شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
زمان دقیق بزرگداشت باستانی‌پاریزی مشخص نیست

زمان دقیق برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، مورخ پیشکسوت و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، هنوز مشخص نیست و این موضوع تنها یک طرح است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی در هفتمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در کرمان عنوان کرد: استاندار کرمان به من گفت که برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری بزرگداشت باستانی‌پاریزی را انجام داده‌ و هیچ مشکلی وجود ندارد و لذا در آینده نزدیک مراسم بزرگداشت وی آن‌گونه که در شان او باشد برگزار خواهد شد. 

معاون رییس جمهوری در این گردهمایی با اعلام خبر برگزاری بزرگداشت باستانی‌پاریزی اظهار کرد: زمان دقیق مراسم بزرگداشت دکتر باستانی‌پاریزی، مورخ پیشکسوت و استاد دانشگاه تهران، هنوز مشخص نیست و این موضوع تنها  یک طرح است. 

رییس سازمان میراث فرهنگی هدف اصلی خود از سفر به کرمان را آشنایی با راهنمایان گردشگری اعلام کرد و افزود: نمی‌خواهم از آمار و ارقام سخن بگویم و این‌که کشورهای مختلف در سال‌های گذشته چه دستاوردهایی داشته‌اند اما باید بگویم که جایگاه ایران در حوزه گردشگری بین المللی برازنده ایران نیست. 

وی ادامه داد: باید بگویم که همه ما در یک کشتی قرار داریم اگر این کشتی با موفقیت به ساحل برسد نجات یافته‌ایم. من و تمام همکارانم در سازمان میراث فرهنگی تمام سعی‌مان را می‌کنیم که با هماهنگی و همگرایی بیشتر گره‌ها را باز کنیم و میراث فرهنگی و هویت ایران را به رخ جهانیان بکشیم و به همه جهانیان بگوییم ایران استوار، زنده و پایدار است. 

در بخش دیگری از هفتمین جشن راهنمایان گردشگری، هوشنگ مرادی‌کرمانی، نویسنده با یادکردی از مادر بزرگش گفت: مادربزرگم می‌گفت دنیا دیدن بهتر از دنیا خوردن است تا می‌توانی برو دنیا را ببین. من معتقد هستم تاریخ درست جهان را هنرمندان می‌نویسند نه مورخان. 

کرمانی همچنین به جای خالی باستانی‌پاریزی اشاره کرد و گفت: همین کافی بود که باستانی‌پاریزی این‌جا می‌بود و شما با دست‌های خود او را تشویق می‌کردید. او تمام عمرش تلاش کرد تا ایران و کرمان را به همگان بشناساند اما نمی‌دانم چرا هر زمان تلاش می‌شود تا برای او بزرگداشت برگزار شود بنا به دلایلی آن بزرگداشت لغو می‌شود. 

مرادی‌کرمانی در ادامه به تلاش‌های باستانی‌پاریزی برای نشان دادن تاریخ ایران با لحنی شیرین و حلاوتی خاص اشاره کرد و گفت: پشت هر مجسمه، دیوار، گنبد یا آب انبار قصه‌ای پنهان است. بهتر است هنگام دیدن جاذبه‌های گردشگری، قصه‌‌‌‌‌های آن را هم ببینیم چرا که حاوی بار فرهنگی آن جاذبه است.

محمدابراهیم باستانی‌پاریزی، تاریخ‌نگار، پژوهشگر، نویسنده و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، متولد سوم دی‌ماه 1304 در کرمان است و کتاب‌های بسیاری مانند «تاریخ کرمان»، «جغرافیای کرمان»، «سلجوقیان و غزنویان در کرمان»، «خاتون هفت قلعه» (قلعه‌ها و بناهای دختر در ایران)»، «آسیای هفت سنگ»، «نای هفت بند» و «اژدهای هفت سر» را به‌رشته تحریر درآورده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها