. آیت‌الله جعفر مرتضی عاملی نیز همچون دیگر فقیه و محقق لبنانی علامه کورانی (مدرس حوزه علمیه قم) به نقد فلسفه و عرفان رایج شهرت دارد. 

انتشارات الحیاة نیز با چند کتاب جدید به بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آمده است. مهم‌ترین کتاب این نشر «منهای فقر» است که مرتضی کیا، از روی آثار محمدرضا حکیمی تدوین و تنظیم کرده است. در این کتاب دستورات شرعی برای رخت بر بستن چهره زشت فقر از جامعه اسلامی توضیح و تفسیر شده است. 

انتشارات دلیل ما در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در شبستان اصلی، انتهای راهروی 18 غرفه 42 واقع است. غرفه انتشارات الحیاة نيز در انتشارات دلیل ما واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها