دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۷
روش‌های جدید حل مسائل مدیران/ شبکه ها و فرایندهای کاربردی در علوم و صنایع چوب و کاغذ

کتاب «تصمیم‌گیری با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) و کاربرد‌های آن‌ها در علوم و صنایع چوب و کاغذ» به معرفی جدیدترین روش‌های حل مساله برای مدیران پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ «تصمیم‌گیری با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) و کاربرد‌های آن‌ها در علوم و صنایع چوب و کاغذ» اثر مشترکی از دکتر مجید عزیزی، دانشیار دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و دکتر محمد مدرس یزدی، مدرس دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، است که در پنج فصل به همت انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

مجید عزیزی، در پیشگفتار کتاب با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از روش‌های جدید با پشتوانه‌های علمی قوی برای حل مشکل در دهه‌های اخیر، دو روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و فرآیند تحلیل شبکه‌ای را از جمله این روش‌های نوین معرفی می‌کند. این مدرس دانشگاه، این‌ روش‌ها را ابزاری مناسب برای تصمیم‌گیری و حل مشکلات مختلف دانسته است.

دو فصل نخست این اثر با عنوان‌های «فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای تصمیم‌گیری» و «مفاهیم و کاربرد‌های (ANP) (فرآیند تحلیل شبکه‌ای» به مباحثی مانند مشکلات مشاهده شده در زندگی واقعی،‌ رتبه‌بندی در AHP، چرا روش AHP جهت استفاده، آسان است؟ و مراحل مختلف حل یک مشکل با استفاده از ANP پرداخته‌اند.

نویسندگان در فصل نخست در تشریح مفاهیم و کاربردی‌های (ANP) و مشکلات مشاهده شده در زندگی واقعی به هشت نمونه از این مشکلات از جمله وجود فشار‌های زیاد و منابع پایان‌پذیر و فاکتور‌های سیاسی و اجتماعی اشاره کرده‌اند. در ادامه مولفان به مزایای تصمیم‌گیری ساختاری مانند افزایش موفقیت تصمیمات گرفته شده تا حداقل 50 درصد، به حداقل رساندن سود، به حداکثر رساندن هزینه‌های تولید، راضی کردن سهامداران و به حداکثر رساندن پاداش‌ها اشاره کرده‌اند.

سه فصل بعدی کتاب شامل «آشنایی با نرم‌افزار Super Decision مربوط به ANP»،‌ «مثال‌های کلی از کاربرد‌های ساختار BOCR و روش ANP» و «کاربرد‌های فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) در علوم و صنایع چوب و کاغذ» است. از جمله مهم‌ترین مباحث این فصل‌ها می‌توان به مراحل مدل‌سازی،‌ شبکه‌های معیار‌های کنترلی، ‌راهکار‌های بازاریابی برای یک محصول صنعتی و میزان مشارکت محلول‌های لنز‌های تماسی در بازار اشاره کرد. 

مولفان، در بخشی از فصل‌ چهارم کتاب در تشریح شبکه اصلی ANP آورده‌اند:‌ «شبکه‌ ANP مدلی برای مشخص کردن بهترین راهکار برای موسسه تجاری اروپا جهت بهره‌برداری در مدلی شامل زیر شبکه‌های منافع،‌هزینه‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها طراحی شده است. با در نظر گرفتن مراحل رایج پیشرفت و توسعه در برنامه EBS و موضوعاتی که به‌طور رایج مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد،‌ چهار سناریوی استراتژیک برای جایگزین‌های ممکن در مدل CBOT مطرح می‌شود.» 

نخستین چاپ کتاب «تصمیم‌گیری با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) و کاربرد‌های آن‌ها درعلوم و صنایع چوب و کاغذ» با شمارگان یک‌هزار نسخه‌ در 297 صفحه، به بهای 10 هزار تومان به همت انتشارات جهاد دانشگاهی به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها