دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
بررسی گونه‌های وابستگی اخلاق به دین در قاب کتاب

کتاب «دین و اخلاق؛ بررسی گونه‌های وابستگی اخلاق به دین» نوشته جواد دانش از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نسبت میان دین و اخلاق به عنوان دو حوزه ارجمند و سترگ زیست انسانی در طول تاریخ و دست‌کم از زمان افلاطون به این طرف، مورد اقبال متفکران بوده است؛ زیرا هر دو متکفل صلاح و فلاح انسان این جهانی بوده و بسته به میزان استغنا یا حاجت‌مندی به دیگری، نظم و نسق متفاوتی را پِی می‌افکنند. 

کتاب حاضر در شش فصل سامان یافته است. فصل نخست کتاب به کلیات این موضوع اختصاص داده و در آن مباحثی مانند ترابط میان دین و اخلاق و تاریخچه دقیق و کامل از نظریات معطوف به موضوع در یونان، جهان مسیحیت و دنیای اسلام مطرح شده است.

فصل دوم به ابتناء معناشناسانه اخلاق به دین اختصاص دارد که در آن دو تقریر حداکثری و تعدیل شده بررسی شده است.

فصل سوم نیز به ارزیابی وابستگی وجودشناسانه و ثبوتی اخلاق به دین می‌پردازد. در فصل چهارم کتاب نیز به بحث وابستگی معرفت‌شناسانه اخلاق به دین در سه مقام صدق، توجیه و یقین پرداخته می‌شود و نویسنده پس از بررسی دلایل اشاعره و عدلیه بر حُسن و قبح شرعی یا عقلی افعال به ارزیابی آن‌ها پرداخته و حاجت‌مندی حداقلی اخلاق به دین را در مقام اثبات گریزناپذیر برشمرده است.

فصل پنجم، توقف روانشناسانه و عملی اخلاق به دین را بررسی می‌کند و در نهایت، در فصل ششم نویسنده از مباحث پیشین و تنقیح سطوح توقف اخلاق به دین نتیجه‌گیری می‌کند.

کتاب «دین و اخلاق؛ بررسی گونه‌­های وابستگی اخلاق به دین» با شمارگان هزار نسخه، در 342 صفحه و به قیمت 170 هزار ریال از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها