جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
«شیار 143» نگاهی به یک داستان است نه اقتباس از آن!

کارگردان اثر برنده جایزه ویژه هیات داوران فیلم فجر، با اشاره به این‌که در فیلمنامه این اثر برخی شخصیت‌ها وجود دارند که در داستان «اختر و روزهای تلواسه» دیده نمی‌شوند، گفت: معتقدم «شیار 143» بیش از آن‌که اقتباسی باشد، برداشتی از یک داستان بلند است.

نرگس آبیار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: از این که فیلمی با برداشت از یک داستان دفاع مقدس، برگزیده آرای مردمی و برنده جایزه ویژه داوران سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد، خیلی خوشحالم. این اتفاق می‌تواند افق تازه‌ای را برای ادبیات داستانی و سینمای دفاع مقدس در کشور ترسیم کند. 

چرا با توجه به این‌که کتاب «اختر و روزهای تلواسه» مجموعه داستان است، «شیار 143» به عنوان فیلمی اقتباسی از یک رمان معرفی می‌شود؟ آبیار در پاسخ به این پرسش گفت: پیش از هرچیز باید بگویم معتقد نیستم «شیار 143» اثری اقتباسی است! این فیلم با نگاهی به داستان «اختر و روزهای تلواسه» ساخته شده است که معنی اقتباس نمی‌دهد. البته من تاکید می‌کنم «اختر و روزهای تلواسه» یک داستان بلند است که در مجموعه داستانی به همین نام، چند سال پیش به قلم من منتشر شد و این اثر رمان نیست. 

کارگردان فیلم «اشیاء از آن‌چه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌ترند» درباره تفاوت فیلنامه «شیار 143» و داستان «اختر و روزهای تلواسه» عنوان کرد: در فیلم شخصیت‌هایی وجود دارند که شما آن‌ها را در داستان من نمی‌بینید. به بیان دیگر «شیار 143» خیلی به متن داستان «اختر و روزهای تلواسه» وفادار نبوده است اما نمی‌توان گفت، این داستان نقش مهمی در شکل‌گیری فیلم داشت. 

فیلم شیار 143 ساخته «نرگس آبیار» شب 22 بهمن‌ 92، در آیین پایانی سی و دومین جشنواره فیلم فجر علاوه بر دریافت جایزه ویژه هیات داوران، جایزه مشترک فیلم منتخب تماشاگران را هم به خود اختصاص داد. ضمن این‌که مریلا زارعی هم برای نفش آفرینی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها