شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
نمایشگاه کتاب ریاض امروز به کار خود پایان می‌دهد

هشتمین دور نمایشگاه بین‌المللی کتاب ریاض امروز (شنبه) به کار خود پایان داد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از المونیتور، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ریاض با شعار «کتاب: گنبد تمدن» که از پنجم ماه مارس شروع به کار کرده بود، امروز (15 مارس) به کار خود خاتمه داد.

این نمایشگاه که با حضور 31 کشور عرب و غیرعرب برگزار شد، از سوی وزارت فرهنگ و اطلاعات سازمان دهی شده‌بود. در این نمایشگاه 11 روزه بیش از 900 ناشر شرکت داشتند و بیش از 800 هزار عنوان کتاب را در معرض دید عموم قرار دادند. این نمایشگاه که با تمرکز بر کودکان و افراد نابینا برپا شد، اسپانیا را به عنوان کشور میهمان با خود همراه داشت.

شریف القهطانی از کمیته سازماندهی نمایشگاه در این باره گفت: نمایشگاه امسال نه تنها معرف جدیدترین انتشارات کشورهای عربی و خارجی است بلکه فرهنگ اسپانیایی را نیز با ادبیات و تاریخ غنی آن که ریشه در میراث عربی و غربی دارد، در برابر دید عموم قرار داد.

پس از عربستان سعودی به عنوان کشور میزبان که با 400 ناشر در این نمایشگاه شرکت داشت، مصر به عنوان قوی‌ترین عرضه کننده کتاب در این رویداد شرکت داشت و 120 ناشر مصری آثار خود را در معرض دید عموم قرار دادند.

این نمایشگاه در پنج بخش اصلی و با 25 مرکز اطلاع رسانی با 3500 شرکت کننده در 14 کمیته اصلی برگزار شد. یکی از بخش‌های این نمایشگاه به عکاسان سعودی اختصاص داشت که با تصاویر خود فرهنگ سعودی و جنبش هنری آن را در معرض دید عموم قرار دادند و 10 خوشنویس در این بخش برای مشارکت قدردانی شدند.

یک بخش ویژه امسال برای نخستین بار به افراد نابینا اختصاص یافت که با عنوان «سرویس خوانندگان موبایلی» خوانده شد.

به گفته مقامات برگزار کننده نمایشگاه، هدف از این نمایشگاه فروش کتاب نبود بلکه انتقال دانش و فرهنگ از طریق برنامه های ادبی و فرهنگی در راس اهداف آن قرار داشت.

این نمایشگاه که در فضایی به وسعت 18 هزار متر مربع برگزار شد، از پنجم مارس درهایش را به روی علاقه مندان گشود و از نهم تا 13 مارس میزبان 
دانش آموزان بود.

با این حال این نمایشگاه امسال نیز مثل سال‌های پیش به دلیل ممنوع کردن برخی از کتاب‌ها و جمع آوری کتاب‌ها در طول نمایشگاه خبرساز شد و در حالی که از ابتدا اعلام شده بود کتاب‌های اخوان المسلمین اجازه شرکت در این رویداد را ندارند، در روزهای آخر حتی کتاب‌های شعر محمود درویش نیز از نمایشگاه جمع شد.

اشعار این شاعرمدرن عرب زبان، پنج شنبه و یک روز پیش از رسیدن آخرین روز فعالیت نمایشگاه، از غرفه شبکه عربی برای تحقیق و نشر که ناشری است که بر کتاب‌های عربستان سعودی و اسلام سیاسی تمرکز دارد، جمع آوری شد. گفته شد وزارت فرهنگ و اطلاعات دستور جمع آوری این کتاب‌ها را داد و آن را مخالف با قوانین سعودی نامید.

این در حالی است که اشعار محمود درویش شاعر فقید فلسطینی که سال 2008 درگذشت، به صورت وسیعی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در کشورهای عربی جای دارد.

امسال کتاب‌هایی به زبان های مختلف از جمله فارسی، انگلیسی، فرانسوی، ترکی، اردو و اسپانیایی در این نمایشگاه ارایه شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها