چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۵۱
«خلق مدیریت دانش» از دریچه کتاب

«خلق مدیریت دانش» بر اهمیت مدیریت دانش تاکید دارد و می‌کوشد به مدیران بیاموزد چگونه از این مقوله برای موفقیت در سازمان بهره‌‌ ببرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ کتاب «خلق مدیریت دانش(چالشی جدید برای مدیران)» عنوان اثر مشترکی از کازواوجو و ایکو جیرو نوناکا است. این کتاب به همت مشترک دکترغلامرضا نصیر‌زاده، دکتر نسیم غنبر طهرانی و مهندس نسیم ناجی و هودسا قزوینیان در 10 فصل به فارسی برگردانده شده است.

چهار فصل نخست کتاب شامل «رمز تفاوت بنگاه‌ها: تئوری بنگاه‌های دانش‌آفرین»، «نقش دانش در چارچوب فعالیت‌های سازمان»، «انتقال دانش در سازمان» و «آوردن دانش بیرون به درون سازمان» است. 

مولف در نخستین فصل کتاب در بخشی با عنوان چه زمانی انتقال دانش مهم تلقی می‌شود؟ نیاز به انتقال دانش از کارکرد گروهی و یا از یک ذهن به دیگری، به موضوعی فراگیر در همه سازمان‌ها تبدیل شده است. غالبا فرآیند انتقال دو طرفه است، اگر چه در زمان‌های مختلف،‌ هر طرف می‌تواند منبع دانش و یا دریافت کننده آن باشد، حتی زمانی که این انتقال در قالب به اشتراک‌ گذاری دانش اتفاق می‌افتد.

«توانمندسازی قابلیت دانشی شرکت‌ها»، «تکنولوژی اطلاعات در خدمت مدیریت دانش»، «مدیریت استراتژیک» و «پژوهش بازار در فرآیند توسعه محصول» عنوان‌های چهار فصل بعدی کتاب هستند.

نویسنده در فصل هفتم کتاب، به نقش استراتژیک دانش اشاره کرده و می‌آورد، نقشی که دانش در استراتژی‌های بقا و پیشبرد بازی می‌کند، با هم متفاوت است و مدیران با شناخت این تفاوت‌ها می‌توانند نسبت به درک قابلیت های دانش ضمنی ــ که اغلب توسعه نیافته است، یا در مدل‌های استراتژیک سنتی نادیده انگاشته می‌شودــ در خلق دانش،‌ موفق شوند. 

دو فصل پایانی کتاب شامل «مدیریت منابع انسانی و خلق دانش» و«ابعاد تحقیق و توسعه در اقتصاد دانش محور» است. مولف در فصل پایانی کتاب درباره رویکرد غیرمتمرکز و گسترده در صحنه پژوهش و توسعه صنعتی آورده است، مشکل اولیه‌ای که اقتصاد ایالات متحده، در دهه 1980 و 1990 در زمینه مدیریت دانش با آن مواجه بود موضوع خلق دانش جدید نبود، بلکه معضل اصلی تجاری‌سازی موفق و سود‌آور نتیجه پژوهش‌ها بود.

نخستین چاپ کتاب « خلق مدیریت دانش(چالشی جدید برای مدیران)» با شمارگان دو هزار نسخه، در 200 صفحه به بهای 6 هزار و 500 تومان به همت انتشارات مدیر فردا به بازار کتاب عرضه شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها