شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
اهدای نسخه خطی نوبل ادبیات اسپانیا به کتابخانه ملی این کشور

یک نسخه خطی از کامیلو خوسه سه‌لا، نویسنده اسپانیایی و برنده نوبل ادبیات سال 1989 به کتابخانه ملی اسپانیا اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از افه،نسخه خطی منتشر نشده‌ای از رمان «کندو» اثر خوسه کامیلو سه‌لا،‌نویسنده اسپانیایی و برنده نوبل ادبیات سال 1989 به کتابخانه ملی اسپانیا اهدا شد.

این نسخه که در طول چند دهه در فرانسه نگهداری شده بود، متعلق به آنی سالومون، دختر نول سالومون، اسپانیایی شناس فرانسوی بود و وی آن را به کتابخانه ملی اسپانیا اهدا کرد.

«کندو» عنوان رمانی است که سه‌لا ما بین سال های 1945 و 1946 در بوئنوس آیرس نوشت و تا سال 1951 به دلیل اعمال ممیزی‌های دیکتاتور وقت اسپانیا،‌ در این کشور منتشر نشده بود. به گفته یکی از کارکنان کتابخانه ملی اسپانیا، در این نسخه خطی از رمان کندو هیچ گونه سانسوری دیده نمی‌شود.

مراسم رونمایی از این نسخه خطی با حضور آنی سالومون و همچنین آنا سانتوس،‌ رییس کتابخانه ملی اسپانیا در روزهای آتی در این کتابخانه برگزار خواهد شد. آدولفو سولتئو باسکز که از متخصصان آثار سه‌لا است نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد.

کامیلو خوسه سلا، نویسنده و شاعر بزرگ اسپانیایی در 11 می سال 1916 در لاکرونیای اسپانیا متولد شد. وی بعد از دوره ابتدایی و متوسطه در دانشگاه به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت، ولی بعدها به ادبیات روی آورد.

سه‌لا از تاثیرگذارترین چهره‌های ادبی اسپانیاست و 45 سال عضو آکادمی سلطنتی زبان این کشور بوده است .از جمله مهم‌ترین جوایزی که این نویسنده در طول عمر 86 ساله اش از آن خود کرد می‌توان به نوبل ادبیات سال 1989،‌سروانتس سال 1995 و جایزه ادبیات شاهزاده آستوریاس اسپانیا در سال 1987 اشاره کرد.

«خانواده پاسکوئال دوئارته» در سال 1942،‌ «کندو» در سال 1951،‌ «سان کامیلو،‌1936» در سال 1969،‌ «کریستو آریزونا» در سال 1988،‌ «صلیب سان آندرس» در سال 1994، «تاریخ‌های خانوادگی» در سال 1999 و «دفترچه ال اسپینار، 12 زن گل به سر» در سال 2002 مهم ترین آثار این نویسنده است.

وی سال 2002 در مادرید چشم از جهان فرو بست و آخرین کلماتی که به زبان آورد «زنده باد ایریا فلاویا» بود. ایریا فلاویا نام کلیسای محل تولد این نویسنده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها